Sunday, April 10, 2011

Puding Koktel Pisang Lemak Manis

Assalamualaikum....mata ngantuknya laaa....keletihan agaknya sejak pagi tadi bz ntah apa2, pastu balik kelas tadi sempat gak pi Parkson cari keperluan untuk bilik anak bujang tu ha...maklum baru berkemas, ada la yang nak ditukar ganti kasi sedap sikit mata memandang...heheee...pastu bila dah ada Sale tuh...byk pulak yang dirembat...hadoiiii... Balik rumah masak2 cara paling sempoi....siap makan...mata pun ngantuks la pulak...hehehe...Tp tetap tahan gak nih nak update kejap....meh la layan puding ni dulu eh....pisang lagik eh...tapi kalau pisang lemak manis dapat buat puding macam ni mmg walllaaaahhhhh!!! Pisang lemak manis ni mmg femes kalau sesiapa nak buat Puding Raja Pahang, mesti cari pisang nih...Okay, layaann....kalau ada ayat x betul kang...bgtau eh...sbb mata kita letih ni...huhuuu


PUDING KOKTEL PISANG LEMAK MANIS
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 15 - 20 biji pisang lemak manis (yg kuning2 sikit jek)
  • 1 tin susu sejat Ideal
  • 1/2 tin susu air
  • 1 kuning telor - dipukul sikit
  • 3 sudu besar gula pasir
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 1/2 sudu besar tepung jagung (*boleh jugak guna tepung kastad) - dibancuh dengan 3 sudu besar air
  • 1 tin buahan koktel
  • ceri merah secukupnya
  • minyak masak secukupnya - untuk menggoreng pisang
Cara Membuat:-
  1. Panaskan minyak dalam kuali (non-stick) dan goreng pisang lemak manis (tanpa tepung eh) hingga coklat keemasan. Angkat dan toskan.
  2. Dalam caserol, campurkan susu sejat, air, esen vanila, kuning telor dan gula, masak dengan api perlahan hingga mendidih.
  3. Masukkan bancuhan tepung jagung tadi. Kacau rata hingga nampak pekat.
  4. Tutup api dan biarkan kuah sejuk sebentar.
  5. Tuang kuah dalam bekas/mangkuk sesuai, masukkan pisang yang digoreng tadi dan taburkan buah-buahan koktel serta ceri.
  6. Sejukkan di dalam peti ais sebelum dihidangkan.



Ringkas, cepat dan beeesssttttt!!!

16 comments:

Miss Ran said...

lain dr y lain..pelik..ley cube

picairin said...

macam pelik..tapi simple n nampak sedap... nak cuba...=)

Mama Hanim said...

terima kasih k.ummi. menu yg simple tp sedap tu. nak buat skang xde bahan plak, gi beli pisang goreng depan umah je la dlu..hehe..

Kenali Telur Ayam Tiruan Dan Cara Membuatnya Demi Kesihatan Bersama

(Gambar) Kemalangan Satria Dihempap Lori Di Km 40 Jln KL-Ipoh, 3 Beranak Maut

Mas said...

nyamamnya tekak tengok koktel kak ummi ni..
sedappppppppp...

hana said...

wahai kekandaku yang dikasihi,
terima kasih atas ingatan di sanubari,
koktel dihidang nampak berseri,
tapi la nih kene ketap gigi,
esok pagi2 dah kene gosok gigi,
nak g kije sebagai cikgi,
besok2 insyaAllah kita jumpa lagi,
membawa penawar noritake idaman hati..

*tiba2 rasa poyo! kekekekeke

makcikkantin said...

Hai ummi, makcik respect ummi....bz bz pun masih rajin masak bagai....makeup cantik2 untuk diambil gambar...haiiii malu makcik yg tak keja ni tau

kaksu said...

Assalammualaikum kak ummi, dah siap ke kemas bilik anak bujang akak? bab puding coktail ni memang fvret su, leh try buat cam akak lah pas nih...

Uncle Lee said...

Hello Ummi, ini la sedap best! I have never seen nor eaten this before.
You are really very creative.
I think your senderi punya buku recipe must fill a cupboard....

I really love your this desserts....
You have a pleasant week, stay young. Lee.

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
Macam2 le kak ummi ni. Buat saya terliur je. Simpan dulu le.

Nieza said...

Assalam Kak Ummi, wahh nampak sedap koktel pisang ni kak..nanti nk kena pi cari pisang dulu..hehe
kak, mana chat box akak? saya cari tak jumpa ke atau dah terkubur?hehe btw nk bg tau dah cuba dah mee lidi goreng hijau yg dilamar jelita tu kak..memang sedap resepi tu tq sharing:)

Zuwairi Aiman said...

Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

Ummi said...

Miss Ran -
Silakan..pelik tp benar...hehehe

Picairin -
Nak tau pelik ke apa ke...try dulu baru tau..ha..hehee

Mama Hanim -
Xpa ada masa dan cukup bahan leh buat la kan..

Mas -
Mmg nyaman Mas...x cukup semangkuk kecik tuh..bermangkuk2..hehe

Hana -
Wahai adikku yang dikasihi, berjumpa kamu x puas lagi,
Banyak perkara yang nak ditelahi,
Ingin bergelak menyeringai gigi...

Kesian sungguh tengok bersilang kaki,
Sebening subuh dirimu gagahi,
Demi melaksanakan tugasan hakiki,
Banyakkan bersabar dugaan Illahi

MakcikKantin -
Xda la apa sangat pun McKantin, make up n props sekadar2 aje..kalu cuti banyak lah masa, bila weekdays x sabar yg menunggu kat meja tu haa..hehehe

Kak Su -
Wkmsalam Su, mmg sedap puding kuah pekat camni...dimakan pulak dengan pisang lemak manis...weeeee...best!

Uncle Lee -
Hahaha...you're just kidding! I don't have any books of mine...just 555 books to jot down before transfer to my blog. Lee, you should try this...sure 3 mangkuk licin..hehehe

Kak Sam -
Wkmsalam..hehe..jgan tunggu lama-lama, nnt lama2 terus jadi malaasss..kan...kan..

Nieza -
Wkmsalam Nieza...sori lah akak terpaksa remove dulu shoutbox tuh...xdan nak baca n nak respon, nnt org marah lak kan...senang wat setempat jek sini, sapa2 xleh masuk, boleh email akak...lg pun kat shoutbox tu byk sgt ntah apa2 iklan masuk...x terlayan sudaaa...hehee. Thanks sudi cuba resepi mee lidi hijau tu Nieza...suka yea..hehe

Zuwairi -
Wkmsalam..insyaAllah akak singgah kemudian yea..thanks sudi jenguk sini..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

memang sedap ni kak ummi..
masa majlis yasin & tahlil kat kg dulu pun mak buat puding cocktail yg ada campur ngan pisang gini... mmg best.. masih teringat2 lg kesedapannya... mak kata dia mkn kat satu kenduri kat rumah adik angkat dia kat kuantan.. tu yg dia tiru tu.. hehe..

Mamasya said...

K.Ummi,sy suka puding berkuah gitu...tp belum cuba mkn dgn pisang...

Ummi said...

Madiha aka Ratna -
Memang betul Ratna, ni puding jenis kuah pekat + pisang lemak manis yang mahal sungguh dr pisang lain sebb susah nk dapat pisang nih..huhuuu...Ala2 Puding DiRaja Pahang, bezanya xda jalamas dan prun ajek...x kuasa nak wat jalamas...byk guna telor itik tuu..huhuu..

Mamasya -
Kena try ni Mamasya..bukan kuah cair punya, ni pekat2 ala triffle gitu...hehee, bessttt..mst cari pisang lemak manis, xpun pisang emas boleh kot..goreng yg baru kuning2 jek tuh...kalau yg dh masak, nnt jd cekodok lak..haha

Biey said...

bes nye..dh lama nk try wat...
InsyaAllah, minggu ni mesti wat.