Tuesday, April 19, 2011

Turkish Yogurt Carrot Banana Muffin



Assalamualaikum...malasnya nak masukkan entry taaauuu...nape ntah...macam xda mood jek....balik keje siap masak sempoi2 jek, dapat santai2 kat depan tv sambil lipat kain gitu rasa lg sonok lak...siap susun kemas masuk almari sume...pastu lalu lalang jek kat dpn pc, wat x nampak je la...godek2 kat dapur rajin, tp nak masuk entry yg malas....adoiiii...Okay laaa meh la layan muffin yg akak buat kelmarin....nak buat rumit sikit sebab banyak mende kena sedia...tp hasilnya wallaaaahh sedap sebagai bekfes, pekena dengan nescafe kaw-kaw punya, xpun white coffee...sedap rasa carrot dan pisang tuh...lembut jek..lg dengan kismis tu... Masa bakar bau harum jek... Resepi dari salah satu koleksi buku kek n muffin.....Jom kita tengok resepinya... Namanya panjang betuiiii...hehehe...sori lah gambar pun ala-ala jek..malasss dan letih dah nak tonggeng-tonggeng snap gambar...huhuuu

TURKISH YOGURT CARROT BANANA MUFFIN
Sumber: Koleksi Kek dan Muffin @ HomeSweetHome

Bahan A:
  • 125 gram mentega tanpa garam (akak guna Golden Churn)
  • 130 gram gula perang
Bahan B:
  • 100 gram yogurt asli (akak xda stok, guna perisa strawberi..no harm..hehe)
Bahan C:-
  • 330 gram tepung naik sendiri
  • 1/2 sudu teh baking powder
  • secubit garam
Bahan D:
  • 200 gram pisang ranum yg dilecek (akak guna pisang berangan)
  • 60 gram lobak merah yang diparut
Bahan E:
  • 80 gram kismis sultana
Bahan F:
  • 80 gram susu segar
Hiasan:
  • 80 gm badam cincang
Cara Membuatnya:-
  1. Panaskan ketuhar terlebih dahulu pada suhu 180 C. Sediakan dulang pembakar muffin atau cawan muffin/cawan kertas.
  2. Pukul bahan A hingga adunan menjadi gebu dan ringan.
  3. Masukkan bahan B dan gaul hingga sebati.
  4. Bahan C diayak dan masukkan ke dalam adunan bersama bahan D dan E. Gaul bahan tadi hingga sebati.
  5. Akhir sekali masukkan bahan F dan kacau sebati lagi.
  6. Sudukan adunan ke dalam bekas muffin paras 3/4 dari bekas. Taburkan badam cincang di atas adunan dlm cawan muffin tadi.
  7. Bakar pada subu 190 C (*ikut kesesuaian oven masing-masing) selama 25 - 30 minit (*akak set 20 minit jek) hingga muffin masak sepenuhnya. Sejukkan di atas redai. Sedap dimakan suam-suam gitu...Selamat Mencuba!!


gambar kiri dari buku - gambar kanan siap disudukan ke dalam bekas utk dibakar

13 comments:

mama3A's said...

alahai ummi... kalo masuk sini tk tgk mknn yg best2 mmg tak sah la kan.. mcm kebetulan lak.. aritu wat muffin durian bwk gi umah MIL.. then MIL tnya, tk try wat muffin carot? tiba2 masuk sini nmpk recipe nie lak... kena wat la nampaknya nih... :)

Mas said...

kak ummi..gebunya mapin tu..
nak 2 ketoiii...

Sheila Shafeareen said...

As'slam kak umi..betul tu angkat kain terus lipat hehehe
teruja gan mapin akk ni..suka sagat.. alamak si sofea dah npk heheh dah keneng2 ni suruh wat ..insyaAllah ada masa nak try mapin kombinasi pisang n karot...

cik cek said...

Banana Muffin....

Lama dah kak cek tak buat muffin...pisang ada ka rumah tu...masuk dalam senarai lagi resepi ni...:-)

AZLITA AZIZ said...

ita pun dah lama tak memuffin kan diri... hihi tapi nampak yg ni.. macam mengoda... masul list dulu lah... adoiii... pamjang nyer list... :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

nasib baik baru memapinkan diri... hehehe...

miszlullaby said...

sedapnye..boleh try nanti nih~ ^__^.tapi saye takde tepung naik sendiri.kene alter tepung gandum la jawabnye..=)

hani@debumelukut said...

kalau singgah kat sini semua resipi nak cuba...letih la perut akak ni..

Sis-Lin said...

Kak ummi nmpk mcm lokek je muffin tu..rendah je isinya...hahahahahha

sikit2 pun, klu dpt masuk mulut..sedapppnyaaaaaaa

Nieza said...

mcm-mcm ada tu..mesti sedap ni...harus dicuba ni..:)

saya gemuk saya comel..^^ said...

meleleh ayaq liuq..^^..kene try nih

Diana @ Melley Mey said...

akak... waduh2!! tergoda lagi.. pasti terus tergoda kalau masuk dapur akak tau... sedaaapnya muffin tu akak..

Daniera said...

wah sedapnya. lum ade oven. kena wat versi kukus la nampaknya :)