Wednesday, January 19, 2011

Kek Oren Kismis

Salam....dah kekenyangan eks makan tengahari....mesti duk tersadai tgk citer Indon ke...mimpi di siang hari ke...hehee..xpa nnt dah segar jom pakat2 godek kek tradisi turun temurun paling ringkas, paling sedap, gebuss, sikit lembab dan harum oren semerbak bila dibakar....waaaa promo kuat nih...dah mmg sedap, kena kata sedap...kan..kan..Ni resepi zaman toriii2 dulu...dah lama simpan, hasil mak belajar masak masa muda2 dulu kot..hahaha...akak pun ada la masa sunti2 dulu try 2 3 kali masa raya, hehe....senang dan mudah serta sedap masuk tekak haa...Akak buat malam tadi, balik tengahari tadi snap gambar, baru la merasa....yum, yum...hehe...Jom layan...

KEK OREN KISMIS
Resepi : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 125 gm mentega
  • 200 gm gula kastor (boleh kurangkan - akak letak 180 gm pun manis sikit)
  • 3 biji telor gred B
  • 250 gm tepung naik sendiri - diayak
  • 1/2 sk. soda bikarbonat - update: rasanya kena letak, takut kek turun sgt bila sejuk
  • 1 sudu besar parutan kulit limau/oren
  • 1 sudu besar jus oren (akak guna Sunquick)
  • 1/2 cawan kismis - gaulkan dengan sedikit tepung (agar kismis tidak mendap dlm kek)
Cara Membuat:-
  1. Gris dan alas loyang 22 x 14 x 4 cm dengan baking sheet. Panaskan ketuhar pada suhu 160C.
  2. Pukul mentega dan gula hingga putih gebu.
  3. Masukkan parutan kulit oren dan jus oren, pukul lagi.
  4. Masukkan telor satu per satu sambil dipukul hingga sebati.
  5. Masukkan tepung sedikit dan gaul secara kaup balik hingga sebati.
  6. Masukkan kismis dan gaul rata.
  7. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 45 minit/hingga masak.
jom minum petang...

19 comments:

NoorMasri said...

lapar laaaaaa.......! kalau lah dpt ku capai sepotong...alangkah nikmatnya....huhuhu

Sofea said...

Salam..beruntungnyer ank2 yg dapat ummi rajin mcm ni...;)

Mas said...

arrgghh..sedapnya tengok kek oren tu...nak 8 potong kak ummi....

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

kalau masa raya tak lak jumpa kek ni..hu huh..sedap tu..

izahdaut said...

kak ummi...nak tersuka pulak dengor kak ummi cakap zaman torii torii dulu..hahaha..lama weh tak guna word tu nye..

mokwonik said...

torii2 tu amenda..mokwo tau zaman a go go jek!!
dulu kan nak godek kek..cukup seksa..pukul pakai tangan dari pagi sampai petang, baru nak boleh bakar kek!!

Jay said...

healthy n tasty recipe..
Tasty appetite

Mr. Mama said...

post mai 2 keping....geram nengoknye....

Ummi said...

NoorMasri -
Sampai x nak capai, kalau sampai, boleh jek Noor..hehe

Sofea -
Hahaha..mana ada rajin...kalau dpt anak2 rajin, lg mama dia beruntung eks..hehe

Mas -
Waaaaa byknya mintak, apasai x mintak seloyang terus...wakakaka..

Nazrah -
Hahhaa..lepas ni leh la buat, xyah tunggu raya laaa...

Izah -
Hahahaa..kek lama, cakap pun mcm lama2 jgak laa, kan..kan..

Mokwonik -
Tori tori tu, zaman dulu kala gitu..hahahaa, Aah kan..ummi pun biasa buat kek dulu2, pukul dengan spatula kayu tu jek...naik muscle tangan..wakakaka, tp kek elok jek naik gebusss...kan..

Jay -
Yeap...i thought so..haha

Mr Mama -
Alahaaii 2 keping jek..baik buat sendiri...puashati mkn byk..hehe

Mat Gebu said...

kek oren perawan..i likee!!!

Citarasa Rinduan said...

ya allah...
kak ummi nie,,,,mmg tau...ayu pun suka tang kek oren..nanti nak kutip bawa pulang..nak masak utk en zalie..

Aiydalela said...

syedapnye. malam2 ni lapar la pulak. huhuhuhu..

lena said...

simple and great for afternoon tea!

Ummi said...

Mat Gebu -
Uwaaaaa...kejiiiii, i don't liiikeee...hehee

Citarasa Rinduan -
Ayu, sila..sila..masak tuk cik abang xpaaa...suap2kan lg pahala berganda..wahahahaha

Aiydalela -
Salam kenal..nnt sblm masuk sini, makan kenyang2 dulu eks..xpun x lena lak nnt..kan.

Ummi said...

Lena -
Yeaappp! Agreed..hehe

hana said...

dah naik berbulan2 nak bli oren asyik tak terbeliiii jerk! sbb skrg nih musim limau tuh yg sengaja melupakan oren... hahaha... kesian si oren! meh kak bg kiter seloyang.... sejuk2 nih best tau kak kuat makan... kekekekekeke

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Salam perkenalan. Selalu nampak akak tapi segan nak tegur. Moga akak sudi jadi cikgu kita yek.

LinRosly said...

Salam Kak Ummi...

Pos Pada Lin Sebuku Nak Wat Minum Ptg Esok...Hahahaha

Naz said...

Salam kak Ummi..
Mesti bau oren tu menusuk kalbu masa tengah membakar kek tu kan..Buat tak sabar nak ngap jer ye tak..