Tuesday, January 25, 2011

Puding Betik

Salam...hari ni akak just nak kongsi satu resepi pencuci mulut yang ringkas dan sedap jika anda semua penggemar buah-buahan tempatan la kan...selalu kita duk buat buah2 mangga, nanas, pisang segala kan...kali ni jom try betik pulak...kalau ada buah betik yang x abis dah x larat nak telan ke, apa kata wat puding lak....sedaaappp! Ya la, kalau makan banyak-banyak betik ni kan lawas, kan..kan...hehee....Okay jom layan resepi sempoi dari akak...hasil godek2 try n error...sedap banget! Kena pulak sekarang cuaca dah mulai panas semula....laaayyyyyaaannn..

PUDING BETIK
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 10 gm serbuk agar-agar
  • 1200 ml air
  • 150 ml jus koktel
  • *150 ml susu sejat )
  • *150 gm betik ) * dikisar bersama
  • 120 gm gula pasir
  • 1 tin buah-buahan koktel - isinya buahan tropika
Cara-Cara:-
  1. Tuangkan air ke dalam periuk, masukkan serbuk agar-agar dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan gula dan jus koktel, masak biar gula larut.
  3. Kemudian masukkan pula susu sejat yg dikisar dengan buah betik, kacau sekejap. Tutup api sambil dikacau-kacau lagi dalam 1 - 2 minit.
  4. Tuangkan ke dalam bekas-bekas kecil atau loyang yang sesuai yang dibasahkan dengan air terlebih dahulu.
  5. Biarkan wap panas hilang dulu, baru disejukkan dalam peti sejuk. Hidangkan dengan buah-buahan koktel tropika.

sedap masuk tekak bila matahari terik dah sekarang ni kan...

13 comments:

asmar said...

Salam k umi,
saya suka tengok acuan yang k umi gunakan. Acuan dia sebiji2 ke atau macam kiub ais tu? Nak carik la jugak.

hana said...

manyakkk santekkkkk... manyak sodapppp... aloooo amoii campak itu bitik satu bijik ke jepong ar.... pingsan gue!

Mama Gee said...

Ummi....idea menarik & sedapnye....Mama Gee buat puding sagu semlm......boleh try esok,lusa!

TopsyTurvyMum said...

waduhhhh..sedapnya kak Ummi..nak2 pekena time panas nehh..
alerr..betik mahal lerr..nak kena tanam pokok betik dulu nampak gaya ni:)

izahdaut said...

kak ummii..tngok puding betik akak ni triingt satu resepi betik yg saya try..disasterrrr..haha..but urs lookk sooo yummyy... kepingin nk menelannyaa

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

kalau tengah cuaca panas memang sedap di tolan jer....

LinRosly said...

Assalamualaikum Kak Ummi...

Sedappppppppppppppnyaaa!!! Bilalaaa Lin Nak Gi Jolok Buah Betik Buat Puding...Jolok Kat kedai Kena Bayar!.. Jolok Kat Pokok Free Jer! Hahahaha

Ummi said...

Asmar -
Wkmsalam...owh tu acuan silicon jenis 6 acuan pd satu keping...boleh guna tuk bakar dlm oven jgk acuan silicon nih...biasa kedai baking pun ada gak jual...

Hana -
Ko nih duk cina ke duk jepun Hana...mentang2 nak raya cina..tiba2 tukar bahasa lak dah..hehe, ko xda betik pokok eh..cari la betik2 apa yg ada dlm rumah ko tuh, jolok je..hehehe

Mama Gee -
Aah sesekali perah otak..xpun xda org nak perabihkan betik tu..hehe

Tim -
Owh sana xda betik ke, mahal eks...xpa la, pi cari biji betik dulu, tanam..hahaha

Izah -
Oo dah penah buat eh...x share ke..leh akak try resepi Izah tu pulak..hehe...eh betik lak dah licin..hehe

Nazrah -
Aah kan...telan x igt doniaaa..

Lin -
Wkmsalam..huk alaah..xnak jolok kat pokok ke, kat kedai pun xnak...x dpt la den nak nolong eiiy..hehe

p3chandan said...

Salam. Sedap jugak kalau betik buat puding ye. Kat rumah ada satu pokok betik tapi banyak buah dah jemu makan macam tu je..Tima kasih la kongsi resepi ni, bukan pandai masak pun tapi nak cuba sekali2 :)

aidah said...

Geramnya nengok puding yg cantik2 tu.

Nieza said...

wah lawanya puding ni kak...acuan pun cun jer...rasa nk ngap jer nengok puding ni..hehe

Ummi said...

P3chandan -
Ha, elok sangat lah tu..dah jemu makan gitu, watkan puding lak..hehe

Aidah -
Hehee...sabauuu je eh..

Nieza -
Acuan biasa2 jek tuh...yg penting pudingnya kan..kan..

Ummi said...
This comment has been removed by the author.