Friday, January 21, 2011

Ikan Bersambal Pekat

Salam Jumaat yang mulia...penghulu segala hari...harap semua mendapat ketenangan jua...Akak je kurang tenang semalam...hahahaa...baru jek nak update blog kul 9 malam tadi. tup-tup haa...black-out haaa....adeeehh geramnya...baru nak pilih2 gambar....pastu lama lak tuh, kitaorang sampai dah lepak2 tdo kat ruang tamu jek, hahaa, Aiman lak cukup marah la dengan hidung dia tersumbat lgk, dia dah la mmg kena tdo awal laa...akak yang duk berkipas dia, huh alaah anak bongsu ku, ...kul 12 mlm baru ada elektrik balik...adoiiii...lega laa, pakat2 on air-cond, lenaaaa.....Okay pg ni on9 jap lepas masak nasi goreng tadi. wat bekal Aiman..hehe..boleh la kot eh...sempat lgk ni...sidai baju, gosok baju semua dah beres, kuali cik abg tolong basuhkan..wakakaka...tq laling! Xpa laaa dah kenyang tibai nasi goreng tuu...Layaannn lauk mlm tadi...sempoiii jeee...

IKAN BERSAMBAL PEKAT
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 1 keping ikan merah/apa2 jenis ikan
  • 3 sudu besar cili kering kisar (tengok tahap kepedasan cili laa)
  • 1/2 biji bawang besar - dikisar
  • 2 ulas bawang putih - dikisar
  • 1 cm halia - dikisar
  • 1 cm lengkuas - dikisar
  • 1 inci belacan bakar - dikisar
  • 1 biji buah keras
  • 2 btg serai - diketuk
  • 1 keping asam gelugor
  • sedikit air
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak untuk menumis
Cara Memasak:-
  1. Ikan dibersihkan, dilumur dengan garam dan serbuk kunyit, goreng hingga embal2/lembab saja. Angkat dan ketepikan.
  2. Tinggalkan 4 sudu besar minyak dalam kuali, tumiskan bahan kisar dan serai. Masak dengan api perlahan hingga pecah minyak. Masukkan air jika perlu.
  3. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  4. Masukkan ikan, balik-balikkan biar mesra dan seimbangkan rasa.
  5. Tutup api.


5 comments:

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Kak ummi menu ni boleh tahan semalaman kut ye? Bukan apa tengah skodeng resepi untuk dimasak malam ni. Esok kena keja seharian jadi kena siap2kan makanan untuk semua org kat umah.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak ummi..
anak sy yg sulung tu kalau masak ada sambal merah2 gini memang dia suka... tp yg geramnya.. ayahnya pulak tak gemor... selera ayahnya lebih kepada cili padi je... tu yg sy jarang masak merah2 gini.. tp kadang ngidam punya pasal sy masak gak.. hehe..

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, saya suka gak lauk2 ikan sambal camni, tapi hubby tak berapa minat, jadi tak pernah masak, layan gambar Kak Ummi terasa-rasa lak kat tekak ni.. hehehe

Ayu said...

salam kak ummi,
wah bolehlah cuba recipe ni kita memang suka, ikan sambal2 macam ni..

Yatie said...

Salam K.Ummi,
Kalau lauk sambal2 mcm ni mmng Yatie suka sangat...masuk list lagi ni....