Friday, April 20, 2012

Tinggal Kenangan - Al Fatihah


ASSALAMUALAIKUM...

Selepas Subuh semalam, lebih kurang jam 6.20 pagi akak telah mendapat panggilan telefon emak dengan nada sayu dan teresak memaklumkan bahawa nenda (tokwan) akak Haji Abdul Rahman bin Ahmad yang dalam jagaan ibu bapa akak di kampung telah kembali ke Rahmatullah. Tersentap rasa bagaikan tidak percaya...namun air mata berguguran membuatkan akak sedar bahawa Allah lebih menyayanginya. Di usia 86 tahun setelah uzur yang teramat sangat lebih kurang 3 bulan dalam jagaan emak dan abah akak di Felda Kg. Awah, akhirnya arwah pergi jua di subuh hening 19 April 2012.

Selepas mendapat panggilan emak, akak pun teruslah sibuk membuat panggilan kepada adik2 akak yang lainnya serta saudara mara sambil bersiap-siap dan berkemas untuk balik. Mujur juga Aiman belum sempat ke sekolah lagi walaupun telah siap berpakaian sekolah untuk tunggu bas depan pagar rumah akak. Jam 7.30 pagi kami bertolak balik ke Temerloh dan alhamdulillah segalanya lancar dan arwah Tokwan selamat dikebumikan sebelum waktu zohor di Pusara Damai, Felda Kg. Awah.

Hanya tinggallah kenangan manis sepanjang hidup dilayan manja sewaktu kecil-kecil bersama Tokwan yang sangat2 akak sayang. Antaranya, teringat zaman kecil2 kalau balik ke Lurah Bilut mesti Tokwan akak bawak naik motor ke Kg. Baru Cina, Lurah Bilut untuk belikan akak bekas pensel, warna, bekas makanan dan botol air baru. Seronok Tokwan bawak pusing-pusing satu kampung lagik...Habis semua kawan-kawan Tokwan diperkenalkan kepada akak dan dapat banyak gula-gula la...duit laaa...hadiah laaa..sukanya hati....Tu belum hadiah duit raya yang banyak dan baju baru....huhuuuu.. Sehinggalah ke cicit-cicitnya (anak2 akak dan yang lain-lain), Tokwan tidak pernah berkira, duit raya dapat paling kurang pun RM50 seorang, cucu-cicit mana la yang tak sayang kan... Kita hulur duit kat dia, dia hulur pulak duit kat anak-anak kita pulak.... Namun itu bukanlah pokok utama, yang penting kasih sayang dan kemesraan melayani karenah cucu-cucu dan cicit-cicitnya yang buat arwah disayangi. Tetapi mulai sekarang, kisah-kisah indah dan kemesraan itu sahaja yang tinggal untuk untuk dijadikan kenangan.

Semoga roh Tokwan tenang bersemadi dan dicucuri rahmat Allah swt jua. Semoga Allah Taala menempatkan arwah di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh....amiiiinnn..

Subb....Subbb..........Al Fatihah.......

53 comments:

Gee® said...

Takziah K.Ummi & keluarga...semoga roh Tokwan dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan hambanya yg beriman...al fatihah

are_lin@yu said...

Al fatihah..banyak dengar kematian harini..moga rohnya ditempatkan bersama orang2 yg beriman.amin

Maizatul said...

Salam Takziah utk Kak Ummi sekeluarga.

nafaz lynn said...

takziah kak ummi atas pemergian tokwan.. smoga rohnye dicucuri rahmat..

eMMe said...

Takziah buat Kak ummi n famili...tabahkan hati, Al Fatihah...

lemongrass said...

Al Fatihah untuk arwah. Semoga rohnya ditempatkan bersama golongan mukmin yang lain.
Takziah utk Akak sekeluarga.

Mamasya said...

Salam takziah buat k.Ummi sekeluarga.moga roh arwah ditempatkan di kalangan mereka yg beriman.Al fatihah.....

CT Delima said...

A'salam Kak Ummi

Salam takziah dari ct untuk Kak Ummi sekluarga. Sesungguhnya dari DIA kita datang dan dari DIA jugalah kita akan kembali.

Semoga arwah TOKWAN tenang disana dan ditempatkan bersama orang2 yang beriman..

Al-Fatihah...

FnF Simple Life said...

Salm takziah dari kami

Kjee said...

Al fatehah. Salam takziah

Mat Gebu said...

Takziah kak Ummi...Al-fatihah untuk arwah.......

Huda said...

Takziah kak...alfatihah.

indahhouse said...

Salam kak ummi,
Salam takziah kak. Moga roh tok wan kak ummi berada di kalangan hambanya yang dikasihi Allah.
Suka bila saya dengar kisah tok wan yg pemurah.
Saya pernah dengar kisah begini yg ada dalam buku. Dari anaknya yg susah sampaila anaknya berkereta, anaknya selalu menghulur duit pada ayahnya. Tetapi ayahnya sentiasa menghulur duit itu balik kpd cucu-cucu dengan jumlah lebih banyak. Dgn niat membantu kewangan si anak, tetapi tidak mahu membuat anak segan. Syahdunya... Itulah cerita yg saya baca.
Dgn sifat pemurah begitu, pastilah luas kubur tok wan nanti. Amin ya Rabb!

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Ummi..
Takziah... Al-Fatihah..

Semoga Kak Ummi & keluarga bersabar & redho dgn kehilangan Tok Wan, mudah2an arwah tenang di sana, Amin.

Rahsia Dari Dapur said...

salam takziah dari sy kak

CitarasaKu said...

Al-Fatihah...semuga arwah di tempatkan di kalangan orang yang beriman. Amin

adda syuhada said...

Takziah K.Ummi...semoga roh arwah di tempatkan di kalangan orang yg beriman..Al-Fatihah..

quinnie said...

taziah buat kak ummi dan keluarga...Alfatihah...

Aziela said...

Takziah Kak Ummi. Teringat arwah atuk saya yang tersayang...

Ummi Nur said...

Takziah utk kak ummi, AlFatihah utk arwah Tokwan..

Amie said...

Al-Fatihah, moga rohnya sentiasa dicucuri rahmat.

Ina Khairina said...

salam takziah utk kak ummi sekeluarga....al-fatihah utk arwah

Yana Shaiful said...

Takziah K.Ummi & keluarga..Al-Fatihah..

Niza said...

Takziah untuk akak satu keluarga..

Btw smlm sy jugak menghadiri majlis pekebumian arwah pak ngah di kampung awah.

Bila tgk gamba profile akak rasa smlm ada jumpa. Ingat2 lupa. Saya ialah anak kepada tok tam di Klau, keciknya dunia kan x sangka kita bersaudara.

mimie kesuma said...

innaliliahi wainailaihirojiun...
takziah buat kak ummi sekeluarga...
semoga arwah di tempatkan di sisi orang beriman...amin..
dan keluarga yang di tinggalkan di beri kekuatan...
alfatihah.....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam takziah kak...
Al-Fatihah buat arwah...

Bicara Kak Noor said...

salam takziah dari kak Noor semoga rohnya dicucuri rahmat amin Al Fatihah...

Ayu said...

Assalam Kak Ummi,
Salam takziah buat akak & keluarga ya..semuga Roh Arwahnya ditempatkan disisi orang2 yang beriman..insyaallah..sabar ya kak..

Kita tahu akak masih bersedih....tapi kita nak ucapkan berbanyak2 terimaksih for being my friend during my emotions was down..sungguh2 terharu dan really appreciate it so much..

Watierman said...

Assalamualaiku...Takziah buat Ummi & keluarga...semoga roh Tokwan dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan hambanya yg beriman...Al Fatihah!

Zaliedana said...

Assalamualaikum kak ummi,Salam Takziah ya,ALFATIHAH UTK ARWAH,Moga rohnya ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ummi..Salam takziah buat akak sekeluarga...Semoga rohnya dicucuri rahmat dan tenang di sana..Alfatihah

AZLITA AZIZ said...

AL-fateha..

salam takziah daripada ita dan keluarga..
Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan bersemadi dengan tenang di sana..

Sampaikan salam ita juga buat keluarga kak ummi..

Citarasa Rinduan said...

salam takziah buat kak ummi skluarga, dapat rasakan kesedihan yang kak rasai..

lagilah byk kenangan y kak lalui bersama arwah....

tabah ya kak

Maryam Izza said...

Takziah buat Kak Ummi dan keluarga. Semoga arwah di tempatkan di kalangan orang yg soleh amin.

jariah binti hamid said...

kaluinalilahiwainailaihirajiuun..salam takziah buat Ummi semuga roh arwah ditempatkan di kalangan orang orang yang soleh..amiiin..alfatihah

jariah binti hamid said...

kaluinalilahiwainailaihirajiuun..salam takziah buat Ummi semuga roh arwah ditempatkan di kalangan orang orang yang soleh..amiiin..alfatihah

Ummi said...

AMIIINNNN... terima kasih kepada semua yang mendoakan untuk arwah tokwan akak, x kira di blog mahupun FB....hanya Allah jua yg dpt membalas kebaikan kalian semua...salam sayang...

yummylittlecooks said...

Sorry to hear this news. Takziah kepada Kak Ummi & sekeluarga, stay strong .

kakna said...

salam takziah kak ummi.
semoga rohnya di cucuri rahmat. al-fatihah..

Messy Mummy said...

Takziah buat k.ummi & family..
Semoga tabah menghadapi ujian-Nya..
Semoga arwah tenag di sana..
Al-fatihah

Shahriah Abdullah Novelis said...

Al-Fatihah buat Arwah Haji Abdul Rahman bin Ahmad...

Liza said...

Al fatihah, salam takziah buat akk n family...semoga tabah yer..

ijayuji said...

Salam kak ummi! salam rindu.. takziah juga buat akak n family dgn pemergian arwah, al fatihah..

Nuridah said...

Salam takziah Ummi,

tiap yg hidup pasti akan mati...Al-Fatihah...moga rohnya dicucuri rahmat dn ditempatkan dikalangan org yg beriman.

ijan said...

Takziah buat akak dan keluarga. Semoga roh arwah Nenek akak dicucuri rahmat dan berada dikalangan hambaNya yang beriman. Al Fatihah.

Nieza said...

Assalam kak Ummi, maaflah lambat singgah sini.salam takziah buat akak sekeluarga dan al-fatihah buat arwah.Sama-samalah kita doakan semoga arwah ditempatkan dikalangan orang-orang beriman..InsyaAllah.

Mas said...

Takziah kak Ummi...
Al-fatihah untuk arwah.......
Moga rohnya dicucuri rahmat dn ditempatkan dikalangan org yg beriman.

Yatie said...

Assalamualaikum Kak Ummi,
Salam takziah buat kaum keluarga akak, moga roh arwah tok wan di cucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan roh orng2 yg beriman dan beramal soleh. Aminn..Al Fatihah..

dZana said...

salam takziah kak.. smga rohnya dicucuri rahmat.. amin

HomeKreation said...

Salam takziah.... Memang sedih bila kehilangan ahli keluarga yg rapat. Al-fatihah buat arwah. Entah bila sampai giliran kita pula.... Ummi kuatkan hati.

Ummiakid @ lily said...

Assalammualaikum sis...
Salam takziah dan Al-Fatihah. Muga sis sekeluarga kuat dan tabah menempuhi dugaan Allah SWT...kematian itu pasti dan itu antara janji Allah. Muga roh beliau di cucuri rahmat dan tergolong dalam para solihin.

AbbotCottage said...

Assalamualaikum Kak Ummi, takziah daripada saya. Maaf baru perasankan berita ni. Bersama-sama kita sedekahkan Fatihah utk Allahyarham Tok Wan.

Al-Fatihah.

Diana @ Melley Mey said...

Salam takziah buat akak dan keluarga... moga roh tok wan d cucuri rahmat dan d tempatkan d kalangan org2 yg beriman.. Amin..

Al-Fatihah.