Wednesday, June 1, 2011

Buah Naga Segar Dari Kebun Jiran

Assalamualaikum....malam ni tekak akak baru jek menelan dessert yang sangat sedap...pemberian dari jiran di hujung lorong ni...memang baik hati sungguh abang Wan ni dengan hb akak, kiranya geng masjid la diaorang nih...hehee.... Buah ni dia hulur malam kelmarin masa sama-sama balik solat isyak, dia suruh hb tunggu kejap masa lalu kat pagar rumah dia.....Katanya, hanya kitaorang jek lagi yang x sempat dia beri buah naga ni...jiran-jiran lain semua dia dah bagi.

Alhamdulillah, walaupun sebiji cuma...tapi keikhlasan dia nak bagi tu yang penting dan buah ni agak besar jugak, akak baru belah tengahari tadi....wallaaaahhh sedap betul....kira segar dari ladang mini la ni...Anak-anak ni akak suruh makan macam x berapa layan jek...akak dah tibai separuh. Hb pulak tengok akak gemar sangat, dia mcm mengundur diri lak...wakakaa..bagi laluan akak melantak lebih2...

So layan gambar je la eh...nak bagi pun x cukup...Hb siap kata, dah mintak tips dan benih dengan abang Wan ni....nak tanam kat rumah baru nnt....alalalaa..verangaaannn....hehehhee, insyaAllah la kan...sbb abg Wan tu cakap, senang sangat nak tanam, ala2 pokok kaktus gitu... Sorilah eh...banyak letak gambar ni...saja nak testing skill belajar fotografi hari tu....bole la kot noooo..hehehee

Alangkah bagusnya berjiran camni kan....harap2 kita semua pun jadi jiran alam maya yang ikhlas, baik hati dan saling memberi dan menerima....sikit sama sikit ilmu Allah yang kita tahu kita kongsi kan....jangan putuskan silaturrahim yang terjalin...sesungguhnya Rasulullah saw. tidak suka pada umatnya yang memutuskan silaturrahim...kecuali dengan sebab yang tidak dapat dimaafkan....insyaAllah kita saling menyayangi di sini okaayyy....


sedap sungguh la haaiii...rasanya esok nak kena pi cari lagi kat kedai buah...susah sikit nak dpt yg purple isinya ni kan...selalu ada yg isi putih tu jek...i dont liiikeee..ngeeee

21 comments:

Mak Qis said...

kak ummi yang pepel memang manis dr yang putih tuh kan...saya sukaaaa sgt..tapi tak de la tnam..ayah saya ada tnam 5 pokok...tapi blum ada hasil lagi...x sabar nk merasa..

Deliah's Deli said...

skill amik gambar smakin mengancam kak :)

Nieza said...

Kak Ummi!! ni jiran jauh dah terbang dah ni....mai nk mkn buah naga ni ada lagi ke kak?...hehe adehhh terliur tau tgk buah kegemaran ni dah lama tak mkn yg warna ni...nanti blk Msia la mkn pujuk diri sendiri jer lah...huhu

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

Salam umi.Sedapkan makan buah sejuk musim panas macam ni.

LinRosly said...

Assalamualaikum Ummi Apa Kabar? Tak Rindu Pada Lin Ke? Hehehehe

Terliur tgk buah naga tu...merah berseri2...anak bongsu Lin suka sangat makan buah ni...Lin dah selalu belikan untuk dia sekrg ni sampai dah tak nak..dah jemulah tu..

Ummiakid @ lily said...

kat hway menghala ke damansara tepi jalan tu banyak jual kak....kebun apekss tu tepi jalan gak...isi purple..kita dh banyak kali beli..

norkhamsiah said...

salam ummi...

sedapnya buat naga ni...buatlah jus lepas tu masukkan icecream soda ..sedap dan hasilnya sangat cantikk..nak bagitau ummi ni...akk curi resepi lasagna...jum ke umah rase lasagna tu hehehe...thank q...

Yan said...

Eiiii...saya suka buah ni kak. sorang pun saya leh habiskan 2 bijik..

Citarasa Rinduan said...

moring kak ummi

syukur, inilah hikmah berjiran..
kemarin ayu dapat buah betik.. mmg besor ada 6 kilo...

ayu tatang macam tatang baby... hehehe rezeki kan..

ijayuji said...

Salam kak ummi!!!!!!!!!!!!!!!! buat apa tu??? waaaa..rejeki ya kak, kat sini pyh nak jumpa yg merah tuuu tauuu! kalau jumpa pun kira nasib baik jerrr huhuhu..sedap yg isi merah ni dr yg putih :D

CT Delima said...

As'salam kak ummi

huhuhu..buah naga, sedap ni kak bila makan sejuk2 dr petiais. ct suka ni, tapi mahal lah buah ni. kalau dapat makan lagi sedap. ingat ct tak tu masa makan.. hahaha

Jay said...

awesome ...beautiful clicks dear..:)
Tasty Appetite
Event: Letz Relishh Ice Creams

bersama kak Es said...

kak ummi..saya pun melantak gak buah merah ni..tapi kedai yang bagi lps hulur duit kat dia hehehe

~indahnya hidup berkasih sayang kan :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak ummi...

saya pun suka pitaya yg warna purple ni dari yg putih tu.. yg putih tu tawar sikit kan? hehehe... baru semalam abang beli 2 bijik.. lom dipotong lagi sebab buah tembikai pun tak abis makan lg.. tp sempatlah jadikan deko2 amik gambor.. walaupun sekadar amik gambor ngan handphone jer.. ada hati nak prop2 bagai.. kehkehkeh..

oh ya kak.. sy dtg nak C&P resepi ikan bawal lemak hijau... malas nak taip la kak.. halal ye.. resepi tu sedap di tekak saya kak.. bolehlah buat lagi nnt.. guna ikan lain pun ok kan? mula2 ingatkan rasanya maung ke apa sebab daun ketumbar tu dikisar sekali... tp rupanya takde rasa pelik pun melainkan sedapppp! hehehe... berselera makan lagi2 ada campuran nenas tu.. T.kasih ye kak resepi tu.. mintak izin ye!

KuNanGKuNanG said...

mmg nampak fresh sgt2..tp sy xpandai mkn la buah ni..huhu

hana said...

kakk.. macam nih takyah masuk kelas kedua.. cunnnn abehhhhhh wa cakap luuuuuu..... kekekekekeke....

Rozita said...

kak... marveles ni... tengok gambar akak lg kecur air liur...

Nuridah said...

Buah naga warna purple nie bukan wajahnya aje yg cantik sedap juga dimakan...nk2 waktu tengah haus...sekejap dh licin buah nie...

gambar tu cun melecun...rasa mcm cekup aje buah naga tu!Hehehe...

Ummi said...

Mak Qis -
Waaaaaaaaaa ayah ada tanam eh..nnt leh akak ngecek 2 biji eh..hehe, mmg best yg pepel ni..

Deliah -
Wakakkaa...skil main taram jek Del..hehe

Nieza -
Alalaa..sian dia dr jauh..akak nak bagi pun dah xda...x cukup..hehe..nnt blk Msia, sampai jek kat airport, suh family hulur buah ni dulu ke mulut eh Nieza...hehe

Puan Ros -
Wkmsalam...aah musim panas ni..apa yg sejuk mst laku..

LinRosly -
Wkmsalam..rindu, rindu..ko bz ke Lin..hehe... Buah ni ko xyah kasi anak2, emak2 pun suka..hehe

Umiakid -
Owh ya ke...waaah nnt akak leh la pi cari...hehe, thanks kasi info eh..nak pi angkut sekebun laa..hehe

Norkhamsiah -
Wkmsalam kak Ham...waaaahhh best eh..makan dgn icecream..nnt dpt buah tu nak try...ok xpa..resepi lasagne, halal..hehehe, sama2 share kan..

Yan -
Tu la kan..akak pun camtu rasanya..ntah2 lebih..hehe

Citarasa Rinduan -
Waaaaaaaaaaa..besauuunya betik Ayu dpt...mcm kendong baby? Tu dia...jenuh nak makan..hehe..leh wat puding tu..

Ummi said...

Ijayuji -
Wksmalam Ikaaaaaaaaaaaaa...amboii terkejut akak..hehe...xpa nnt Ika blk Msia..akak jamu buah ni jek kat Ika..eh..hehee

CT Delima -
Wkmsalam...aah mmg best makan ni...bkn lupa CT jek, lupa dunia kejap..hahaha

Jay -
Thanks dear...hehe

Kak Es -
Wakakaka...tu la kan, nampaknya pasni akak pun kena tukar dgn duit gak la...uwaaaaaaaaa..

MaDiHa -
Wkmsalam...tu la kan..sedap sgt buah ni..kalau letak betik sebelah..akak sambar buah ni dulu..hehee.. Ok, silakan copy...sedap eh ikan masak ijo tu...Thanks for trying Ratna...suka bila dgr feedback Ratna..hehe

KunangKunang -
Huk alaa..susah apa nak makan..belah dan skop jek..telan..best giloss..hehe

Hana -
Ha, ko jgn nak ngada...kelas ke2 ke, ke3 ke, panggil akak...xpun akak pi serang rumah koo...wakakkaka, suh ko jamu2 akak..hehe

Rozita -
Memang marvelous nih..hehe..tq Ita..

Nuridah -
Hehehe...buah tu mmg ori mcm tu, akak x edit2 pun..thanks puji..hehe..kembang montot akak..

ღ p!nk veLvet ღ said...

uish, terliurnyer :P
owg slalu sik dpt yg isi puteh jew, ta sedap