Tuesday, June 7, 2011

Bahulu Gulung Anak Dara

Assalamualaikum...okeehhh, just nak letak entry kuih bahulu gulung hasil cubaan dan datang lak kerajinan tiba2 jek si anak dara akak Najwa ni.... Asalnya, petang ahad tu, akak cakap nak buat kek gulung jek rasanya... Aleh-aleh dia kata, dia teringin nak buat bahulu gulung macam pernah dia cuba masa aktiviti zaman sekolah dulu... So akak kata, carilah mana-mana resepi yang senang...Aleh2 dia google jek...terkeluar resepi dari Dayang @ MyR ni....so dia siap salin kat kertas...akak kata angkut jek laptop tu, katanya xnak...leceehh...so dia pi la godek...akak cuma keluarkan telor gred A kat dia, sbb kang x perasan lak, kan..hehe..Pastu masa dah pukul telor tu dia mintak akak tengok dah betul2 gebus ke blm ke...hehee...Then akak tolong griskan baking pan and let her do everything till set and done, even on how to set the oven temperature and so on, she managed well....sesekali dia merempit eks, tp x dpt selalu la kot, sbb cuti sem panjang ni, Najwa jadi Guru Tadika...hehe

So, here the outcome....simple recipe and perfecto!!! hehehe.. Klik entry Najwa di Sini...Jom tengok resepi Dayang ni...sesuai la sangat untuk anak2 dara yang teringin mencuba dan belajar menggulung kek...

So akak letak jugak lah resepi Bahulu Gulung tu kat sini...senang nak buat, lembut masuk tekak..cuma anak akak guna loyang 9" x 11", agak besar sikit dr yang disyorkan oleh Dayang...so nipis sikit laa..

BAHULU GULUNG
Resepi: Dayang Jack @ MyR

Bahan-bahan ( dulang saiz 9" x 7")
- Satu gulung utk 3-4 orang )
  • 90 g / 3/4 cawan / 9½ sb tepung gandum (diayak)
  • 3 biji telur A
  • 5 sb gula halus
  • 1 sdt esen vanilla / jus lemon
  • 2 sb jem raspberi
  • sedikit gula halus utk taburan
Cara-Cara:-
  1. Sediakan tin/loyang/dulang pembakar. Alas dgn baking sheet dan griskan serta taburkan sedikit tepung di permukaannya. Panaskan oven pd suhu 180C.
  2. Putar telur dgn gula sehingga betul2 kembang dan ringan. (pastikan adunan ini betul2 kembang dan gebu, ini akan membantu kek jd lebih ringan dan lembut setelah masak).
  3. Masukkan esen vanilla/jus lemon dan putar lagi hingga sebati.
  4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dlm adunan td sambil dikacau dgn cara kaup balik. (kaup tepung dgn perlahan shj.).
  5. Tuangkan adunan ke dlm dulang yg tlh disediakan. Ratakan.
  6. Bakar pd tetingkat atas (high rack) selama 20 minit atau sehingga kek keperangan. (jika menggunakan suhu 200C, bakar selama 10 minit. Kemudian turunkan suhu kepada 180C, dan bakar lg selama 5 minit). Walau bagaimanapun, kepanasan suhu bergantung pd jenis oven yg digunakan.


UNTUK FILLING DAN GULUNG KEK:
  • Panaskan jem raspberi sehingga cair.
  • Alaskan sekeping kertas minyak di atas kain lembab. Taburkan sedikit gula di atasnya.
  • Setelah bahulu masak, terus keluarkan dan terbalikkan di atas kertas minyak td. Potong kerak di bahagian tepinya jika suka. Sapukan jem di atas bahulu hingga rata.
  • Gulung dgn kemas dgn menggunakan kertas minyak.
  • Sejukkan sebelum dipotong dan dihidang.







setelah di belah dua....ok taakkk hasil mahsul anak dara akak ni?? haha...

16 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

cantiknya roll tu...tak pecah pun..mesti sedap

bersama kak Es said...

alahaiii..ke mana lah tumpahnya kuah kalau tak ke roti jala kak ummi

proud of u lah kak!

DJ Dayang said...

hwaaaa!..clap3x! pandainya anak dara kak ummi ni menggulung bahulu..so nice!... :)

psst!..nk segulung! ;)

Mas said...

wahhh..cantik dah tu bahulu gulung anak dara kak ummi...
dah boleh kahwin dah....

odah said...

salam.
like mother like daughter....

Nuridah said...

Wah pandai anak dara ummi nie, mcm mak nya juga...ada potensi esok utk gantikan tempat ummi...hehe....senang kalau dh ada anak dara yg dh boleh diharap ya.Anak dara kita aje lagi mcm baby nk dilayan sepenuh masa...huhuhu.

nor64 said...

salam ummi,

mana tumpah kuah kalau tak ke nasi..akak ni tunggu je bila la kuah akak nak tumpah ke nasi akk ni..anak dara akk sorang tu je laaaa....yg pasti bila teringin nak makan order je....hmmmm...

Abah Yie&Ummi Na said...

kalau "mak dara" nak cuba boleh x? hehe...

pandai anak kak ummi buat kek bahulu gulung ni :)

Nieza said...

amboi cantiknya kek gulung anak dara akak ni..malu lak kita kalau kita gulung tak jadi..hehe bertuah maknya dapat anak yg rajin ni..:)

Yat Maria said...

Kak Ummi

wahhhh jeles arr org ada anak dara nih...dah lawo arr gulungan tu..kita nak saiko anak bujang kita plak..hahha...tak taw la..gulungan tu nanti jadi cam roti kirai..habis terburai...anak jantan nih ganas sket arr...hehe...

dZana said...

wah .. cantik kak ummi.. sekali2 anak dara ke dapur..

izahdaut said...

mana tumpahnya kuah kalau tak ke anak dara tuu.. hahahhaa.

skill amik dari kak ummi la ni.. malu mak dara tengok hasil kek anak dara neh.. hahhaa.. tahniah najwa.. cantik ngat dah tu

CT Delima said...

As'salam kak Ummi

Tahniah buat Najwa, dah terror macam mak gak pandai masak2..hihihi. along pulak bab2 buat kek belom pandai lagi kak, setakat buat kek batik tu okeylah sebab dia suka makan kek tu..hehehe

TopsyTurvyMum said...

Salam Kak Ummi,
Aisehh..anak dara akak pun terer menggulung...
Yang mak dara sorang malu la.. fail lagi bab menggulung hahaha

Yaati Nor said...

ni ikut dah darah kat ummi nie suka masak nie..saya nie yg mak dara pun tak pandai nak menggulung..sesekali kena cuba la..

MamaFaMi said...

Kalau mak dara yang nak belajar menggulung, sesuai tak guna resepi ni? Hihihihi....

Najwa.. dah pass dah tu.. leh kahwin okay.. hihhi... aduyai cabut.. mak si Najwa dah cekak pinggang!