Wednesday, June 15, 2011

Mango Smoothie

Assalaaaaamualaikuuummmm..... tu dia panjang sikit nafas akak memberi salam...maklum baru lepas meneguk smoothie... x baru laaa...tadi daaahhh...hehee... Ni kes banyak beli mangga baru-baru ni...so kita manfaatkan sebaiknya...hehee..

Kalau akak buat macam ni, mmg sekejap jek licin...masing-masing komain meneguk.... Ni jugak dessert berbuka puasa untuk anak2 dara akak ni haaa... Kesian kan, balik mengajar sesi petang, masuk rumah jek dah azan...huk alaaahh... Akak sediakan dulu 2 gelas ni sejuk2 kasi diaorg. Then baru makan nasi.

Okay laaa layan je la gambar2 yang mungkin menitiskan air liur dan mengancam tekak ke...akak mintak maaf eh..x dapat nak hulur...muahahaha, xpa leh buat sendiri kan..senang jek..Nyamaaannnyaaaa....



MANGO SMOOTHIE
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 2 biji mangga masak kuning
  • 4 cawan susu segar
  • 135 gm yogurt perisa mango
  • 3 - 4 sudu besar gula (ikut kemanisan buah)
  • ais kiub secukupnya
Cara-Cara:-
  1. Kupas dan potong kecil buah mangga dan masukkan ke dalam blender.
  2. Masukkan kesemua bahan lain dan kisar sehingga semuanya sebati/pekat.
  3. Tuangkan ke dalam gelas sesuai dan letak hirisan mangga jika suka. Sedia untuk dihirup.



20 comments:

nor64 said...

salam ummi,

wah anak dara ummi dah mengajor rupanya.... tgk ibunya maintain mude lagi... mango smmoothie ni kalau yg berpuasa memang sesuai sgt ..bkhasiat lagi....kalau nenas pun ok kut..

Ummi said...

Nor64 -
Wkmsalam Nor, anak2 dara mengajar sementara jek ni, jadi guru gantian, kebetulan ada kosong kat sekolah adik ipar tu....budak2 Degree kan sume cuti semester hampir 4 bln..hehe..lpas raya la baru melapor diri lak.. ^_^

Mas said...

akak..nak segelass...
sedappnya tengokk..

cik cek said...

emmmm...sejuk je terasa menelannya...legaaaaa....cedapnya....

Ummiakid @ lily said...

nakkkkk jugakkk...!!!!

Rima said...

Waduhh bukkk.. ku macam boleh terasa gitu.. maggo smoothie memang shiok nak nak bila dah puasa satu hari.. :o)

♥LOVE2COOK♥ said...

Hehe I somehow knew this will be your next with the mangoes!!! Mmmmm nyamannya kalau dpt segelas. I need to go and look for mango...haishhh!!! Not very the season here...:(

Nuridah said...

Kalau dpt segelas nie sebelum beradu, alangkah sedapnya...hehe.

wana yusuf said...

sedapnya kak....glupppss!!!

Ummi said...

Mas -
Jooommm...ada lgk ni...hehehe, cukup lah sblm tdo..

Cik Cek -
Begitulah seadanyaaaaaaaaa...hehhee

Ummiakid -
Lily...dah dah..pi tdo dulu..esok buat, leh slurpp..hahaha

Rima -
Betul sungguh katamu itu dik Rima cayang...boleh pitam kalau nampak ni di bulan pose kan..kan..hehe

Love2Cook -
Hahahah...Love, sharp mind eh! Sure this one is all time favourite laa kan.. Esok pi pasar cari mango eh..

Nuridah -
Hahaha..kalau x dapat, bawa ke mimpi ya Nur.. ^_^

Wana -
Hehee...sabar Wana sabar...tunggu masa baru teguk eh..

kakchik@ella said...

slm kak ummi ... kakchik nk jd anak dara angkat boleh?? nnt dpt minum smoothie tu.

tgh bygkan ni, balik kerja mama ummi dh sedia menanti dgn smoothie. Hihi.

Kak Aya said...

telan air liur depan pc tengok gambar mango smoothie ni....bestnya balik kerja mak sediakan siap-siap untuk minum...sejuk tekak.

Nur said...

Salam.. Bagusnya anak akak minta nak jadi guru.. Besar cabarannya tu.. Sedapnya mango smoothie ni..

Mylady said...

Akak..sedapnyerrrrr...kalau jadi jiran akak kan best, esok berbuka puasa, leh minta "akak...mai secawan"..hehehe...

Jom singgah sini yok :-

Cuti-cuti 1Malaysia vs Curi-curi Wang Malaysia

Nina Suria said...

salam dear, baru jer kita bersahur subuh tadi ngan mangga harum manis. Salam pagi khamis

CT Delima said...

As'salam kak ummi

kak, banyak ker beli mangga, bak ler huluq 2-3 biji nak buat gak smoothie.. hehehe. kalau setakat 2 gelas ni ct sorang pun tak cukup ni kak ummi.. hahaha.

Ummi said...

kakchik -
Wkmsalam..hahhaa..bole bole jadi anak dara angkat...nnt tulun2 angkat kain kat ampaian sekali pastu lipatkan..baru dpt smoothie eh..hehehe

Kak Aya -
Alaahaiii sian, jgn telan pc dah la eh..hehe...kebetulan anak2 blk dah senja sian pulak kan..org berpuasa..hehe

Nur -
Alahaiii saja dr duk saja cuti semester lama ni kan..kebetulan ada kosong...diaorg mmg minat dgn budak2 ni..hehe

MyLady -
Hahaha...kalau jadi jiran akak suh bawak mai mangga, akak kisarkan jek..okayyy? ^_^

Nina Suria -
Wkmsalam kakmOn cayanggg...waah bersahur makan mangga kakmOn? Kelesss gituu..hehe

CT Delima -
BEli banyak gak laa...dah ahli rumah tgh ramai ni..hehe..akak wat smoothie ni pun 2x blend...xpun x cukup..hehe

Sue said...

Kak Ummi...tengah menikmati smoothie ni... sedap! Nyamannnnn

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

selera tgk manggo ni....
sedap kalau makan sejuk,kan kak..

Abah Yie&Ummi Na said...

segarnya tekak ni walau dapat hirup dari jauh :) kak ummi...nak buat jugalah balik ni :)