Friday, February 19, 2010

Puding Sagu Gula Melaka - Najwa's Favourite Pudding

Again n Again ...Everytime my daughter Najwatul Huda is coming back for her Semester Break, this is the one she had always asked for!! Yeap, her favourite sago pudding....just as simple and mouthwatering like this. In fact, the whole family enjoyed eating this...hehe...Always stick to Mat Gebu's recipe...But this time around I didn't make the syrup, just used the gula nira syrup that I bought at Pekan Sehari Temerloh a few months back...hehe...Here, I paste the recipe once again. The weather is so hot now, so let's enjoy this....ngeeeee

Bahan:-
  • 300 gm biji sagu (warna putih)
  • 2 liter air
  • 1/2 camca teh pewarna hijau (*ummi guna 2 sudu kecil pes pandan je)
  • 2 helai daun pandan - kisar dan tapis jusnya

Untuk sirap gula:-

  • 1 ketul gula melaka, potong kecil
  • 1/2 cawan gula pasir1
  • 1/4 cawan air
  • 1 helai daun pandan

(masak hingga gula larut dan pekat, tapis dan sejukkan)

  • 1 cawan pati santan + 1/4 camca teh garam*boleh ganti dengan susu sejat (*ummi guna ni)

Cara Menyedia:-

Didihkan air, masukkan daun pandan dan pewarna hijau. Kemudian cuci sagu sekejap dan masukkan dalam air mendidih. Masak sagu berubah jadi jernih. Tutup api dan biarkan sagu tadi selama 2 - 3 minit. Angkat sagu tadi dan toskan serta cuci bawah air mengalir untuk membuang kanjinya. Toskan dan isi dalam acuan/mangkuk pilihan. Simpan dulu dalam peti sejuk 1 - 1 1/2 jam.

Cara Hidangan:-

Keluarkan sagu dari acuan, masukkan dalam mangkuk2 kecil, tuang sedikit air gula melaka dan sedikit santan atau susu sejat tadi.

4 comments:

CT Delima said...

k.ummi...cinta hati ku dah sampai ke dapur k.ummi lahhhh... hehehe.

ct pun suka gak makan puding sagu gula melaka ni kak. macam tau2 jer kita suka kan. apa lagi bak ler sikit, jangan kata dah abis ct baling mercun kat depan pintu kang hahahaha.gurau jer jangan mare hihihi.

Miss ORchid @ Nur said...

Salam Kak ummi...

ai silent reader..tapi puding sagu gula melaka nie mmg suker gila ai..phantang nampak ado jual atau yang siap tersedia..tak cukup semangkuk dipulunnya..hehehe

♥LOVE2COOK♥ said...

Wow, seriously tempting! Mintak kat Najwa sikit...:)

Ijan said...

Cantiknye bentuk love tue! nak jugak satu! hehee... macam bulan puasa lak rasanya..makan time sejuk2 best ni kak ummi.