Saturday, February 20, 2010

Kerabu Sotong

Semalam masak memang sempoi2 jek....dah lama x makan kerabu sotong ni....dalam fridge tu ada 2 ekor sotong sederhana besar, tengok bahan pun ada, so akak layan la kerabu yang sangat sedap dari buku Senangnya Memasak KERABU dan SALAD Bersama Chef Hanieliza lagi ni...korang jangan la jeles eh, akak duk belek buku ni jek..hehe..atenyeee senang dan sedap...mana ada masa nk masak yang complicated punyer bahan....Banyak gak dapat bila siap gaul dari sukatan resepi ni...licin akak ratah, hb kata sedap, Najwa pulak dengan x disangka-sangkanya gemar betul, jadi akak lawan meratah dengan dia...hehe..alahai nak menaip resepi yg malas ni, kalu lah boleh ku CnP je dari buku tu...
Bahan:-
  • 500 gm sotong (dibuang kulitnya dan dihiris kecil)
  • 6 biji limau kasturi
  • 2 sudu kecil kicap cair
  • 1 sudu kecil gula
  • 1 pokok daun ketumbar (hiris kasar)
  • 1 labu bawang besar (dihiris nipis2)
  • 5 biji cili padi (dihiris halus2)
  • 3 biji cili merah (dihiris halus)
  • 2 kuntum bunga kantan (diracik halus)
  • 2 biji buah tomato (dihiris)
  • 1 batang timun saiz kecil (dihiris halus batang mancis/disagat)
  • sedikit suhun (direndam dengan air panas dan toskan) *akak celur kejap)
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara:-

  1. Celorkan sotong beberap minit di dalam air yang dididihkan sebentar. Angkat dan toskan.
  2. Campurkan kesemua bahan, gaul rata2 dan seimbangkan rasa.
  3. Hidangkan. (*akak biarkan bahan mesra lebihkurang 30 minit sebelum dimakan)
ni baru sebahagian dari kerabu tu..hehe..boleh dpt 2x ganda bekas ni..

3 comments:

Kamsiah said...

minta sikit...sedapnya..:)
saya kalau kerabu,tak kira la kerabu apa pun...suka makan mcm tu ja...

ijan said...

Memang sedap kerabu kerabu gini.. sotong lak tue.. aduh... kite pernah try gak skali resipi kak hanieliza nie..memang best dan sempoi :)

Izza Hani said...

heheh...dah byk resepi kat sini sy kidnap dan cuba. sumer menjadi. thanks!!!