Tuesday, February 23, 2010

Kek Pelangi

Haii, nak makan kek....kuar kek pelangi lak ek. Musim panas terik x hujan-hujan ni, kalu hujan pun cipuuuttt jek...camna nak nampak pelangi kan, xpa kalau nk tengok gak, mai sini...hehe...Tau tak, akak buat kek dalam keadaan tergesa2 jek untuk bekal kat Najwa hari tu...buat marble pun nak cepat je sebab nk bakar dulu kek ni seblm pergi rumah my adik makan mee petang Sabtu tu..hehe..Pastu sampai ni ada lgi 1/4 gitu...Najwa bawak balik 1/4, Najiha n abanglong xnak bwk balik hostel, diaorang makan kat rumah jek..pastu tinggal la terkonteng2 xda org nk mkn sangat, Aiman pun x layan sangat, dia kureeengg sikit kalau kek xda cokelat ni, tu pun kadang2 yg cokelat pun dia x layan sgt dah la sekarang..jemu dah kot..terlebih puas makan agaknya...Sori la baru nak tepek gambor yaaa...Tapi satu la nak cakap, kek ni memaaaangggg sedap, lembut, gebusss dan moist gituuuu...teringat resepi kek marble mak akak yang akak selalu duk buat masa zaman anak dara dulu...ntah hilang ke mana dah resepi tu...yang ni betul2 buat akak teringat kat mak akak...dia suka kek ni...nnt la balik kampung nak bagi dia rasa yang ni...

Okay meh layan resepi kek ni asal dari Chef Noraini tp akak ceduk dari dapur Leen At Home. Kejadian kek ni mmg pelik sikit, akak lupa nak letak baking powder ayak dengan tepung sekalik, dah adun tepung baru terperasan kena letak baking powder, aah akak letak je kemudian then gaul je rata-rata...Nasib baik cantik je struktur kek nih...hehe, tapi Leen pnya marble lg lawoo...Akak pnya ni bahagian ijo apasal terlebih lak..sah sah salah kira masa senduk bahagikan adunan tu..hehe, x kisahlah kan..kek ni memang marbeles! Akak n hubby jek duk tibai ni...Apapun, thanks Leen, mintak izin C n P je yaa..
KEK PELANGI ( Chef Noraini~ dari buku Kompilasi Hidangan Kek)

Bahan:- (akak guna loyang bulat 8 in)
  • 250g mentega
  • 220g tpg kek *
  • 1 s/k serbuk penaik * (bahan * diayak bersama)
  • 200 gm gula kastor
  • 4 biji telur gred A
  • 5 s/b air susu (leen guna susu segar)
    1 s/k esen vanila
    sedikit pewarna merah, hijau dan kuning
Cara-Caranya :-
  1. Gris acuan bulat . panaskan ketuhar 180c.
  2. Pukul mentega + gula dgn kelajuan sederhana hingga kembang dan putih.
  3. Perlahankan kelajuan dan masukkan telur sebiji2 dan pukul sebati.
  4. Masukkan tepung yang diayak sedikit2 sambil dikacau dan masukkan susu + esen vanila. Gaul rata.
  5. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian, Warnakan merah, hijau, kuning.
  6. Ambil 1 senduk adunan kuning dan tompokkan di bhg tengah acuan. Kemudian ambik satu senduk adunan merah dan tompokan di atasnya. Akhir sekali warna hijau ditompokkan di atas warna merah. Ulangi proses ini hingga habis.
  7. Goyangkan adunan supaya rata. Bakar 180c selama 1 jam (*akak bakar pd suhu 175C selama 50 minit jek)

11 comments:

Mat Gebu said...

waaa..pelangi di malam hari...ada kah aku bermimpi?....ooo blog kak ummi rupanya....hahahaha...tadi nampak n3 mcm besday..hari jadi sapa pulak kak, tapi ni dah lain pulak...iishh "sesuatu" tau kak ummi nihh!!!

Ummi said...

Huk alooo..ko dah bangun tdo ke Mat? Siap mimpi2 lg tu..hehe..ni mesti tdo lepas magrib td, pastu malam2 berjaga mcm jembalang mata satu yang terkejut tgk pelangi malam2..wakakaa

fabulous.farah said...

cantik pelangi..baru tahu gini nak buat rupenye

thanksss

ijan said...

Wah... pelangi rambu ramba kek kak ummi nie.. santeknye... pelangi sana sini sekarang... santek. kalau tak de orang nak tolong perabih, akak hello2 je kat kami..zassss kami datang.hehhee

Watierman, rmanbkr said...

Salam Ummi...kita memang suka pelangi warna warni kehidupan gitu....nak buatnya jer malas!~~ada ker?

ima said...

wahhh...nampak sedap dan cantik je kek pelangi tu...rajin betullah kak ummi ni masak...

ain said...

wahhh...sedap, lembut gebu n moist!!
mesti kena cuba ni!!!!

Ummi said...

fabulous.farah -
Aah gitu la cara buatnya Farah..try ler.

Ijan -
Hehe..pelangi di musim panas terik, pelik kan? Ok nnt apa2 x abis pun, akak cari Ijan..hehe

Watierman -
Wkmsalam..tu la pasal Watie, Ummi pun kdg2 rajin, selalu2 malas..ekekee

Ima -
Kek ni mmg sedap Ima, baik try..akak rajin makan je Ima, masak bila anak ramai2 ada, rajin sikit ler..hehe

Ain -
Cubalah, pasti x mengecewakan...nnt jemput akak mkn bila dah siap kek eh..

ros@JMC said...

kak ummi kuantan ku sayang, di sana sini org buat kek marble, ros je tak sampai seru lagi ni, tapi tadi ros buatkan kakak damia, muffin pisang, letak inti coklat, suke dia makan..hihihi...

kak ummi tersedak dah ok ke, makan cucur badak labu tu dulu, pastu lauk asam pedas tu buat dinner ye heheehehehe

Ummi said...

Ros -
Hehe..seru x sampai lg ke Jepun eh..ya la, org Jepun dah lupa kat pelangi dah tu..hehe..weee mana muffin pisangnya, x bawak sini sikit ker..fav akak tau kalau letak pisang2 camni...Huk alooo cucur labu mau angin akak makan ni kang..asam pedas xpa, hirup habis kuahnya..hehe

nuri@nurihan said...

salam kak...saya dah cuba resepi kek ni..rasa dah best..tapi kenapa kek xnaik n xgebu.jadi macm mampat.sy dah letak serbuk penaikdan sy guna tepung ganduk biasa bukan tepung kek..adakah tepung gandum biasa (cap sauh) xsesuai digunakan??