Saturday, February 27, 2010

Apple Waffles

Snack untuk makan petang semalam....dah puas hentam nasi goreng jawa...makan waffle la pulak...Resepi dari Sini. Lain sikit bancuhan adunannya sebab campur dengan chopped apple dan terasa je epal tu bila ngap....Anak2 akak makan dengan maple syrup n blueberry filling pun sedap jugak...ingat nak hentam dgn eskrem, tp xda stok, maleh lak nk gi kedai wpun kedai dekat sejengkal jek dengan rumah...hehe...Ok, layaannn mata je ya....Sedap nih! K, meh akak translate resepi sini..

APPLE WAFFLES

Bahan:-
  • 2 cawan tepung *
  • 3 sdt. baking powder *
  • 1/8 sdt. serbuk kayu manis * (bahan * diayak bersama)
  • 1 sb. gula
  • 1/2 sdt. garam
  • 3 biji telor - asingkan putih n kuning
  • 1 1/2 cawan susu segar
  • 5 sb. shortening (lemak sayuran) - dicairkan.
  • 1 1/2 cawan epal yang dicincang dadu
Cara-Cara:-
  1. Dalam mangkuk, campurkan bahan yang diayak dengan bahan kering lain.
  2. Pukul putih telor hingga kental (soft peak).
  3. Dalam mangkuk lain, pukul sedikit kuning telor dan campurkan susu, shortening dan kacau rata.
  4. Tuangkan ke dalam adunan kering tadi dan pukul hingga bahan sebati.
  5. Masukkan epal cincang dan gaul.
  6. Perlahan-lahan masukkan putih telor dan kaup balik hingga rata.
  7. Panaskan waffle iron dan sudukan adunan, ratakan. Tutup acuan waffle dan tunggu hingga masak dan garing (kecoklatan).
  8. Hidangkan dengan syrup or filling kegemaran dan makan ketika masih panas n rangup.

7 comments:

MamaFaMi said...

I tak rela digoda-goda macam ni tawwww... tak kuasaaaa! Ahaks..

ain said...

kak ummi, kita x de acuan waffle lah nak buat, sooo...mintak akak je la ye!

Uncle Lee said...

Hello Ummi, wow, I love waffles, and here we eat with our Canadian Maple syrup.
Yours looks out of this World. Makan dua pieces, tentu nampak bulan naik stengah jam early, ha ha.
Add tiga telor cooked sunny side up for breakfast...and iced coffee of course, it is pure Heaven, ha ha.

Ummi...I love your nasi goreng Jawa....a lady like you with a 6th Dan Black Belt in cooking, cake making deserve to be put on a pedestal, and praised everyday, ha ha.
Maybe sprinkle some scented bunga rampai at your feet, arhaaa ha ha.

As well you the kind of woman, wife and mother every husband would love to come home to.
You are a Mystery woman....where food and cooking is concerned,
Macham magician, never know what you'll come out next, ha ha.

Most women cook....but not you. You create. You an artist with food.
And your food or dishes presentation will make Shangrila or E&O or Raffles Hotel Food Manager gigit jari, muka merah, ARHAAAAA HA HA.
Ummi, you are a dangerous woman, *wink*.

Have a pleasant weekend, and simpan satu lagu dalam hati.
Psssstt, bila bulan naik at Telok Chimpedak? Ha ha. Lee.

aufi said...

comey la acuan wafer akk..love gituuu...kt x der acuan loo tingin nk bt..huhu..lau gune kuali x leh ke kak ummi?ekekek..mn nk dpt acuan love camtu???

hazeleyed lady said...

thanks sis...
cayang awak

Azie said...

rasa mcm sedap jer kan, terliur tau.. kita pun berkenan ngan acuan wafel ni, beli kat mana eh ?

nana cHan said...

nak tanya, kat mana ada jual acuan tuh?