Thursday, February 4, 2010

Nasi Beringin - Resepi I

Pertama kali akak makan nasi beringin ni masa akak bekerja di Muadzam Shah dan selalu ke bandar Segamat sekitar tahun 90'an dulu...masa tu anak2 kecik lagi...Masa tu pelik sangat bila dengar nama Nasi Beringin ni...apasai beringin, yg akak tahu masa tu, pohon beringin ada laa...selalu hanyak langsuir bergayutan kata org tua2..wakakaa...Akak pernah makan kat sebuah gerai kat stesen keretapi Segamat tu, bkn bwh pohon beringin yaa...pastu pindah Kuantan x penah2 makan daahh...Masa hantar ulang alik Najwa kat Uitm Segamat tahun lepas, xda rasa pulak nk makan..hehe...Dah banyak resepi Nasi Beringin ni yg akak amik dari beberapa rakan blogger, so akak try yang ni dulu laaa..mudah nk sediakan...akak cilok dari dapur Ayu Singapore yang tayang kat dapur dia baru2 ni...terus teringin sangat2 dan nostalgia lama ketika makan di Segamat tiba2 je datang..heheee...Thanks Ayu, akak mintak izin C & P je yaa...biasalah mata dah ngantuk, letak entry malam dah ni, schedule publish siang...hehe...Akak makan dengan sambal sotong dan Inche Kabin (Ayam Goreng Kari) tu..Layaaannn


Bahan-Bahan:- (akak masak half dr bahan asal)
  • 4 cawan beras basmathi
  • 41/2 cawan santan
  • 2 sudu besar minyak sapi/marjerin
  • 2 batang serai(mayang bulat nipis2)- saya titik aje
  • 5 ulas bawang merah(mayang nipis)2
  • ulas bawng putih(mayang nipis)
  • 3 cm halia(ditumbuk lumat)
  • 4 helai daun pandan
  • 2 cm kulit manis
  • 2 biji buah pelaga
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 1 biji bunga cengkih
  • 5 butis biji halba
  • garam secukupnya

Cara Memasak:-

  1. Cuci beras, rendam selam 5 minit dan toskan.
  2. Panaskan minyak sapi, goreng bawnag hingga kuning dan wangi,.
  3. Masukkan halia, rempah penumis(kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih) dan juga serai serta daun pandan. Tumis hingga harum.
  4. Masukkan santan dan apabila mendidih masukkan sekali beras dan masak seperti biasa hingga kering. Jika menggunakan periuk elektrik masukkan sekali beras sengan santan dan masak seperti biasa.
  5. Karih@ kemburkan nasi bila nasi kering. Sedap dimakn bersama lauk kari& sambal udang/sotong kering.

Sources:-From warisan nenek@mesra.net

5 comments:

ain said...

ala2 ns lemak gak ke kak? tp mesti lg mengancam rasanya!!!

Watierman, rmanbkr said...

Salam Ummi...nampak macam nasi tumis ....

fuzidss said...

terus lapar tengok nasi ni .. pepagi ni..

Fa'e said...

salam k ummi, sedapnye tgk nasi ni... ala2 nasi ayam ke cuma xde sup je ekk?

ps.... thanks k ummi atas doa & ucapan besday. hehehe, ingak jugak k ummi kat sy ni... terharu sgt!

Ayu said...

dah jadi ya kak..hehehe..nasi akak lagi nampak sedap tu...thanks for trying ya kak..