Sunday, July 11, 2010

Butter Pancake and Waffle - 2 In 1

Ni sarapan akak 4 beranak pagi semalam...takat boleh tengok je la yea...semalam akak kurang sihat lah..agaknya baru badan ni naik "memor" kot balik jalan2...rasa nak demam semacam...malam tadi je rasa cam seram sejuk, hidung pun dah mula berair jek kena sikit balik ofis petang Jumaat tuh...masak sempoi2 je laaa...kita pergi Jualan Gudang Ekstreem Parkson (menjangkau 80%) la tengahari semalam..hahahaa, badan x sihat jadi sihat....tapi malam tadi akak "kong" pulak..hahaa, x larat betuii....baru terasa penat menyoping kat Padang Besar hari tu la kot..ish ish..sabauu je lerrr...tapi semalam pergi jualan gudang Parkson tu rasanya berbaloiii...kalau rajin akak masukkan entry, nak tanya u all, berbaloi ke tak harga barang yg akak sambar semalam tuh..! hehhee..

Okaayy meh layan adunan 2 dlm 1 yang sungguh sedap, rangup dibuat waffle dan lemak lembut bila dibuat pancake...akak ceduk dari dapur Checkie, asalnya dari FP Hajar. Tengok ramai yang dah buat iaitu Catlina dan Inahar jugak...sangat sedap pada tekak akak...budak2 pun suka bila dibuat waffle....abanglong siap mintak resepi lgk...kot2 nak buat la nnt agaknya...jangan ambik waffle mould mak dah laa..hahaa, buat kat rumah je la nnt ya abglong...Hajar, mintak izin C n P kat dapur akak ni lak ya..


BUTTER PANCAKE & WAFFLE

Bahan:-
  • 3 sudu besar butter-dicairkan
  • 1 biji telur
  • 1 cawan tepung naik sendiri
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu besar gula
  • 1 cawan susu segar
  • 1 sudu besar jus lemon - kalau tak letak pun takpe
  • secubit garam
Cara Membuat:-

1. Campurkan semua bahan, guna blender...blend sebati
2. Biarkan adunan selama 10 minit**
3. Tuangkan sesudu adunan dlm kuali non stick yg tlh panas
4. Balikkan adunan bila nampak permukaannya berbuih
5. Biarkan seketika, bolehlah diangkat


waffle tu anak2 makan dengan jem strawberry yang dibeli di Cameron hari tu dan tuang pancake syrup untuk pancake tuh! Abanglong makan dengan madu jgk..

12 comments:

Mat Gebu said...

salam kak ummi...
Wawawaaa..mulusnya pancake, ala2 betis ai lahh, licin tak de bulu..hahahaha, part pancake syrup meleleh tu ayooo mengguda iman...

Ummi said...

Mat -
Wkmsalam...uikkks perasan habis la tuhhh...pi amik gambar betis ko tayang sini tgk..sama tak..wakakaaa..

Deliah's Deli said...
This comment has been removed by the author.
Deliah's Deli said...

salam ummi...tgk syrup yg dok meleleh tu terasa cm nak berlari ke kuantan je-sedeynye dah abis! :)

maz said...

kakkk..lapor la..mtak la apa yg ada..pankek tu dah slmat ye..waaa..xckup p shping smpdan siam tu..p borong kat parson lgi...sabar kak ye...hehe..

Jiya said...

terigin gak nak ada waffle maker tu satu.. leh wat penkek.. hikss.. pinjam kak ummi nyer waffle maker lehh?? taun depan jek jiya bg balik. akeekkee

Mat Gebu said...

Ok, esok saya ambik yeaa...alaaa tapi tak de DSLR laaa...tak bess..tak lawaa kang pic betis ai. hahaha....

Ida Ddapur said...

Slm kak..boleh ke ida panggil akak ni,tgk2 sebaya...he..he
Gebuss & licin jer pancake tu..waffle pun ida suka,nak cari waffle maker pun tak jumpa2 lg kat sini..kalau dah ada benda tu,bole la ida cuba resepi ni..

MAS ( DUNIAKU ) said...

kak ummi..sedapnya pancake ngan waffer tu, ok juga ye satu adunan, dapat 2 jenis...suka2...

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi KakUmmi, hru doing there??? WOW pancake n waffles look truly tempting dear! Loved it! :D

ummi said...

Deliah -
Hahaa..sori Deliah..mmg dah habis pun masa tayang tu..hehe

Maz -
Hahaa...kat sempadan x soping sgt..tgk2 jek..hehee..Parkson pnya menambat selera..hahahaa

Jiya -
Ooo..nak pinjam waffle maker eh..ko antar kamben sekor sini wat pengeras smpai thn depan..dan la kamben tu beranak, akak amik anak dia..hehehe

Mat -
Isshhh kalo ko antar gambar betiss ko tuh...akak tgk celah2 jari je ler..ngeriiii..hahahaha

Ida -
Wkmsalam..hahaa..x kesah lah pgil akak pun, no hal..nak WM tu leh tgk kat Tesco Ampang...Ida duk mana?

Mas -
Memang tersangat ok kalau leh 2 in 1 camtu kan..senang layan selera anak2..hehe

Love -
Hi Love, 'm doing fine, tq...Me, just loved the batter, hahaa...2 in 1..

♥husna♥ said...

akk, baking powder dgn tepung naik sendiri xsame ke??tepung lain x pakai ke?