Friday, July 23, 2010

Kuih Seri Muka Jagung

Taraaaa.....Selamat petang semua...dah makan nasi belaka dah ke...hehe...Minggu ni akak isytiharkan kat rumah ni Minggu Makanan Berasaskan Jagung...hahaaa...ateee byk sangat jagung, nak makannya 3 molott jek...macam2 kena buat...ni akak buat malam kelmarin sebenarnya, dah habis dah pun...hahaha...maleh tul nak posting semlm....malam tadi akak wat nasi jagung...hahaha..nnt lah rajin, malam kang la posting...biasalah entry tertunda, maklum x byk masa kat rumah, smlm pun lepas berbuka jek, letih bebenor pulak...masak bagai2 konon...Okaayy layan entry tertunda ni eh....Resepi kuih seri muka jagung dari dapur Kak Liza, cuma tang kepala tu kita xda daun pandan byk...so tuang kaler n pandan paste jek...hehe..tu pun terlebih kacau kepalanya tuh...so pekat sikit tu, tp maintain lemak bersari uuuu...Kak Liza, mintak izin copy n paste sini eh..

KUIH SERI MUKA JAGUNG
Sumber: Blog Chef Hanieliza

Bahan Lapisan Bawah
1 cawan pulut [rendamkan 3 jam]
1 cawan jagung hiris
2 cawan santan cair
1 s/k garam

Cara
1. Kukuskan semua bahan sehingga masak.
2. Sapukan minyak sikit atau lapikkan pelastik dalam loyang lain saiz 8 x 8 inci. (*akak guna springfoam ukuran 7 1/2 inci gitu...)
3. Tekan pulut dan jagung yang telah masak tadi.
4. Kukuskan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.

Bahan Lapisan Atas:
1 cawan santan pekat + jus pandan + warna hijau
4 s/b gula
4 s/b tepung gandum
2 s/b tepung kastad
1 biji telur
1 s/t garam

Cara
1. Gaul rata semua bahan dan tapis.
2. Masakkan sekejap sekadar naik wap.
3. Tuangkan perlahan-lahan atas pulut yg telah dicakar2kan sikit..
4. Kukuskan lebih kurang 30 minit.
5. Sejukkan dahulu baru potong.

6 comments:

jalilah_jy said...

salam ummi

cantikkk nye seri muka niii mmg seri... tabik spring laa kat ummi..itulah gunanya jagung..pelbagai..

ohoeya858.blogspot.com said...

nyumm.. nyumm.. dap nyerr.. ni antara kuih fav kite ni.. tapi... kita mmg xtau buat he3..

Fiza Nordin said...

salam k ummi...cantiklah permukaan seri muka akak...nampak sgt berseri heheheee

n.a.j said...

teringat kat mak..mak ain dolu suka wat kuih ni

CT Delima said...

Salam K.Ummi. Ohh..ni musim jagung sedunia lah ni ya. Kalau banyak jagung anto ler kat Ct setin dua kak. leh gak Ct buat kuih bakar jagung lak... hehehe.

Jiya said...

seloyang tu jiya nyer kan kan kan...