Saturday, July 17, 2010

Peria "Comeeyy" Goreng Dengan Udang - Jom Cadang Nama Baru

Haha...rasa x patut jek nak sebut nama sebenar peria tu kat sini, ya laaa ada ke "peria k*t*k" kan,...so akak tukar la nama jadi "peria comeeyyy" - boleh camgitu? Sapa2 ada nak bagi nama baru kat buah peria ni, jom pakat2 bagi cadangan...nanti kita tengok ranking ek....walaupun kulitnya menggerutu, xkan la xda nama lain nak letak...cian kat buah peria nih...orang nak makan pun x senang dibuatnya bila dgr nama gitu ek....hahahaa.....jom layan,...xyah resepi laa ek..goreng biasa2 jek dengan udang tuh....bagus tuk orang yg ada kencing manis....boleh menurunkan kadar gula dalam darah tu...hehee...akak ratah hampir sepinggan tu tau...tp bukanlah sebab ada kencing manis...akak masih selamat lgk...alhamdulillah...hehehe

Kalau ada nama saintifik pun, kalau senang nak menyebutnya, boleh la bg, tapi kalau udah sampai berbelit lidah nak sebut, cari la yg senang2 sikit...hehee

Goreng layu sikit2 jek, biar maintain khasiatnyaa.....kruk krak makan..bessttt..kadang2 rebus sekejap gitu, wat cicah dengan sambal pun bessttt..

11 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...

sayur kalau masak 1/2 masak sedap kan kak ummi...rasa kerangupannya...blog mas ada mslh la kak ummi, tak boleh buka, kak ummi tahu tak sebabnya, dari hri khamis lgi ni..hu..hu..

hana said...

kiter letak nama peria kodok lah! ker sama ajer?? wakakakakaaa... kakkkk..kiter suker peria2 nih! mmg bagus utk kesihatannnn! wallahhhhh! nak carik peria jugak!!

mummyseri said...

Salam kak ummi..
kite mmg sgt suke peria tp yg goreng saje..
nama botani peria comey ni Momordica Charantia..

kak peria ni mmg pait lagi dr peria biasa tu ke..?sbb peria ni tak pena try mkn lagi..

Deliah's Deli said...

salam ummi :) mmmm...sodap ni mkn ngan nasik paneih mau bertambah2! :D

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, lama dah tak dtg umah kak ummi.. a'ahlah.. memang tak patut bagi nama peria k*t*k.. hehe. Kita tukar jadi peria katik lah.. bole??

Deliah's Deli said...

p/s...in english=bitter gourd, bitter melon, balsam pear atau balsam apple...klu melayu peria kenit je la :)

Mat Gebu said...

Kalau letak nama "Peria Kedut" seksi tak?....hahahahaha

jalilah_jy said...

singkatan nama dari MUMMYSERI beri nama saintikfik tu bolehlah diringkaskan..contoh:momordica charantia..jadikan ringkas..
MOCHA..PERIA MOCHA..ok tak hehehe...ilah makan gitu jer dgn sambal belacan tak rebus..mmuuahh..sapa ada lagi cadangan? jom..

manjeamusyuk said...

suke3 peria...kalo yg dimasak xpahit sgt. Sbb kdg2 g kedai mkn ade yg msk pahit sgt. Kalo g kedai mamak dia wat peria grg celup tepung, mesti mkn byk! :-)

Ummi said...

Mas -
Aaah kalau wat ulam je pun sedap..kalau masak la..xyah layu sgt, nnt x rangup kan..

Hana -
Waaaahhh peria kodok eh...huh, ko ni mst maleh nak mikir dah...boleh gak laa..kodok pun kodok laaa..haha

mummySeri -
Uiih pnjg lak nak sebut nama botani tu eh..aah, peria ni pahit sikit la dr biasa...tu pasal bgus wat ubat diabetis..hehee, xpun goreng leh letak sikit je gula..

Deliah -
Yup...sangat sedap goreng2 kunyit gitu dgn udang..hehe

Sari Yusa -
Wkmsalam..hahaha..peria katik pulak, ok jugak..kan

Mat Gebu -
Weeyyy Mat, kedutsss kedutsss x nak sebut eh...x kuasaaaa...

Ilah -
Hahaha...peria mocha? nnt pelik pulak kalau bg kat Mat Saleh makan dia igt mocha ala2 choc mocha..sekali makan..hahaha, pahit camtu, mau dia carutsss kat kita..hahaha

Manjemusyuk -
Uiiikk ada eh peria celup tepung, x penah dgr lgk..igt bayam jek celup tepung wat kerepek..hehee

Ummi said...

Deliah -
Tertinggal lak cadangan Deliah tu, periah kenit eh..boleh gak laa..now dah ada byk nama nih...peria katik, peria kedut, peria kenit, peria mocha n peria comeyy..hahahhaa