Monday, July 12, 2010

Ikan Talang Masak Sambal Kering

Ni lauk tengahari semalam jugak sebenarnya, makan sampai hari ni pun makin sedap...ingat nk letak entry awal sikit tadi...tp ada family adik pulak singgah rumah, baru je balik ni...Layan lah lauk akak semalam lawan dengan sayur lemak labu tu...memang terangkat weeyyyy...akak terus x ingat apa dah...ingat kunyah nasi jek...heheee.....Sesekali dapat lauk camni mmg best sangat2....maklumlah tekak kampung..masak pun sempoiii jek...tp makan penuh berselera...hehee

IKAN TALANG MASAK SAMBAL KERING

Bahan:-
  • 300 gm ikan talang - potong kecil2
  • 5 sudu besar cili kisar
  • 4 ulas bawang merah - ditumbuk
  • 2 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 2 cm halia - ditumbuk
  • 2 batang serai - dititik
  • sedikit air asam jawa
  • 2 sb. gula pasir
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menumis
Cara Memasak:-
  1. Ikan talang digoreng hingga agak garing. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bahan tumbuk dan serai hingga kekuningan dan naik bau.
  3. Masukkan cili kisar dan tumis lagi hingga terbit minyak.
  4. Masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa.
  5. Bila cili agak kering, masukkan ikan talang tadi dan gaul rata hingga bersalut.
  6. Seimbangkan rasa dan angkat. Hidangkan dengan nasi putih.

8 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...

kak ummi, lama dah mas tak makan sambal talang , selalunya makan ngan pulut ..sedapnya...tapau sikit boleh...

Ida Ddapur said...

Slm kak....uishh..mmg sedap sambal sytle cam gini,simpan esok pun mmg sedap..suka2!ada lg mintak cikit...

Aishah@Ariffin@Aqil said...

salam akak...telan air liur nengok nih...huhuhuhuu...bile tah nak plan jumpe nih...

azila said...

salam..kunyah k.ummi, jgn xkunyah..heheh...idea zla utk masak hari ni nih...

Ila said...

Slm..wah dah lama xmkn smbal ikan talang ni. Kak umi, kt kuantan ni mana nk dapat ikan talang yang best sket?? selalu akak beli ktner?

maz said...

sbuk ke tu kak...ke duk smbang nga sapa tu...hehehe..klu dpt mkn umah akak lgi cdp tu kan...nti nk pkat nga mama lah srbu umah kak..bila la tu ye..ni kita antor pza..klu lapar nti mkn la ye..muahh..

n.a.j said...

sedapnya ikan talang!!!

Muhammad Radhi said...

slm kak,ikan talang tu ade sisik tak?