Monday, July 12, 2010

Maggie Goreng Tomato

Ni dinner akak hari Sabtu kelmarin....malas betuiii nak masak2 bila badan tetiba jek macam demam....dah gi terapi minda kat jualan gudang Parkson pun masih x kebah2 jugak...hahaa....mmg lah nak demam, duit melayang situ pulak ek....eee, xyah ingat-ingat lah..Balik jek terus prepare untuk dinner....Tengok dah lama beli maggie, xda orang pun yang usik selama nih...aleh-aleh cakap kat hubby, goreng jek laaahhh...tp special sikit laaa....kita x pakai langsung la perencah dalam paket maggie tuh...masuk tong sampah belaka....Layan resepi sesedap rasa akak la eh....makan pulak dengan cili jeruk...bestt..


MAGGIE GORENG TOMATO (My style)

Bahan:-
  • 5 bungkus maggie (buangkan perencah sediada) - dipatah2kan sedikit
  • 200 gm daging - dihiris halus dan basuh bersih.
  • 10 - 12 ekor udang - dibersihkan
  • 4 biji cili merah - dikisar
  • 3 ulas bawang merah - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - kisar
  • 3 sudu besar tomato puree
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar kicap cair
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 biji tomato - didadu
  • 1 kiub pati lembu
  • 1 batang lobak merah - dipotong batang mancis
  • 1 ikat sawi - dipotong-potong
  • 2 mug air
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menumis
Bahan Tumis :-
  • 1/2 labu bawang besar - dihiris nipis
  • 2 ulas bawang putih - dihiris nipis
Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan bahan tumis hingga naik bau dan kekuningan.
  2. Masukkan daging, perlahankan api dan kacau hingga daging 3/4 masak.
  3. Masukkan cili kisar, sos tomato, tomato puree, kicap dan kiub pati lembu. Kacau rata dan sebati.
  4. Masukkan udang, lobak merah dan batang sawi. Kacau.
  5. Masukkan air dan garam. Biar didih sekejap.
  6. Masukkan maggie dan tomato dadu, kacau balik rata-rata hingga nampak kembang dan lembut sikit.
  7. Masukkan sayur sawi dan kacau lagi hingga maggie nampak kering dan sebati dengan bahan lain.
  8. Setelah sebati dan maggie lembut. Tutup api dan hidangkan dengan cili jeruk/perahan limau nipis.
jemput makan...

7 comments:

Jiya said...

sedappnyaa.. terasa kat tekak ni hah. possssssss! skudai ya. akekekeke

LENDANUAR said...

tulun2..sedapnya kak ummi..walopun simple..rasanya pasti sedap..air tu sama lah....dah meleleh dah ayaq liur ni..lap2...

Yatie said...

Salam K.Ummi,
Tngk pada bahan2, mmng dah tau sedap...mana nak cari maggie pulak ni..akak ni mmng pandailah...buat yatie tergoda....

MAS ( DUNIAKU ) said...

Mas suka masak simple2 cam ni, janji sedap...tengok maggi goreng akak ni mas dah terliur dah..sedapnya..

Syida said...

lamanyeeee...xmakan megi goreng. Terliur lak..

ummi said...

Jiya -
Uiiks ko kat Skudai ya Jiya..mintak kat Mat je la..

Lendanuar -
Hahaa..sabar2 Lenda....pi beli maggie siap pnya je lerr..hehe

Yatie -
Looor tergoda ke..ala cian la pulak, sana xdak maggie ke Yatie..ish ish..

Mas -
Aaah ni masak simple2 ala2 malas..hahaa, janji leh masuk tokak je Mas..

Syida -
Uikks pantang maggie ke...hehe

Lieya said...

Amboiiii dapnyee kakkk.. tp lagi terliur tengok air tu ha... air ape tu kak???? saya link akak yeeee