Saturday, July 17, 2010

Gulai Siam Ikan Tenggiri

Ni lauk tengahari semalam sampai la ke hari ni...sekadar panas2kan untuk makan 2 beranak...tambah sikit sambal telor untuk Aiman......Gulai ni memang sedap, rasa dah macam gulai nasi dagang jek. Agaknya sejak balik sempadan Siam hari tuh., tekak akak tgk jek gulai ni terus nak merasa...hahahaa....Best wooo...Boleh buat gulai ni lagi lah kalau masak nasi dagang nnt.....Resepi dari dapur Kak Liza tuh....sungguh puashati...sangat sedap, terangkat weeyyyy...Cuma resepi Kak Liza mengguna terung pipit dan belimbing buluh....akak xda stok la pulak...tukar dengan terung bulat dan timun jek....maintain sedap! Thanks Kak Liza...

GULAI SIAM IKAN TENGGIRI
Sumber: Chef Hanieliza

Bahan:-
  • 500 gm ikan tengiri/merah/tbala atau kembung
  • 3 cawan santan [1 biji kelapa]
  • Sedikit terung pipit (akak guna 1 biji terung bulat jek)
  • sedikit buah belimbing buloh (akak xda stok, tukar timun)
  • 5 helai daun limau purut
  • 3 tangkai cili hijau (belah 2)
  • Garam secukup rasa
  • minyak untuk menumis
Bahan Mesin
  • 10 tangkai cili kering
  • 10 biji cili api
  • 1 s/k lada hitam
  • 5 batang serai dihiris
  • 2 cm lengkuas
  • 10 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 cm belacan
  • 2 cm kunyit hidup
Cara:
  1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga wangi.
  2. Masukkan santan dan biarkan mendidih.
  3. Masukkan ikan, terung dan daun limau purut. Biarkan mendidih.
  4. Masukkan buah belimbing buloh dan cili hijau. Perlahan api dan biarkan mendidih dan naik minyak.
  5. Bila kuah telah pekat tutup api dan hidangkan dengan nasi putih.

6 comments:

velasrizal said...

makanan feberet ku ni..


Jersi Baru Arsenal Musim 2010/2011

Mat Gebu said...

Sawaadeekapp kak ummmii...
Waaa..aku dah jadi jantan siam pulak dahhh...erkk..kat siam byk teko antik agaknya kan...waa kena hunting di Thailand pulak pasni..hehehe

cikgu isza said...

salam kak ummi,
rajinnyer..
kalau saya tah bila2 lah nak buat,
saya tak berapa makan.. anak2 lagi lah..
suami balik jarang2..
goreng telur jer jawabnya..

ummi said...

Velasrizal -
Owh ya ke..selalu masak ke, selalu makan jek.hehe

Mat Gebu -
Waaaah ada Mamat Siam (bkn Mu Siam kan) masuk sini...Ni sah2 dah penat bakar kukis, merapu jek malam2 buta nih..kalau nak byk teko, ko gi cari kat gua Bukit Tempurung tu...rasanya byk teko dgn jin2nya sekali dalam tuh..hehehe

Cigu Isza -
Wkmsalam..Hahaa..akak pun masak 2 keping ikan tenggiri tu makan dari malam kelmarin bawah ke tengahari smlm..hahaa..tp lg sedap dah sekali du dipanaskan..cuma sayur2 jd lg layu ler..hehe

netty said...

bestnya....wajib dicuba nih!

Yana said...

Slm K.Ummi, Yana suka mencuba resepi dari dapur akak nie...sumenya menjadik..sedap lak tuh...Gulai nie pun Yana dah cuba..Cedap....Jadik....Yana nak mintak izin nak copy resepi yer kak...TQ....jemputlah singgah kat dapur Yana yg xseberapa nie....hehehe....