Saturday, July 26, 2008

Pulut Dengan Serawa Durian


Hari ni masak pulut dengan serawa durian ni...favourite hb and Ummi jugak ni..Hari ni anak-anak sekolah, dah goreng mee satu bungkus dan jemput kucai sikit pagi tadi wat bekal diaorang. Lewat sikit Ummi masak pulut ni...Tengahari lak ada jemputan kenduri, nak kena pergi jugak...Jamu mata dulu la ek..nnt letak resepi kalu ada yang nak..xpun xyah la kot..sume pandai masak pulut dengan serawa durian ni kan...
Ada permintaan dari Albana..minta letak resepi serawa durian ni..so Ummi letaklah k..Ni sukatan lebih kurang n agak-agak la yaa...sebab dah selalu buat, so xdalah sukat2 sgt...ikut tekak lah kemanisan serawa ni ya..ada orang suka manis, ada orang xnak manis sgt..
Bahan:-
10 butir isi durian
5 - 6 cawan santan (dari 2 biji kelapa)
1/2 cawan gula merah/gula melaka
1/4 cawan gula pasir
5 helai daun pandan - simpulkan
1 sudu kecil garam kasar
Cara Memasak:-
Isi durian dikeluarkan sikit2 dari bijinya dan ditenyeh2 sikit dalam periuk. Masukkan daun pandan, gula merah dan gula pasir. Campurkan 1 cawan dari santan dan masak sebentar dengan api perlahan agar gula mereneh dan sebati. Bila mendidih sikit masukkan kesemua santan dan letakkan sedikit garam. Kacau-kacau perlahan hingga mendidih dan kuah agak pekat. Tutup api.

1 comment:

... said...

oo ana dah jumpa dh rsipi kuah durian ni.. thanks! =)