Thursday, July 24, 2008

Sambal Tempoyak Ikan Bilis

Memang dah lama simpan resepi Maklang ni nk try..selalu wat sambal tempoyak x penah la pulak masak dan campur santan, kecuali kalu dengan pucuk ubi ke...Lagipun harini tengok Jun tayang sambal tempoyak, xleh tahan laaa...emmm buat jugak la...sedapp hb kata!! Nasib x letak petai...xpun lagi dia x ingat dunia..wahahaa..Resepi ni Maklang x letak sukatanpun, agak-agak je..

Bahan:-
1 cawan ikan bilis - Ummi tumbuk 1/3
10 biji cili padi - tumbuk
2 ulas bawang merah - tumbuk
1 inci kunyit hidup - tumbuk
1 - 2 helai daun kunyit - siat-siat
1 batang serai - dititik
1 keping kecil asam keping
1 cawan tempoyak
1/2 cawan santan pekat
garam

Cara-Cara:-
Campurkan sume bahan dalam periuk dan masak sehingga agak pekat dan ikan bilis lembut.

2 comments:

shima said...

sedapnyerrr umi sambal tempoyak nih....
tingat kt opis dulu my frenz bwk setupperware i mkn mcm jajan dlm opis abes berbau durian heheee tp kesedapan dia sampai skrg dok teringat...ikshhh beruntungnyerrr org dok masia musim durian skrg..

Ummi said...

Uiii shima..tempoyak makan cam jajan? Biar betul!! Hehe..kalu letak kat biskut kapit dua gitu tahan gak..ni bantaii gitu je? Sah-sah Shima ni mmg hantu doyan n tempoyak..wahaha..sabor je lah ek!