Tuesday, May 26, 2009

Bermulanya Di Sini...Terserempak Setelah Lebih 20 Tahun..

Najiha yang snap gambar ni..sekeping ni je dia snap? ish ish..
dari kiri, me, Encik Jamaluddin, Farah dan 2 orang anak buahnya..

Tengok title entry cam jejak kasih jek...Hari ni Ummi letak citer lain sikit la eh...Ummi pun x tau nak mulakan macamana ni...Kisah ni sebenarnya Ummi nak tujukan juga kepada geng2 di blog BUDIMAN yang merupakan untuk bekas2 pelajar ITM (dulu punya nama) Pahang sekitar 1985 - 1987. Pada hari pendaftaran anak Ummi, Najiha Elyani di Uitm Kuantan pada 23 Mei 2009 (Sabtu) baru ni Ummi rasa sungguh terharu...Ada kisah di sebalik cerita, hehe....Pada hari pendaftaran tu Ummi hantar Najiha terus ke Uitm di Bukit Sekilau. Hubby x ikut n xda pun sebab perlu bertugas untuk XPDC Berakit Sungai Pahang, sejak pagi Jumaat dah berlepas ke Temerloh. Xpa lah, dekat je, sendiri urus la kan..Selepas sesi mendaftar di Bukit Sekilau, Najiha perlu mendaftar di kolej kediaman Asrama Remaja, Jalan Padang Lalang sekitar jam 12 tengahari gitu..

Tau tak, sampai je di pintu masuk Asrama Remaja ni lah terasa emosi yang Ummi x dapat tahan..sebak rasanya. Siapa sangka, Ummi akan datang kembali ke pintu pagar ini dan memasuki ke dalam kawasannya. Kemudian terpandang pulak ke susuk seorang lelaki beruniform biru berdiri tercegat dengan senyumnya, terus mengingatkan Ummi kepada beberapa orang lagi rakannya, Encik Rosli, Encik Hamdan, dan Guru Kesatria kami Sarjan Harun dan Sarjan Dollah yang memang selalu berada di Pos Pengawal kawasan asrama dan bangunan kuliah di Taman Gelora. Kawasan asrama yang jauh tidak berubah dan masih mengekalkan nama Asrama Remaja.

Di sini lah juga pertama kali hampir 24 tahun lalu, Ummi dan geng2 BUDIMAN batch Julai 1985 melalui hari pertama sessi orientasi yang sungguh2 mencabar di kawasan asrama ini. Melalak menyanyi siang dan malam, mendengar taklimat, menghafal nama2 OC..menghafal lagu patriotik ITM - "anak kecil main api, terbakar hatinya yang sepi...", kena denda...adusss sadisnyaaa...di sini bermula kehidupan kampus yang penuh kenangan. Tapi masa tu, ramai geng2 Ummi seperti Elly, Rashidah, Roliza, Lia, Muzlina, Ana (Cikgu Bedah), Anis, Muslim, Ana (makde), Hanizam, Z.Rosemina, Shamsia, Rahman, Mat Trouble, Amin, Kudin, Fid, Firdaus, sape lagi haa...ramai lg ni..blank dah ni...Muslim tolong ingatkan akak...huhuuuu, sori selori...yang duduk di blok ini...
Ummi pun terus menyapa lelaki tersebut...dia senyum menjawab salam..wajahnya x jauh berubah, masih sangat2 boleh dikenali...Encik Jamaluddin...tetap setia di situ setelah hampir 21 tahun Ummi meninggalkan ITM (now Uitm) semenjak Disember 1987. Ummi berborak panjang dan bergelak ketawa dengan beliau. Dia agak terkejut bila Ummi masih mengenalinya..memang lah dia tidak perasan Ummi yang dah jauh "berubah inci dan kilo" ni..tapi dia boleh igt dan biasa dengan Ummi jugak. Bila sebut je geng2 Ummi yang nakal2 macam Amin (vocalist), Syed Mahadi dan Kudin, dia ingat sangat2 dan bertanyakan juga di mana mereka sekarang. Dulu dia ditugaskan di Uitm Jengka, now balik semula ke kampus Kuantan.

Dan waktu yang sama Ummi ternampak seorang lagi rakan ex-itm jugak, Farah aka Rambo....masih x banyak berubah...Now dia jadi bertugas di Pahang Skill Development Centre (PSDC), kalau tak silap as a Lecturer kot..Dia jugak menemankan anak buahnya. Farah ni masih solo lagi...eh betul ke Farah?
Dan pada hari tersebut....Ummi memperkenalkan kepada Encik Jamaluddin anak Ummi pulak yang akan belajar di Kampus Kuantan ni...suh dia tengok2kan jugak..hehe..Najiha tersenyum simpul jek...Tapi yang paling sebak Ummi rasa bila Ummi hantar Najiha ke biliknya di tingkat 4, Blok A (Girl's Row). Sepanjang menaiki tangga tu, satu persatu kenangan tiba-tiba datang...masuk je ke bilik Najiha rasa macam nak nangis pulak sebab ditangga tu la kami freshie dulu duk berlari turun naik tangga kena pekik dengan OC suruh turun cepat, memang haruuu..Nasib baik, Ummi masa tu dapat ground floor, so kalu nak keluar pun dpt cepat sikit, kalu nk blk ke bilik pun sempat lama sikit dari geng2 yang duk di atas. Minggu Orientasi yang sungguh mengharukan, tetapi meninggalkan kenangan cukup manis dan indah untuk dikenang. Xkan ada 2 3 kenangan seperti itu. Sungguh mengusik jiwa!! Rasa macam nak belajar semula pun ada...tp xnak orientasi dah! Boleh gitu?

Melihat keadaan katil, meja study dalam bilik sedikit pun x berubah..Satu bilik berdua (katil double decker) dengan bilik air di dalamnya...kipas di siling. Cuma ada sedikit kelainan dengan tiles dalam bilik air yang telah ditukar dan langsir cantik sikit laa..dulu guna mozek kecik2 tu jek..Almari kayu telah ditukar kepada almari besi...kecik jek! Lain semua sama...Bila Ummi duduk sekejap di katil, hati rasa sayu semacam jek...Di tingkat 4 ni lah ramai antara geng2 Ummi duduk, selalu jugak merayap ke tingkat 4 ni..Ummi cakap kat Najiha..kenangan mak belajar di sini, memang terpahat rapi. Sekarang dia pula sambung belajar di sini. Mana pernah terjangkau di fikiran Ummi dan tak pernah disangka-sangka yang Ummi akan menghantar anak Ummi belajar di sini dan memasuki kawasan ini buat kali keduanya...Buat Najiha, teruskanlah perjuangan di sini hingga ke peringkat yang lebih tinggi...amiiinnn, insyaAllah..

23 comments:

mak encik | SZ said...

k ummi, tumpang sedih campur gembira campur terharu la...

Mus_Astley said...

wow wow wow...!! Gempaqnya dapat jumpa abang Jamaluddin (eh, encik jamaluddin yek??). Bestnya dapat tergambar perasaan itu. Saya tengok si Rambo dari kelas DPA pun ada ya dalam gambar tersebut.

Pasti kenangan2 lama mengimbau terus ke dalam fikiran k.ummi yek? Yelah, dulu kita didera oleh OC... (yang masa tu anti sangat dgn dua manusia ni... Mohideen dan jugak Azizul. Tapi lepas2 ok jerk. Diorang saja tunjuk taring masa tuh... Paling cool masa tu adalah IMAM Ruslan. Best in the world, rasa macam saviour pulak).

Anyway, Kak Ummi.. kalau tak ingat dan untuk tidak merasa kecil hati, meh kita sebut satu persatu budak2 kelas kita semasa PRE-DIPLOMA.

Perempuan:
Ummi Kalsom Zaihadi (ini kena sebut first.. hehehe), Ummi Kalthum Hashim, Haliza Alang Ahmad (Elly), Rohana Abdullah (Ana), Rohana Abdul Rahman (Ina..(??), Roliza Bidin (Kak Chik), Siti Anis Azura (Arab), Samsiah Saim (Sam/Cikah), Khatilah Abdullah (Kilo lah), Adora, Rashidah Abdullah (Dah), Hanizam Abdullah (Ani) -(ramai anak abdullah la zaman ni), Norashikin Kassim, Z Rosmina (Zek), Norlia Manaf (Lia), Muzlina Manaf (Muz).... errr.. ada tertinggal tak??? Ok check.. pass !

Lelaki pulak:
Muslim Othman (ini pun kena sebut dulu.. hehehe - adik mushhh !), Tengku Anzaruddin Tengku Arshad (Kudin), Syed Mahadi Syed Mustaffa (Syed), Yazid Mustaffa (kalau la ada jodoh - muhaini suratman), Nik Firdaus (abang Nik), Firdaus, Aminuddin Sirajuddin, Abdul Rahman Musney (Rahman DPA), Roslan Zainal (Mat Trouble), Zainal (Qush Arnaz Sherari), Zainon, Shajahan dan juga tidak dilupakan Syed Sham Syed Jaafar.

Best kan kalau dapat dikumpulkan semua nama2 di atas.

Ummu Aqil said...

mesti t'haru amat nih...all the best ya najiha

ain said...

kiranya mengimbau kisah dulu2 la ni. terharu kan!

Anonymous said...

ye la.. awet muda tul pak guard kita ni.. x berubah..

a2b

Suzi said...

kalau saya ditempat ummi pun sama gak..terharu...indahnya kenangan zaman2 study dulu...

Anonymous said...

eh, saya kenal farah tu tau...last 10 years..mase blaja kat psdc. still xkawin lagi ekk?

Mat Gebu said...

Alahh hai very the touching u know!!!, nah tissue , hingus semua dok meleleh tuuu...berbenang2 lagik ...eewww!!!!!!

Mrs Hardlena said...

hehe.. sayu plak baca story kak ummi ni. otomatik sy teringat blk zaman sy blaja di polisas dulu. time blaja dulu sy duduk di apart kaw hj ahmad slalu jgk la lepak makan-makan gerai dpn uitm tu hehe.

best kan kak ummi klu teringat blk zaman-zaman muda dulu hehe

zaitgha said...

kenangan mengusik jiwa ya Ummi he he...tak apa...i lagi kesian my high school dah jadi shopping complex canggih lagi ....

zaza@mamaHanin said...

kak ummi.. touching betoii la.. tringat plak zaman zaza kt itm dolu2.. zaza antara batch awal yg menapak kat itm kedah nuuu haa.. amattt close with pak/mak guard and HEP.. slalu belanje deorg teh ais or bawakkan mempelam dari kg.. (mcm rasuah lak la..asyik masuk lambatt jer time outing..hehehe)
sedihnya bebaru nih call bhg hep uitm kdh nk wat prog kolej ngan deorg, somebody from that section still remember me.. mak guard pown ingat kat kita.. maknanya kenangan dan ingatan kita nih berbalas kann???.. huhuhu.. cedihhh.. :((
kak.. zaza dulu OC tau! keja membuli nih aku laaaa kepalaa!!! muahahaha!!

Musliyana said...

mesti terharu kan..kenangan ni memang manis bila diingat kembali..hihi..slmt belajar untuk najiha

hazila said...

Kak Ummi,bila baca entry ni teringat masa dolu dolu... Lagu ITM tu, KESATRIA lagi (jangan tak tau saya KOMANDER).... Rasa nak meleleh air mata dan hidung ni tau.....

Mus_Astley said...

Ralat*

Kak Ummi...
Ada dua nama saya tertinggal dari list perempuan di atas...

1. Alina Aishah
2. Norafzani Zani

Harap jangan kecil hati ek....??

hijriah-hidayad-hiwayat said...

alamak kak, tersyahdu lak bila baca

PenMerah said...

salam perkenalan...
Saya terpanggil utk join sekali. Pak guard tu saya pun kenal,masih sama cam dulu. tapi memori saya low sikit. Dah x ingat namanye..

Saya pun ex itm pahang (90-92) Diploma sains.

Masa saya aspuri kat bukit sekilau, padang lalang utk pelajar lelaki. Tiap2 hari akan lalu kat padang lalang n tanjung lumpur utk pergi ke kampus taman gelora.Sebelah asrama padang lalang ada satu kilang, dah lupa namanya.

Baru2 ni on the way balik terengganu lalu bandar kuantan, sesat.Totally berubah.Kalau dulu masih ingat teruntum, hospital,bus stand buloh.

Sedih baca blog akak ni.Kawan2 semua dah lost contact.Rindu rasenye nak jumpa diorang..

ummi said...

Mama sarah & syimir -
Haa tu la pasaiii...akak ni mmg mudah sedih jgk orangnya..hehe

Mus_Astley -
Ya laa Mus, mmg mau keluar air mata sebenarnya..tp malas nak citer je perasaan akak masa tu..sedih giloosss!! Haru betuiii..hehe..Wahh otak Mus mmg kuat lg, akak dah mcm separuh lupa dah..hehee..kalau masa Pre-Dip lg laa payoh nk igt..kuat betul igtn Mus..thanks a lot..mudahan xda yang kecil hati la yaa..bese la generator dah lama sikit.. Memang En Jamal tu dulu kita pggil abg Jamal kan..hehee, now x pggil la, kang kena pelankung lak..wakakaa..Nnt ada orang jeles!!

Mus, manalah kita nk dpt contact semua2 tu eh..seronoknya kalau dpt wat reunion, grand pnya!! Halooo, haloo semua yang kat luar sana, kalau ada yang terjengah tolong lah email Ummi..rindu kat u all..huhuu, janganlah menyepi..Memang eloklah kita kenangkan sahabat2 dan mereka yang penah menggembirakan hati kita dan bersusah senang dgn kita hingga kita meniti kejayaan di hari ini..Alangkah seronok kalau masa dapat diputar semula..kan Mus??

Aishah -
Memang haru habis dah masa tu..x tau laa, nape..thanks on behalf.

Ain -
Sekali sekala kan..itu lah perasaan yang x dapat akak sembunyikan dan nk share dgn geng2 lama.

Kak Dila -
Memang x berubah sangat dia, kita yang berubah..hahaa..maksudnya Ummi laaa.. :)

Suzi -
Ini bukanlah lakonan, dah mmg nak rasa sebak, nak wat camne...kan.

Anony -
Hai, siapa ni..silalah perkenalkan diri, mana tau boleh terus berhubung dengannya...ataupun sila ke blog dia di link Budiman tu..Farah aka Rambo..hehe

Mat Gebu -
Xtau la Mat, nape akak punya sebak, actly hari tu lg teruk rasanya dari masa akak menulis di blog ni semalam...memang meleleh habis...time kasih hulurkan tisu..x cukup sekotak Mat.. :D

Halen -
Oo halen belajar di Pahang ya..jauhnya skrg ya di KK pulak..itulah kalau dpt diputar balik sejarah manis ni..Tuhan je yang tau, tp ianya hanya boleh dikenang dan dipahat di hati..melangkah terus lah ke hadapan.

Zai -
Haiyooo..itu kisah lagi menyayat hati..xda tempat dah nk kenang dan dipandang kan..ish ish..sampai hati diaorang eh, kurang hati dan perasaan betul..hehe

Zaza (MH) -
Tu la Zaza..batch akak pun adalah 1st batch sebenarnya sebab OC yang oriented kitaorang tu actly dari Shah Alam n Jalan Othman pnya seniors. That's y...agaknya tapak tangan akak ada lagi kat dinding bilik akak tuh..hehe

Musliyana -
Memang terharu dan haru habis dah masa tu..Maybe hati akak pun jenis lembut sangat..mudah je naik sebak. InsyaAllah, dan time kasih atas doa untuk anak akak..

Hazila -
Ya laa..KESATRIA tu pun la buat ramai budak2 naik mengong..hehe..O ni Komander garang ke baik pnya? Akak xleh kawad laa..jenis mudah pitam lama2 jemur..ada alkisahnya jugak.. hehe

Mus_Astley -
Thanks..o lagi ada tertinggal eh..banyak bagus otak Mus ni..jom kita cari depa semua ni nak?

Hijriah -
Hehehe..jangan nangis eh..

PenMerah -
Haii boleh perkenal nama tak? Oo..u batch baru sikit..akak keluar dari sana Dec 1987...x berselisih langsung laaa..Pasal Pak Guard ni, diaorg mmg close dengan kitaorang sebab kiranya students pioneer mendaftar di situ laa...

norish said...

kak ummi, terharu la baca entri nie.. norish pun terimbau kembali zaman2 sekolah dulu..

sherry said...

Salam Ummie darling.

Nostalgia betul kan..

Kena pi say hai kat Pakcik Jamaluddin tu...We all duk Asrama Bahaman..depan Astez tu..Asrama Remaja tu batch lelaki yang duduk..

Ummie ingat lagi tak Bas Bombay yang kehulur-kehilir duk mengangkut student...

lyana said...

adus ....syahdu..malam terasa....

tahun kak umi belajar tu kita sekolah rendah lagi, tp kita pun terasa kesyahduannya....menitik ayaq mata...

good luck to your najiha

ummi said...

Norish -
Ya la, sesekali teringat mmg rasa nostalgia kan..mmg haru akak dibuatnya..hehe

Sherry -
Haha..cepat pi sapa..make sure cik abang x jeles..hehee..oo akak x penah duk kat Bahaman, time tu Bahaman just for boys..Eh bas bombay? apa x ingatnyaa...berapa kali gi rombongan naik bas tuh! Pakcik driver tu pun mmg closed sgt2 dgn geng kitaorg..siap pergi lagi rumah dia kat seberang sg Ktn tu..masak2 n makan2..hehe..sonoknya bila diingat2..

Lyana -
Haha..akak dh veteran laa..u all masih hingusan lg masa akak study sini eh..Jangan nangis la..nah amik tisu ni..Thanks on behalf or Najiha..

Unknown said...

Hi Ummi, sorry for trespassing yr block. I have been looking for Elly, my old school mate at Sek Men Tengku Kudin, Raub and we have been lost contact for more than 30 years ever since she have moved to Kuantan. Would appreciate if you could please help me to get her contact number or email address and kindly forward to sarimah.saaya@gmail.com. Thanks a lot Ummi.

Mas Enal said...

Nasib ada adik Mush, kalau tak semua boys masa awal DSS Julai 85 tertinggal lungkup habislah semua jawabnya.
terima kasih lah Mus Miguel Astley you ingat nama Mas Enal sehingga nama glamour masa di Victoria High School dulupun you sebut selengkapnya, rakan rakan lain langsung tak ingat Mas Enal kalau tak ingat pun bagi lah clue approach dia masa di ITM dulu barulah member tak tersinggung..