Friday, July 31, 2009

Oat Prawns With Marmalade Sauce


Sori lambat letak entry, igt nak posting tengahari td, balik memasak lauk pulak, dah la x sempat. Actually, yang ni untuk makan malam kitaorg semalam, lite-lite gitu..hehe..sebab anak2 semua kenyang mkn mee jawa ptg tu..so malam Ummi buat oat prawns ni jek...weeiiii laaaa..sedap sangat2 cicah dengan sos marmalade tu....pnyalah asyik makan...mcm duk kat negeri ongputih jek..hehe...Resepi dari teruna kacak gebuss dari Kulai tu, hehe..sape lagi kalau bukan Mat Gebu...Mat, mintak halal nak C&P je ni ya..time kasih..x puas makan, kena pulak udang mmg fresh akak beli tengahari tu... Cepat pi cari Marmalade, kita buat ni...sedap lahaiiiii

Untuk Maz dan Zura, ini lah rupanya jem marmalade yang akak gunakan...ada jugak brand lain, tp akak sempat rembat yg ni jek!

Bahan:-

  • 500 g udang sederhana, besar, kupas kulit dan cuci bersih, toskan
  • 1 biji telur*
  • 1/2 camca teh garam*
  • 1 camca teh serbuk lada hitam*(*disatukan dan kacau hingga rata)
  • 3/4 cawan tepung beras
  • Oats secukupnya (kurang lebih 1 1/2 cawan)

Bahan Sos Marmalade :-

  • 2 camca besar Marmalade
  • 2 camca besar sos cili
  • 1 camca teh kicap cair
  • 1 ulas bawang putih, cincang halus
  • 2 biji cili padi merah, cincang halus
  • 1 camca teh cuka makan
  • 2 camca besar air suam

Cara membuatnya :-

UNTUK UDANG OATS :-

Udang yg telah ditoskan tadi disalut dengan tepung, kemudian telur dan akhir sekali golekkan dengan oats hingga menyaluti keseluruhan udang. Buat sampai habis. Goreng dalam minyak panas hingga kuning keemasan, jangan goreng banyak2, cukup 10 - 12 ekor sekali goreng. Angkat toskan minyak dan letak atas paper towel. Buat hingga siap dan hidangkan bersama sos marmalade.

UNTUK SOS MARMALADE :-

Satukan semua bahan2 sos dan kacau hingga rata dan sebati. Rasa dan jika ok boleh dihidangkan bersama udang tadi. Jika tak de marmalade, boleh juga guna jem apricot...Selamat mencuba!!!!

5 comments:

blogresipi said...

Sedapnye nampak udang oat kak Ummi nie... kena pulak udang segar2... bestnye..

ummi said...

Ijan -
Aah, sedap nih..Aikk x tdo lg Ijan..org pegnen kena tdo awal tau..nnt baby kuat berjaga pulak nnt...hehe

Blog Joker said...

Waw,aku jadi lapar nih,tadi pagi sih udah makan tapi liat tu makanan jadi laper lagi,bagi donk,hehehee..
bawain makanannya ke ayodonkbaby.blogspot.com ya?
o ya,boleh tukeran link ga neh?

ain said...

wow...musti rangup gilos ni!!

महामंत्री - तस्लीम said...

Nice Blog. Congrats.
-Zakir Ali ‘Rajnish’
{ Secretary-TSALIIM & SBAI }
[Editor- Children’s Poem & Adult’s Poem]