Friday, July 3, 2009

Kuih Bakar Kentang

Malam tadi ada sikit rajin la sebab balik kerja goreng mee jek! Tengok kat dapur tu ada la ubi kentang tertenggek 3 ketuii dah lama dah..ada kang berakar pulak..puas lak nak makan akak kentang..hiikss! So akak buat kuih bakar kentang ni...Resepi selongkar kat dapur Jun, dulu2 sebelum wujud blog ni penah dah sekali dua buat..memang sedap...Jun, Ummi kopipes je eh!
Bahan:-
  • 2 biji ubi kentang sederhana besar - rebus n kisar
  • 1 biji telur
  • 2/3 cawan gula pasir
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan santan
  • sedikit pewarna kuning/hijau
  • 1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
Cara-Cara:-
  1. Dalam bekas, kacau telur n gula hingga gula larut.
  2. Masukkan tepung n santan. kacau rata, pastu tapis.
  3. Masukkan dalam ubi kentang tadi dan kacau rata.
  4. Masukkan minyak sapi cair dan kacau sebati.
  5. Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar, tuang adunan.
  6. Masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.

* jun guna acuan kecil2 n bakar dalam oven aje lebih kurang 15-20min..(akak guna ramkin berdiameter 5 inci dan bakar selama 35 minit selain acuan kecil2 tp agak nipis acuan tuu..hehe)

3 comments:

ain said...

salam kak ummi....lama cari resipi ni. dulu ada kwn janji nak kasi...sampai la ni tak kasi2.hihihi

tq ye kak....nak salin sekrg gak. haha

blogresipi said...

Kak Ummi, rasa dia cam kuih bakar jugak ke?

rinnchan said...

Rinn punyer kentang pun ada 2 ketoi lagi..tapi semua dah berakar !!!! keh keh keh....... Pi tanam hidup tak agak-agak ?