Tuesday, July 14, 2009

Cucur Udang CMG

Meh makan cucur udang....x kesah la untuk sarapan pagi ke, tengahari ke, minum petang ke...mesti laku punyerrr...hehe..favourite seisi rumah nih!!! Dah macam2 jenis cucur udang dicuba, kali ni rompak dari dapur Mat Gebu pulak resepi cucur nih...sedap makan panas2..rangup giler! Akak buat 2 kali ganda dari adunan asal nih....Kena pulak dengan sos cili Chef Wan tuuhhhh...haiyooo..Mat, akak kopipes je..mintak ijiiiinnn..
Bahan Untuk Cucur:-
  • 250 gm tepung gandum *
  • 3/4 camca besar baking powder *
  • 3/4 camca teh soda bikarbonat (*gaul rata dan ayak)
  • 300 ml air rebusan kepala + kulit udang
  • 10 - 15 ekor udang
  • 1/2 camca teh garam
  • 1/2 camca teh serbuk kunyit
  • 30 gm kuchai, - hiris 1 inci pjg
  • 50 gm taugeh - diramas sikit

Bahan Sos:-

  • 8 buji cili merah
  • 2 - 3 ulas bawang putih
  • 1 cawan gula
  • 1/4 cawan air
  • 1/4 cawan cuka makan
  • 4 camca besar sos ikan
  • sedikit kacang tumbuk (akak guna bijan jgk)
Cara Membuat:-
  1. Satukan semua bahan2 cucur kecuali udang, kacau sebati dan rehatkan 5 minit.
  2. Panaskan minyak, rendam sudip leper dalam minyak panas sekejap (dalam 1 minit), keluarkan sudip dan sudukan bancuhan tadi 1 1/2 camca besar dan baringkan sekor udang atasnya, tekan sedikit.
  3. Masukkan dalam minyak panas tadi, gunakan api sederhana. Bila cucur kelihatan kembang dan tembam, perlahan2 tanggalkan dari sudip, goreng hingga kuning keemasan pada kedua2 bahagian cucur. Angkat dan toskan.
  4. Letak atas beberapa helai paper towel, buat hingga siap. Hidangkan bersama sos...

UNTUK SOS (RESIPI ASAL DARI "CHEF WAN") :- Kisar cili dan bawang putih hingga hancur, masukkan bahan2 lain kecuali bijan. Masak atas api perlahan sambil dikacau hingga sos memekat. Matikan api dan taburkan bijan sebelum dihidangkan bersama cucur udang tadi...

6 comments:

makcikkantin said...

cayalah! tiap2 hari tengok dapur ummi mesti ada benda baru yang di buat. alahai, rajin nye......
cucoq tu sedap...kalu rajin nakbuat petang ni...

Kak Nora said...

Saya pun dah berangan-jangan nak buat cucuq udang, ummi dah postkan resepi. Thank you.

ain said...

bestnya kalau bfast cucur udang ni tau.

blogresipi said...

Cucur udang letak udang manyak best nye... harus kite pancing udang dulu nie kak..heheh

Anonymous said...

kalau tade sos ikan takpe ke?

Anonymous said...

kalo mkn je lg best...hehe