Monday, July 6, 2009

Pulut Serawa Durian

Sabtu baru ni lepas hantar Najwa ke Uitm Segamat tu..on the way back to Kuantan, sebelum sampai simpang Gambang tu akak tengok ramainya orang2 kampung dari Felda Lepar duk jual durian kampung...hubby memang penggemar durian...Aiman bukan penggemar durian n akak pulak memang x suka makan durian mentah camtu..x gemar sangat, merasa seulas dua ok laa...kitaorang beli kat sorang pakcik Melayu tu harga 4 biji = RM10.00, waah kira murah laa..3 4 hari sebelum tu, hbby beli kat area taman akak, RM6.00 sebijik, ha hambikkk, tp Najwa nak makan sangat sebelum balik ke U..Najwa ni geng lah dengan abah dia..giler durian jugak dia tu..Najiha pun sama, balik kejap ke rumah hari Ahad tu, hentam jugak durian nih..Tapi akak mmg suka sangat kalau makan pulut dengan serawa durian camni..Ha, yang masak kuah camni...memang akak x ingat donia kalau melantak..sunggguh!! Menu pagi Ahad...hehe, ada org x biasa makan ni pagi2..akak dah terbiasa sejak azali lg..hahaa, ok je!!
So layaaannnn...memang ulang2 la akak duk makan pulut dengan serawa durian camni...Nak resepi jugak ke? Pulut tu akak kukus cam biasa laa..So akak letak resepi kuah serawa je la ya..ni resepi yang biasa2 akak buat...xdalah ikut sukatan sangat..boleh adjust or agak2 k..nak pekat ke, nak cair ke..Akak suka pekat2 sikit...

Bahan:- (Kuah Serawa Durian)
  • 1 biji durian/10 ulas isi durian
  • 1/2 keping dari gula kabung bersaiz 5cm bulat leper (kalau xda ni, guna dan adjust dgn gula merah semua)
  • 4 sudu besar gula merah
  • 1/4 cawan gula pasir (boleh kurang, ikut tekak masing2)
  • 1/2 sudu teh garam
  • 2 helai daun pandan - dibelah & disimpul
  • 2 - 3 cawan santan pekat (ikut nak cair ke pekat)
Cara Membuat:-
  1. Dalam periuk, keluarkan dengan tangan sebahagian isi durian (tetapi x perlu dilerai dari bijinya).
  2. Masukkan 1 cawan santan dahulu, gula kabung, gula merah, gula pasir dan daun pandan.
  3. Masak sebentar atas api perlahan sambil dikacau. Biar mendidih sedikit.
  4. Tuangkan baki santan dan masukkan sedikit garam. Kacau perlahan dan masak atas api sederhana sehingga kuah mendidih dan agak pekat.
  5. Tutup api dan sedia untuk dimakan bersama pulut/roti jala/roti kosong...
Cantikkan isinya?? Isi durian kampung ni memang semuanya elok dan sedap..memang berbaloii..puashati..!!Hubby kata nanti nak kena cari pakcik ni lagi..ish, ish...xyah balik kampung ke? Abah Ummi pun pesan suh balik makan durian kat ladang tu, tp belum sempat lg..weekend bz jek duk atas jalan..minggu lepas antar daftar abanglong, baru ni antar Najwa lak..huhuuu

4 comments:

blogresipi said...

Sedapnye Kak Ummi pulut serawa durian nie... kite pun suke durian kampung. Isi dia selalu lemak2 manis kuning2 menggoda gitew..esh.. best2.

ain said...

geramnya tengok durian tu kakkk!!!!

dee66 said...

umi wehh, kat mana pakcik durian tu port.. akak nak gi carik gak.. he he..

ummi said...

Ijan -
Memang la sodap sangat2..kena pulak durian kampung..walllaaaahhhh.. ampuuuunn!!

Ain -
Kan, kan, kaaaannnn... :D

Dee66 -
Pakcik yg jual tu duk jual tepi jalan, kalu dari Simpang Gambang lebih kurang 1 1/2 km je otw to Muadzam tu..Orang melayu kita, dari Lepar katanya..cepat2 gi carik..mmg puas hati laa...maybe nasib Ummi jugak dpt yg elok2 tuh..