Wednesday, February 20, 2008

Sticky Barbecue Wings

Ni satu lagi resepi simple dan sedap dari Women's Weekly...ummi adjust sikit dengan bahan yang ada kat rumah..tgk resepi asal dia ek...eh! bukan tengok..buat ikut resepi asal kalu boleh..ummi dh balik lewat, malaiih nak ke kedai dah..ehhe...

Bahan:-
1 kg. chicken wings (*ummi guna segala isi ayam..hehe)
1/4 cawan sos barbecue
1/4 cawan sos plum (*ummi guna 2 sudu sos tomato + 4 sudu sos cili)
1 sudu besar sos worcestershire
sedikit garam
1/4 sudu serbuk lada hitam (*ni ummi tambah)

Cara Memasak:-
Campurkan sume bahan sos di dalam bekas. Masukkan ayam dan gaul balik dengan sos hingga meliputi seluruh ayam. (*ummi cucuk2 sikit ayam dengan garfu) Letakkan ayam di atas alluminium foil dan bakar (uncovered) selama 20 minit atau hingga ayam masak. (balik2kan ayam). Siap!!! Senangkan..

4 comments:

Jie said...

Kak Ummi....ayam adalah menu mudah dan disukai anak2...tapi kadang2 saya was-was ttg proses penyembelihan...susah lah nak makan skrg ni.


Nak tanya, sosworcestershiresedikit tu ape...he hehehe

mcm sy tatau

Anonymous said...

Jie..Jakim kan telah edarkan mana2 tempat penyembelihan/pembekalan ayam yang disahkan halal..so pilih je lah ikut maklumat kann..kalu nk kaji sampai ke akar umbi..susah kalu x jumpa gak..Aa, memang kena yakin..kalu x yakin/was-was kta dinasihatkan jangan mkan..itu lebih baik..Kalu nk bahas pjg lak cite kang..hehe..

Sos worcestershire tu..sejenis cairan macam kicap cair tp light sikit..alah ada mcm2 jenama..akak selalu guna Maggi punya..heheh....tau kan?

dilla-manje said...

salam kenal akak...

besh betol resepi nih...akak leh jd sifo masak2 kita tak? :)

Anonymous said...

dilla-manje - salam kenal..tk dtg rmh akak yg x seberapa ni..hah, jadi sifu? ooiii, belum smpai tahap tu lg..sifu kat dpur sndiri jek! InsyaAllah, kalu yg simple2 n senang akak leh jawab, kak jwb..kalu xleh kita tnya Chef betul ok?