Friday, February 1, 2008

Rosemary Chicken

Ummi ternampak resepi ni bila ronda2 di rumah Jeni...resepi asal Jamie Oliver guna chicken fillet...tapi ummi guna sume yang ada...peha + dada...hehe..Ayam ni sedap dimakan bersama perahan lemon dan mayonis...tapi anak ummi makan dengan sos cili lagik!! Hubby x berapa gemar, dia kata ni tuk tekak orang putih...hehe..ummi kata aa laa, takpa lah sesekali ubah selera...x yah makan dengan nasi pun sedap...Tengok resepi asal dia ek.

Bahan:-
4 ketul ayam (tanpa tulang) - (*ummi guna je dada+peha)
10 gm rosemary kering
1 sudu kecil serbuk lada hitam
4 ulas bawang putih
2 sudu besar minyak zaitun
garam secukup rasa
Lemon

Cara Membuat:-
Keringkan ayam dengan paper towel (*ummi cucuk2 sikit ayam dengan garfu). Lumurkan ayam dengan minyak zaitun. Tumbuk rosemary bersama bawang putih dan lumurkan pada ayam bersekali dengan lada hitam dan garam secukup rasa. Tuangkan sedikit minyak atas frying pan. Masak ayam atas api sederhana sahaja supaya bahagian dalam ayam akan masak sekata tanpa menghangitkan luar ayam. Sedap dimakan bersama salad, mayonis dan perah lemon ke atas ayam tadi.

5 comments:

MamaFaMi said...

Dah pernah tengok resipi ni sebelum ni... ada gak hati nak cuba.. kononnya la kan, tapi sampai hari ni..dok tengookkkkk je lagi...ahakss...

Ummi said...

Alaaa mama, ummi buat sebab bahan dan cara masak pun fast n ez...tu la pasal hhehe..setengah jam je dah leh makan...try le, hubby tekak melayu, cam x berapa je..hehe..my kids lak kata cam rasa ayam Nando's je..ntah ndk2 ni,ummi makan ayam Nando's rasa lain lah sbb sos diaorng yg byk flavor tu memang sedap kan..(*nnt nak p pinjam sos Nandos makan dgn ayam rosemary ni..hehe)

drzeze said...

salam to sis ummi,
wah banyak resepi menarik di sini...bleh cuba nanti.
jeles ngan masa (alasan ehehe...)

Andaliman said...

great, Kak! I still have fresh rosemary left from making focaccia bread and mushroom cream soup. Thank you

Ummi said...

wkumsalam drzeze...salam kenal, tk sudi dtg rumah..wah Dr mari rumah ni nak hidang apa ek (*tengok bwh tudung saji) sume manis2 ni..mst Dr x suka kot..hehe..resepi biasa je drzeze..try la mana berkenan ek.

Pepy - ok give it a try..so fast, simple n ez...in 30 mints i've done with.. =D