Sunday, February 17, 2008

Puding Cempedak

Taraaaa....seperti dijanjikan...ummi buat jugak puding cempedak ni, nak menghabiskan isinya. tu..dah ranum sikit, x sedap dah nk goreng kann...nnt resap minyak sangat...So resepi ni memang simple dari mak, dulu selalu buat kalu dapat cempedak...Tapi yang makannya ummi dengan hubby je...my kids prefer cempedak goreng. Tapi kepada sesiapa yang nk tau rasanya, memang sedap...Sukatan ni dapat satu loyang bulat 6" lebihkurang.

Maaflah kalu orng duk ober C sana yaa...nnt balik M'sia try buat yaa..bukan niatkuuuu.....xpalah, org duk M'sia ni pun bukan sume dapat mkan lagi ni..musim buah x setempat kot...ya ke Mat? Tempat ko ada x? Jangan jeles ek...

Bahan:-
1/2 cawan isi cempedak
3/4 cawan gula kastor
1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung kastad
1 liter santan
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil garam
2 biji telor

Cara Membuat:-
Campurkan isi cempedak, gula kastor, santan, esen vanila dan telor dalam blender, blend sekejap agak sebati. Tuang dalam caserol dan masukkan kedua2 tepung. Kacau sebati dan rata. Letak periuk atas api perlahan. Kacau selalu sehingga adunan nampak berkilat dan meletup2. Tutup api dan tuang adunan ke dalam acuan kesukaan. Bekukan. (*basahkan dulu acuan/loyang sebelum tuang adunan) - Selamat Mencuba dan Merasa!!!

3 comments:

Ummi said...

Rajinnya kak ummi memasak..

dalilyD-LA said...

assalamualaikum ummi...
ummi ade resepi pie daging x???
mase tu sy buat...xjadi la ummi...

ummi said...

ummi - manalah rajinnya...yg simple leh le masak..kdg2 blk keje rasa malaeh je..hehe..

dalily - wkumsalam..salam kenal ek..resepi ada..tp belum brkesempatan nk buat, selalu cdg buat lain, yg jadinya lain..hehe..nnt kalu buat akak tempek ek..tk kunjung rmh akak ni..