Wednesday, February 13, 2008

Cempedak Goreng - My Favourite!!


Baru ni balik dari KL ummi singgah rumah parent di Temerloh untuk solat maghrib...tup tup abah bagi tau ada cempedak baru bawak balik dari kebun..waaahhh, memang suka hati benor...ummi kalu menghadap cempedak goreng ni...x ingat doniaaaa...betulll!! Kalu orang lalu belakang memang ummi x nampak, lalu depan ummi tangkap duduk sekali join makan...hehe...Hari tu masa bawak balik, belum masak lagi..Hari ni, balik keje tolak pintu..eh ada bau..harum manis gitu..haaa, cempedak ku dah masak...Buahnya memang besar, tapi isi xdalah besor sangat, abah kata buah permulaan..ok laa..hehe..kena balik selalu ni..pasni leh wat puding cempedak lak, tunggu ek, lama dah x buat ni...

Cempedak goreng ni pun nak resepi gak ke...nah amik, alah bantaii je, tp memang rangup ni...buat minum petang tadi..licin dah pun..
Bahan:-
Buah cempedak - keluarkan isi, ikut berapa byk eh
1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1 sudu besar air kapur
1 biji telor
3/4 cawan air (agak2 le, jgn cair, jgn pekat ledot lak)
sedikit serbuk kunyit
garam
minyak yg byk

Hah, apa lagi..gaul sume kasi rata dan sebati....celupkan buah cempedak tu, gorenglah...dah kuning angkatlah...pastu makanlaahhh....jangan perut angin dah..hehe..

6 comments:

I Cook4Fun said...

Ummi, sedapnya cempedak goreng. My favourite jugak!!! Dah banyak tahun I tak makan ni. Kan sini boleh dapat nanka tapi tak ada cempedak :( :(

zaitgha said...

love this too....dah season ker?

ummi said...

Gert - kalu u ada, for sure i ajak u makan sekali..lamanya u x makan..mesti teringat sangat ek.. how i wish i can send it to u... :(

Zai - ummi kalu makan ni..memang xmakan kuih lain pun xpa..panas2..my hubyy lak dengan biji2 pun dia kunyah..hehe..(*teringat zaman childhood ek..suka rebus biji dia letak garam sikit..sental habis..hehe)..Aa lah agaknya..dah musim kot di Pahang ni..

Khairi said...

ler..ayi pun malam tadi wati buat cok durian nie..mak tamnye buat guna resepi ngah...sedaapp...

ummi said...

Aa ye le..dgr byk angkut cempedak ke KL, jd distributor kat adik-beradik ek..hehe..rajin wati masak..kim salam kat dia ek..n peluk cium utk Najmi sekali.

MamaFaMi said...

Oh how i loveeeee cempedak goreng!