Wednesday, December 8, 2010

Ikan Siakap Bersos Asam Jawa

Salam semua...hari ni akak bz...nih baru balik dr kenduri di Muadzam Shah, malam tadi pun bz du wat roti lepas masak2. Ni baru siap2 packing...hehee, I'm going for a holiday laaa...tenang2kan otak yang baru mengamuk...hahahahaa...dah lega pun...janji dah luah...kan...So layan la lauk malam tadi ni eh...Resepi dari Leen (Cetusan Selera), izin akak c n p resepi kat sini lak yea Leen...thanks! Sedaaaappp la ek...So, babaiii semua, have a nice weekend and take care k...muaaahhh!

SIAKAP BERSOS ASAM JAWA
Sumber: Leen Cetusan Selera

Bahan-bahan:-
  • 1 ekor Ikan Siakap
  • 1-2 labu Bawang Besar **
  • 4-5 ulas Bawang Putih **
  • Setengah / Sebiji Lada Benggala 3 warna - hijau, merah dan kuning - bergantung saiz **
  • (tapi leen belasah semua sebiji)
  • 7-8 biji Cili Padi ** (kalau nak pedas tambah lagi yaa)
** - Bahan dicincang kasar.
  • 1/2 biji Gula Melaka (leen guna 2 sudu makan Gula merah)
  • 125ml Air Asam jawa (pekat ke tak bergantung ler, jgn pekat sangat,sederhana saja)
  • Tepung jagung secukupnya (untuk goreng ikan dan memekatkan kuah)
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menggoreng
Cara-cara:-
  1. kan salut dgn garam dan tepung jagung goreng garing....angkat ketepikan.
  2. Tumis bahan yang dicincang kasar tadi hingga naik bau (Leen goreng separuh saja dulu dari semua jumlah bahan cincang)
  3. Masukkan air asam jawa, gula melaka/merah, perasakan garam.
  4. Bila dah didih dan cukup semua rasa, (Leen masuk lagi separuh bahan cincang supaya tak semua layu), dan air tepung jagung untuk memekatkan kuah.
  5. Tuang atas ikan tadi. Sedia dihidang...
nota: lainkali leen nak tambah tomato cincang atau nenas... mesti lagi sedapppp!...


lebihan sosnya...

7 comments:

gaung said...

adoi..bisa buat perutku kelaparan nie...tapi duit plak xde.

Suzi said...

salam kak ummi...
siakap ada kat peti ais. boleh try.
thx kak!

Yan said...

Meriahnya kak, ikan dalam taman tu..

ibu soima said...

salam..ermm best nyer resepi ni,,leh dok nok mintak,,,resepi..terima kasih kerana sudi,,share resepii...

leen hussain said...

salam kak ummi...terima kasih sudi mencuba dan menjengah blog leen... lama dah tak berasap tuu dapur leen tu..ekekekek... salam maal hijrah ya kak..mmuah!

~♥ iella ♥~ said...

sedapnya...
tertelan air liur plak...hihi..

Udah ler tngh lapor nie..


http://fadthnwan.blogspot.com

udit said...

thank you for the recipe, delicious and should try to make it.