Monday, December 20, 2010

Sayur Kailan Goreng Ikan Masin

Ni just lauk sempoi malam sabtu kelmarin sebenarnya....xdan nak letak entry sebab seharian Ahad semalam x lekat kat rumah pi kenduri jauh....menu biasa2 aje... Mungkin dah ramai tau masak sayur nih dan ada bermacam2 cara....ni cara sempoi2 akak la eh....kot ada yg tak tau dan baru nak belajar masak2 tuh, akak letak la cara masak....x susah pun kan.

KAILAN GORENG IKAN MASIN
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 2 ikat sayur kailan
  • 1 labu bawang besar - dimayang kasar
  • 2 ulas bawang putih - dicincang
  • 1 tangkai cili merah - potong serong
  • 1 keping (3 x 3 inci) isi ikan talang kering - didadu halus2
  • 1 sudu besar kicap masin
  • 3 sudu besar minyak untuk menumis
Cara Memasak:-
  1. Rendam sayur dengan air garam sebentar, cuci dan toskan. Kerat2 kepada 2 bahagian dan batangnya dipotong dan asingkan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, gorengkan isi ikan talang yang dadu halus tadi hingga agak garing.
  3. Kemudian masukkan terus bawang besar, bawang putih dan cili dan kacau hingga naik bau.
  4. Masukkan batang kailan terlebih dulu dan masak hingga lembut sikit dan tenyeh-tenyeh sikit isi ikan biar sedikit hancur.
  5. Masukkan kicap dan akhir sekali masukkan sayur dan kacau balik sebentar. (x perlu letak garam sebab isi ikan dan kicap sudah secukup rasa, terpulang kalau nak letak sikit garam).
  6. Masak sebentar (jgn layu sgt) dan angkat. Hidangkan.

5 comments:

Citarasa Rinduan said...

salam..
kak ummi...ini paberat ayu tau..
kalau tak ada nasi ayu leh ratah gitu jer,.

i like u resepi..thanks

Nordin said...

waaa, terliur nengok. hehe

watie said...

emmmmm.....sedapnyerrrrr.....makan lak dgn nasi panas2 n sambal belacan wahhhh blh tambah nasi 2-3 x nie he..he

mama ju, said...

Aslkm ummi

Hai menarik nampak!

LinRosLy said...

Salam Kak Ummi...Lin Dtg Nak Mintak Resepi Kailan Ikan Masin... Hehehehe..