Monday, December 13, 2010

Ikan Bilis Tumis Rendang Asam

Salam hari Isnin....waaaah kat Kuantan cuaca mendung jeek...pastu malam asyik hujan jek...kadang lebat, kadang rintik-rintik...banyak la lalang tumbuh...ingat mcm lagu..."hujan rintik-rintik, tumbuh daun lalang"...hehe. K meh layan lauk sempoi warisan bonda akak lagi nih...selalu dia masak mcm ni masa akak dalam pantang dulu tauuu bila dah dekat2 nak lepas pantang tuh kan..boleh la sikit makan kuah2...so mmg sedap sangat lauk nih...masam2 mcm penah akak buat Ikan Masam Rendang Asam dulu...CMG pun penah cuba masak ikan ni...kena tanya dia sedap ke tak...hehehe...So kali ni layan ikan bilis lak...lebih kurang jgk masak, cuma penggunaan cili kering tu buat bau dan rasa masakan lebih kaww gitu..layaaannn..

IKAN BILIS TUMIS RENDANG ASAM
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 3 genggam ikan bilis (yg siap dibelah, kalau boleh jgn yg jenis masin sgt tuh..)
  • 8 ulas bawang merah - dimayang kasar
  • 4 ulas bawang putih - dimayang kasar
  • 2 cm halia - hiris halus
  • 3 tangkai cili kering - dikerat serong
  • 1/4 cawan air asam jawa pekat
  • 1/3 cawan air
  • 1 sudu besar cili kering yg dikisar
  • 2 biji cili hijau - dipotong serong
  • garam dan gula secukup rasa
  • 4 sudu besar minyak masak
Cara Memasak:-
  1. Panaskan kuali dan goreng ikan bilis hingga benar-benar garing, angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumiskan bahan hiris hingga naik bau.
  3. Masukkan cili kisar dan cili kering. Kacau sebentar.
  4. Masukkan perahan air asam jawa dan air. Biarkan mendidih dan kuah surut/pekat sikit.
  5. Masukkan ikan, biar mesra sekejap. Perasakan dengan sedikit garam dan gula (biar ada rasa masam2 sikit)
  6. Bila kuah agak pekat, masukkan cili hijau. Kacau kejap dan tutup api.
  7. Sedia untuk dihidang.
sedap dimakan dengan nasi panas musim hujan2 nih...bertambah nasi uuuu...

6 comments:

hana said...

sekarang jugak nak buat!! yihaaaaa... sebenonyer lg td duk termenung nk carik menu yg agak malas tp sedap! mujur akak tak jd mogok! dpt resepi best! kekekeke... thanx kak! mmmuahhhhh!! *psstt ade cter, nnti2 bile pree kite cter.. skalang manyak talak amannn... huh! hehe

Ahliacikgukhairul said...

SEDAPNYA...

luna said...

Waahh... Nampak menyelerakan betul la resepi kak ummi ni! Saya nak cuba jugak la.. Mintak halal ye kak ummi :)

MY HEART said...

Nampak cam sedap... kena terai gak ni ^_^.

Kuantan hujan ek.. baru bercadang nak bercuti di kuantan minggu depan.. alahai..

salam kenal ^_^

Mas said...

sedappnya kak, makan ngan nasi panas + telur dadar pun dah cukuppp...he..he..

Ummi said...

Hana -
Huk aloohhh...ko malas2 pun nak masak, akak malas2 nak titun je laa..hehe, mmg sedap lauk ni tau, dibiarkan semalaman lg best, dh mesra alam gitu..hehe...Akak dh tinggal offline msj kat ko..cek la nnt eh..hehe

Ahlia -
Kena try buat dan rasa dulu..hehe

Luna -
Hehe, lauk musim hujan dan tuk org dlm pantang mmg sedap kan...kan..

My Heart -
Salam kenal, thanks sudi singgah dpur akak..aah tiap2 petang boleh dikatakan asyik hujan jek kat Kuantan nih...naik lemau je nak ke dapur pun..huhuu

Mas -
Yup...betuii, betuiii..hehe