Tuesday, December 21, 2010

Award dan Tag Daripada CMG dan Kenangan Indah

Salam...hari ni baru berkesempatan nak amik award dan jawab tag yang dihulurkan oleh Mat Gebu kepada akak....Sebenarnya ambil award mmg sangat suka, jawab tag x berapa suka...hahahaha, tp Mat dah dengan kejamnya meng"tag" jugak akak, so akak dengan "terpaksa sukanya" (*hahahhaha...) melangsaikan hutang nih....adeeii...ko memang Mat!! Lenkali bg award yg xda jawab2 soklan je taauuu....hehe


1. Sejak bila anda mula memasak dan apakah masakan pertama anda...
  • Sejak bila???? Waaa sangat lama, rasanya masa akak darjah 3, mak akak memang guna dapur minyak dan dapur kayu (*atas para yang dibuat oleh abah akak). Emak dulu tolong abah menoreh getah, so xda orang kat rumah, akak mmg jenis gatal-gatal tangan nak sangat nyalakan api dapur kayu nih....letak getah skrap (*tau ke getah skrap, alaahh getah yg diambil dari batang getah yg kering dah tu), ha tuang sikit minyak gas, buuhhh!!! Nasib x terbakar dapur haa....api nyala, letak la kayu bersilang tindih2...sure nyala....dan apa benda akak masak??? Sure la ambik periuk, letak beras, basuh, sukat air (*belajar guna paras jari) dan masak ler...bila nasi dah nak kering tuh, kena pandai2 la barakan sikit utk keringkan nasi....Tapikan akak pernah masak nasi terus jugak letak telor sebiji, basuh telor, letak dalam nasi, bila kering jek nasi, telor pun sama naik masak, akak makan dengan kicap...wahahahahaha....kenangan indah tuuu...
2. Sapa yang menggalakkan anda masak...
  • Ni soklan utk masa sekarang ke, masa dulu2 nih? Heemmm kalau masa dulu2, tentulah emak dan keadaan yang menggalakkan akak masak...(panjang citer, xyah citer la eks). Kalau sekarang lak, tentulah selera anak2 dan suami yang menggalakkan akak masak, kan..kan...
3. Masakan yang paling anda suka masak dan digemari orang2 kesayangan anda....
  • Yang paling akak suka masak dan digemari??? Hahahaa....ada 2 3 masakan laa...antaranya dari kategori telor, Sambal Tumis Telor Pecah Darat, seisi rumah suka.. kategori ayam, suami suka sangat kari ayam akak (x caya tanya MamaFaMi...best ke tak best - ni kalau akak masak kat mana2 pun, dia boleh cam akak masak ke, org lain masak..ha kooo), dan kategori daging, of course, daging dendeng....semua sukaaa...sure lariisss dan gerenti habis!! hehe..
4. Tag 5 orang blogger masak yang sering berkunjung ke blog anda.. (ramai...tp ni antaranya eh...yang lain jgn kecil hati eh..boleh jek ambil award dan jawab tag k..muaahh!)

6 comments:

mama ju, said...

aslkm ummi

Wah hebatnya kecik2 dh pandai masak. Hehe mama memang fail...belajar buat kari masa umur 30 tahun!

LinRosLy said...

Salam Kak Ummi...Lin Dtg Nak Ambil Award...Terima kasih Byk2 Yer Kak Ummi...Muaaaaahhhh....

yusparisa said...

salam k.ummi...wah sy rasa nk try sgt daging dendeng, mesti sedapka...xpernah masak, tp dpt bygkan kesedapannya...hihi

Seri said...
This comment has been removed by the author.
Mat Gebu said...

salam kak ummi..
Wawawaaaa..ada xperient masak dapur kayu eks...tu kira nasi separuh jantan lah kan, sebab akak letak telur 1 dalam dia, wahh pengsan abg buden RTM kalau dengar nih..apa2 pun terima kasih banyak2 sudi menjawab soalan award tu...di akhiri dengan serangkap pantun....

JALAN KE KAMPUNG BANYAK DEBU,
APA NAK BUAT DAH ITU KAMPUNG KU.
TERIMA KASIH DARI AH MAT GEBU,
KERANA SUDI MENJAWAB SOALAN KU...

Ummi said...

Mama Ju -
Haha, kecik2 mana pandai, now pun still belajar la Mama Ju...lg belajar lg byk kita nak tau kan kan..hehe

Lin -
Wkmsalam..ahaa..jgn malu2, angkut award balik eh..

Yusparisa -
Silakan try resepi dendeng...ada byk version jgk, selain yg akak punya..

Mat Gebu -
Haha...ko kan, memandai jek...separuh jantan laa, ada jek dlm otak ko tuh...xpa, janji ko ceria..Meh akak jwb pantun ko..

ANAK KUCING TERJENGKET LAYU MATANYA
X TAU KEMANA NAK CARI IBUNYA
SETAKAT SOKLAN TU YG KO TANYA
SAMBIL BERADU AKAK DPT JAWAPANNYA

Haha...ok tak?