Wednesday, December 29, 2010

Deep Fried Crabstick

Salam....waaah dah keluar menu malas-malas dah ni...apasaii ntaahh! Mood merudum jek bila kenang2kan wiken ni anak2 dah nak balik ke U semua dah..huhuuu...pastu duk sibuk keluar dgn diaorg cari barang2....terutama Najiha tu ha, dah nk kena duk rumah sewa sem nih, macam2 barang kena cari...Si kakak, Najwa dah duk rumah sewa sejak sem lepas dah di Arau sana...Semalam akak masak sayur dan goreng ikan pedas biasa2 jek, xyah letak entry lah...lenkali.. Pastu tambah jek dengan jejari ketam (crabstick) ni goreng salut tepung gitu....bukan celup adunan tepung eh...golek2 dlm tepung jek..hahaha...Waaah tp best gak akak ratah seketui dua..hehehe...licin sepaket crabstick yg pjg tuh ha...Layaannn...zaaassttt!

DEEP FRIED CRABSTICK
Resepi : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 1 paket jejari ketam (crabstick) - buang la plastiknya eh..jgn goreng lak dgn plastik2 tuh..hahaha
  • sedikit garam
  • sedikit serbuk kunyit
  • sedikit lada sulah
  • sedikit serbuk kari
  • 1/3 cawan tepung jagung
  • minyak untuk goreng terendam
Cara-Cara:-
  1. Gaul crabstick dengan lada sulah, garam dan serbuk kunyit. (Pastikan crabstick tidak dibiar lembik sgt selepas dikeluarkan dr freezer, nnt terburai nak gaul2 tu)
  2. Kemudian dalam bekas lain, campurkan tepung jagung dengan serbuk kari, gaul rata.
  3. Ambil crabstick dan golek-golekkan dalam campuran tepung tadi biar bersalut.
  4. Panaskan minyak dengan api sederhana besar dan masukkan crabstick.
  5. Goreng dan balikkan perlahan dan masak hingga salutan tepung nampak kekuningan dan berserbuk.
  6. Angkat dan toskan. Hidang dengan cili sos dan mayonis....Akak lupa nak drizzle mayonis masa snap gambor tuh..hehe...makan begitu sahaja atau dengan nasi putih.

yuk ratah yuuukkk...

11 comments:

CT said...

wah...sedap tu...tgh lapo ni..hehehe

ainhany said...

kecuq jugak la airliuq tguk pic cemgini..

Ena said...

sedapnya...

org kreatif ni mcm2 idea datang nak masak kan!... bestnyer..

Mat Gebu said...

Wahhh tercacak..ngeriss ai...tak rela diperlakukan begini...hadoiii!!...

Mas said...

sedappnya..terliur ni kak....

leen hussain said...

sempoi pun sodap kak...hee... lama tak jenjalan...

Ummi said...

CT -
Hehe..hujan2 ni apa yg terhidang laku belaka..kan..

Ainhany -
Kecur ke...sori la eh..elok la pi goreng..kejap jek dah boleh mkn..h

Ena -
Alahaiii xda la apa sgt yg kretip pun...biasa2 jek tuh..kalau kretip, ala2 ranting celup coklat ke..ha,baru kretip..hahahaha

Mat Gebu -
Ko nak rasa ke garfu tuh? Sah2 berlobang lidah2 kooo.hahaha

Mas -
Sempoi dan pasti licin..tu pasti! haha

Leen -
Emm tu la pasai Leen, kdg beriya2 masak, biasa2 jek, kadang2 sempoi2 masak, sekejap jek licin..hehe

Yatie said...

Salam K.Ummi,
Kalau anak Yatie, maknya lum sempat wat apa2 lagi crabstick tu....dah di kejekan dulu....di bakarlah....makan gitew jelah....hai tak sempat nak wat goreng mcm akak ni....nmpk sedap tu kak..

azian said...

Klu kat rmh saya ni sekejap aje selesai ni....

fara dean said...

salam kak ummi..
trtinggal ketapi..
ada apam dot2..cantik sungguh..
yg ni plak crabstik ni klau mkn mesti ralit tak hengat doniya..hihi

HomeKreation said...

Salam Ummi. Tak pernah lak goreng camni, sure sedap ni....