Saturday, December 18, 2010

Sotong Goreng Ala Cincuan

Selamat malam semua....waaah macam nak ucap masuk tdo dah pulak...selamat petaaangggg...hahaa, dah dinner ke belum tuh? Kalau belum, pi dinner cepat...hahaha...Akak dah kenyang sgt dah ni...sambil2 melayan Mat kat YM nih haaa....macam2 citer keluar...tau je la borak dengan Mat...Ada ke citer esbok zaman dulu yg kat kedai di kampung dia tuh...dia rasa pelik sebab kat tengah2 esbok tu boleh tumbuh pokok paku haaa....akak nak tergolek baca....adeehhh...pastu org sibuk beli air, dia sibuk tengok pokok tuh..pastu balik rumah dia duk memikir jek...hahahahhaha...Okay laaa, jom layan lauk ni dulu....sutuuunnnn...masak goreng2 ala ikan goreng cincuan gitu jek....tp sedap weyyy, anak2 suh buat lgk....hehehee

SOTONG GORENG ALA CINCUAN
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 3 ekor sotong besar
  • serbuk kunyit
  • garam secukup rasa
  • sedikit serbuk lada sulah
  • 4 sudu besar tepung jagung
  • 1 labu bawang besar - dimayang kasar
  • 1 tangkai cili hijau - hiris serong
  • 1 tangkai cili merah - hiris serong
  • 1 1/2 minyak untuk menggoreng
Cara Memasak:-
  1. Cuci bersih sotong dan kerat ikut suka (kalau boleh besar2 sikit), kelar-kelar silang pangkah dan toskan.
  2. Gaulkan bersama garam, serbuk kunyit, serbuk lada sulah dan tabur-taburkan tepung jagung biar bersalut pada sotong.
  3. Panaskan minyak dan goreng sotong dan balik2kan sebentar (jangan terlalu kecut sbb dikhuatiri akan keluar air yg banyak dan sotong akan liat). Angkat letak dalam pinggan yang sesuai dan ketepikan.
  4. Keluarkan minyak tadi dan tinggalkan lebih kurang 3 sudu besar dan masukkan cili dan bawang besar, goreng hingga kekuningan.
  5. Taburkan bawang dan cili tadi ke atas sotong dan hidangkan. Berselera makan nasi uuuuu...!

5 comments:

Jay said...

sounds healthy n delicious..
Tasty appetite

Mat Gebu said...

Aiseymen..tak sangka guaa kakak ku nan sorang ni sudah pandai dehaka..hahaha...

MANIS LEMAK KUEH SERI MUKA,
SINGGAH BELI DI BANDAR PEKAN,
SOTONG ATAU IKAN LU PUNYA SUKA'
SEBAB BUKAN MAT GEBU YANG NAK MAKAN..

amacam?..keji tak pantun?...hehe, sori!..

Kamsiah said...

salam
saya baru baut kerabu sotong heeh..e..mmg sotong boleh dimasak mcm2 kan

Jiya said...

hihi.. mat gebus dah mula berpantun... adehhh...

tumpang lauk skit kak ummi. kikikikiki

Ummi said...

Jay -
I guess sooo...hahahaa

Mat Gebu -
Apa! Ko ingat ko sorang jek pandai derhaka...ni akibat rajin borak dgn ko la nih...dah jangkit dah..

MAT GEBU NAKAL YANG BUKAN-BUKAN
SAMPAI MAKYAH DAH NAIK KUSAI
MEMANG KU MASAK FAMILY YG NAK MAKAN
YG KO PULAK NAMPAK KELAPARAN, APASAI?

Ha amacam, keji x jawapan...hahahaha

Kamsiah -
Wkmsalam..aah masak je ikut tekak kita...xda org kesah...kita yg buat dia kan, kan..

Jiya -
Ha...akak pun mmg pantang dicabar...cewwaahhh...hehee..Ko tumpang lauk xda dah, ko tumpang cuci pinggan ok laa..hehe