Friday, December 31, 2010

Brokoli Goreng Dengan Telor Hancur

Salam pagi jumaat yang mulia, selamat bercuti la kepada semua yeaa...ke ada yg kerja gak ni...tp kalau dah duk rumah mmg semacam jek kerja kan,kan...akak pun cuti ofis, keje kat rumah laa jugak..hehe...Malam tadi cadang nak masukkan entry ni...pagi ni nak letak entry lain, tp tenet mmg teruk tul...kejap dpt, lama putus...last2 akak malas nk tunggu, byk keje lain...Kebetulan sblm maghrib semalam ada jiran dekat rumah meninggal dunia disebabkan penyakit breast cancer yang dah ditanggung sejak 4 tahun lalu...jenazah dr hospital dibawa ke masjid berhampiran rumah akak untuk dimandi dan dikafankan sebelum dibawa balik ke Dungun, so akak n jiran dekat ni ke masjid la lepas maghrib semalam, kul 10 lbh baru akak balik...sedih jugak tengok anak arwah yg kecik tu baru tingkatan 1...tp itulah ketentuanNya...Al-Fatihah.

Xnak cakap banyak laa kan...jom makan brokoli yang bagus tuk kesihatan kan...sapa rajin nak baca kebaikan sayur ni, click kat Sini ...Ok, akak C n P sikit antara tips memasak sayur ni ialah:

Petikan dari http://www.nutrisari.co.id

Tips Seputar Brokoli1
Pilihlah brokoli yang berwarna hijau tua. Warna ini menunjukkan nilai nutrisi yang tinggi. Bunga brokoli yang berwarna hijau tua, atau agak keunguan mengandung lebih banyak beta-karoten dan vitamin C daripada yang warnanya lebih pucat. Pilihlah brokoli yang memiliki batang yang keras, karena batang yang bengkok atau terlihat lembek menunjukkan kualitas yang kurang bagus.
Cara terbaik menyiapkan brokoli untuk dikonsumsi adalah dengan mengukus, memasak dengan microwave atau ditumis dengan sedikit kaldu atau air. Cara ini lebih baik dibandingkan dengan merebus yang akan menghilangkan kandungan beberapa vitamin dan mineral.
Manfaat brokoli hadir dalam NutriSari Frut’ en Veg, kombinasi sari buah dan sayur dari wortel, brokoli, jeruk, anggur, jambu, dan apel, diperkaya klorofil dan serat inulin untuk membantu memenuhi kebutuhan buah dan sayur harian Anda.

BROKOLI GORENG DENGAN TELOR HANCUR
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 300 gm brokoli - potong ikut suka (asingkan bhg batang n kelopaknya)
  • 1 labu bawang besar - didadu
  • 3 ulas bawang putih - dicincang
  • 1/2 biji lada benggala merah - dibelah memanjang
  • 1/2 biji lada benggala kuning - dibelah memanjang
  • 1/2 batang lobak merah - dipotong ikut suka
  • 1 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu kecil lada sulah
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis
Utk Scrambled Egg:
  • 3 - 4 biji telor - dipukul sikit
  • 2 biji bawang merah - dimayang
  • 1 tangkai cili merah/hijau - cincang halus
  • sedikit garam
Cara Memasak:-
  1. Campurkan bahan untuk scramble egg, panaskan minyak dalam non-stick pan dan tuangkan bahan telor. Biar kejap dan kacau goreng biar hancur dan telor masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Tuang minyak dalam kuali yg sama dan tumis bawang besar dan bawang merah, kacau hingga kekuningan dan naik bau.
  3. Masukkan bahagian batangnya dulu, kacau sebentar, kemudian masukkan lobak merah dan brokoli (kelopaknya) diikuti dengan lada benggala.
  4. Masukkan kicap cair, lada sulah dan garam secukup rasa. Kacau.
  5. Akhir sekali, masukkan telor hancur tadi dan tutup api. Kacau-kacau biar bercampul rata. Angkat dan hidangkan.

2 comments:

Fiza Amran said...

salam k ummi ..

happy new year.. sedap hidangan hari nie.. nk serbu rumah kummi skranggg

Lee said...

Hello Ummi, just dropped by to wish you and family a very happy new year.
Have a great week, HAPPY NEW YEAR! Lee.