Saturday, June 5, 2010

Ayam Panggang Ala Bangkok

Salam...macamana cuti sekolah...ramai yang bercuti kenduri kendara ke, pi holiday? Akak kan terperap la kat rumah...bz sangat hari ni sakan mengemas, hehee...mcm nak piinngsan pun ada...so akak nk letak resepi semalam la yeaa...nasib laaa, mmg dah gerenti licin..hehee...Ayam Panggang ala Bangkok ni akak ceduk dari Majalah SAJI tahun bila ntah...bila ek nak pi Bangkok jumpa budak Ika tu...hehee...tp ayam ni memang sungguh sedap, ada kelainan bila dikisar dgn batang ketumbar tu dan makan dengan cili ala-ala acar tu...so layaan ek...


AYAM PANGGANG ALA BANGKOK
Sumber : Majalah SAJI

Bahan:-
  • 1 ekor ayam - potong 2 (*akak potong 6 bhg.)
  • 15 gm kunyit. (akak letak 2 cm)
  • 80 gm serai (akak letak 3 btg)
  • 30 gm bawang putih (akak letak 3 ulas)
  • 20 gm batang ketumbar
  • 10 gm serbuk lada putih (*akak letak lada putih biji yg dikisar)
Bahan Perapan:-
  • 30 gm sos cili (*akak letak 2 sb. cili kisar)
  • 15 gm sos ikan (letak 1 sudu besar)
  • 20 gm pati ayam (*akak xda stok, letak yg serbuk 1 kiub)
  • 4 gm sos tiram (letak 2 sudu besar)
  • 35 gm gula (letak 2 sudu besar)
  • 50 ml santan
  • 1 sudu besar madu
  • 10 gm garam
Bahan Sos:-
  • 30 gm cili merah - cincang halus (akak letak 3 tangkai)
  • 15 gm bawang putih - cincang
  • 50 gm cuka (letak 3 sudu besar)
  • 1 sk. sos ikan
  • 15 gm air gula (akak letak gula 2 sb + air panas sikit)
  • 6 tangkai cili padi -cincang halus
Cara-Cara:-
  1. Bersihkan ayam dan toskan airnya.
  2. Kisar lumat kunyit, serai, bawang putih, batang ketumbar dan lada putih.
  3. Kemudian gaulkan kesemua bahan perapan dengan bahan kisar. Perap ayam selama satu jam.
  4. Kemudian panggang ayam selama 20 minit di dalam ketuhar (akak tambah masa agar ayam kelihatan sedikit garing). Balik-balikkan ayam agar masak sama rata sambil disapu lebihan bahan perapan.
  5. Untuk sosnya, campurkan cukal sos ikan dan air gula. Cincangkan cili merah dan bawang putih. Satukan kesemua bahan tadi dan hidang bersama ayam panggang.


9 comments:

Mat Gebu said...

sawadeeekappp kak ummi...kah kah kah..dah jadi aweks siam pulak kee..Kak, saya ada komen khas utk akak di blog ben.. kat n3 mangkuk tuu...Selamat berjuang yeaa utk esok..saya doakan yang terbaik untuk akak....kak ummi Bolehhhhhhhh!!!!..

Jay said...

wow...What a color...very spicy n rich recipe.

ijayuji said...

Salam kak ummi! tersedak sedak kita taww! :D yerla kan bila boleh bersua kan kak? kalau bersua dgn akak nk makan masakan akak yer ^________^ pahang tak pernah jejak pun lagi hihihi... kita yg dok bangkok ni pun tak pernah rasa ayam bangkok ni :D sori ya kak, lately tak sempat nak jalan2 sgt nanti esok bru mula operasi blogwalking :D

leen hussain said...

salam kak ummi...jauhnya nak masak ayam nii..heeee...leh ler bila free nanti leen try..time takde order..huhuu...

♥LOVE2COOK♥ said...

Uwaaa...sedapnye KakUmmi masak!!! I'm drooling nonstop dear! :D

Sari Yusa Ibrahim said...

dush! kita dah dekat dgn Siam ni, kat umah MIL, agak2 smpat tak lari ke Bangkok jap??? hik2

Deliah's Deli said...

salam ummi :) mcm leh bau ayam bangkok tu sampai sini-nampak sedap sgt2x :)

PearlnScarf said...

salam.. k ummi mmg menyelerakan la...

Ummi said...

Mat Gebu -
Hehee..ni bkn aweks siam, ni mek siang...wakakaa..ha, selamat dah debaran akak...ko tu jd ke geng lain pulak nk terjah..hehe, telan panadol byk sikit jgn kasi demam eh..

Jay -
Hehe..yeap, just nice!

Ika -
Wkmsalam..haha..akak x penah jejak Bangkok Ika, nnt datang Pahang bgtau ek..kita wat Ayam Pahang ala Pahang..or ala Kontan..hahahaa

Leen -
Aah resepi je jauh, tp jumpa dlm buku tepi kedai jek..hehee, try la bila free...

Love -
Hahaa..yours too! I can't stand long at your kitchen..hehe

Sari Yusa -
Haha..xyah duk Bangkok pun nak buat ni Sari..asalkan ada ayam..wat je ler..hehe

Deliah -
Wkmsalam..hehee...ada bau ek..bau ayam xpa, jgn bau lain dah..hahaa

PearlnScarf -
Kena cuba dulu, baru tauuuu..