Wednesday, November 19, 2008

Sambal Kuini

Ada yang mengidam nk sambal ni ke? Jamu mata dulu ya..now dah musim dia kan..nnt pegi cari ya..boleh wat sambal..hehe..Berselera sungguh ummi berbuka puasa semalam..!! Ok, igt xyah letak resepi tadi, tapi ada permintaan ni..akak letak jugak la ya..ni kira my style la ya...boleh adjust kalu x kena dengan tekak eh!..selamat menyambal..!!! Jangan x nampak mertua lalu belakang dah laaa..hehe
Bahan:-
2 biji buah kuini yg masak kekuningan (kupas dan diracik2)
4 biji cili padi
3 biji cili merah
3 cm belacan - dibakar sedikit
2 sudu besar air asam jawa
garam secukupnya
sedikit gula
Cara Menyediakan:-
Kisar atau tumbuk (*kalu berani laa..takut terpercik je) kesemua bahan kecuali buah kuini. (akak masukkan juga 2 sudu besar kuini yang diracik semasa blend). Kemudian tuang ke dalam bekas dan gaul dengan buah kuini tadi. Seimbangkan rasa pedasnya..jangan menyengat sangat! Siap untuk dimakan bersama ulam dan nasi panas2...

10 comments:

Myza said...

Salam kak Ummi. Terliurnya tgk sambal kuini tu! Kt sini susah nk jumpa kuini! Nampaknya kena la balik Kuantan ye!

Aishah @ UmmiAqil said...

salam akak...kecur air liur nengok...

mother of two said...

nieler sambal paling best dlm dunia:)
kat sini buat sambal mangga ajer... beli mangga masam import dari india.

Anonymous said...

Ummi... saya tak penah buat sambal kuini.. tapi kalau sambal bacang (atau macang) tu mmg sedap!

LYN

drNO said...

kak ummi- saya ni bukan org sambal, kalau nk pedas, mkn je cili padi gitu je.
tp tgkkan sambal kak ummi ni, rasa nk g cari kuini la pulak...huhuhuuh..mana nk cari kuini kt kl ni???

ICook4Fun said...

Ummi, apa tu buah kuini. Namanya very familiar tapi I can't recall what it look like?

ummi said...

Myza - wkumsalam, o belum musim kot kat sana..ni kebetulan terjumpa kat Pasar Malam kat rumah ni haa..

Aishah - hehe..mmg masa akak gaul je sambal dgn buah kuini ni terus je lapor.. :D

Mo2 - aah..mmg pun..kalu makan susah nk berenti..hehe

Lyn - time kasih singgah..amboii terbau sambal ke masuk sini ni? hehe..sambal kuini lagi sedap dan x kuat sgt bau mcm buah macang/bacang tu..

DrNo - tu la pasaiii..kalu sesekali dah terjumpa ni mst rembat pnya..bukan senang nk dapat..hehe

Gert - Kuini is similar to buah macang/bacang..But it's shape is bit oval and the smell is not that bad..kalau macang ada di dapur, 1 rumah boleh bau bila dah ranum sangat..! hehe..Kuini ni kalu kupas dan makan dengan santan + gula sikit pun best tau..we called it serawa!

Salt N Turmeric said...

Lama dah tak jumpa/dengar pasal buah kuini. Tapi buat sambal memang sedap giler.

ummi said...

S & T - Ya lah, buah ni mmg susah sikit nak jumpa..tu pasal kalu jumpa mesti rembat pnya..hehe

Biey said...

br tahu buah kuini ni leh wt sambal, tu pon mmber ofis yg gtau. so, duk sibuk la mencari resipi.hehhehe..buka je blog kak umi cnfirm da mcm2 resipi.