Friday, March 4, 2011

Asam Pedas Pekat Ikan Bawal Dengan Belimbing

Salam Jumaat yang mulia...penghulu segala hari...semoga kita semua sentiasa sihat dan ceria lah hendaknya...cuma kesian akak kenangkan Mat Gebu yang tengah demam tuh...tetiba jek ko demam Mat, apasaii? Sebab dengar rombongan cik Kiah nak datang ke...hehehee...cepat2 makan ubat Mat, nnt sapa nak bersilat kat dapur tu nnt nak sambut rombongan....Moga cepat sembuh lah eh..hehe...Akak sekeluarga alhamdulillah sihat setakat nih..selera makan komainn lgk... Ni nak cerita la petang semalam balik kerja singgah kat rumah mak sorang kawan ofis nih...pi tanya dia ada tak belimbing nak beli kalau ada....dia kata, melambaakkk..xyah beli, pi kait jek...adeeeii akak kait, dia kait...last2 melambak...tu igt nak wat kerabu belimbing la pulak, bila ntah....Meh layan dulu la lauk Asam Pedas Ikan Bawal Dengan Belimbing nih...eh..


ASAM PEDAS IKAN BAWAL DENGAN BELIMBING
Resepi: Ummi@Home Sweet Home

Bahan:-
  • 1 ekor ikan bawal - dibersihkan dan kerat 2
  • 15 biji buah belimbing buluh
  • 1/3 cawan air (jika perlu)
  • secekak daun kesum
  • garam dan gula secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis
Bahan Kisar (dengan 1/2 cawan air):-
  • 3 biji cili merah
  • 3 biji cili padi merah
  • 2 cm belacan yg dibakar
  • 5 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 cm lengkuas
  • 1 biji buah keras
  • 1 biji tomato
Cara-Cara:-
  1. Panaskan minyak dalam caserol, tumis bahan kisar dan masak hingga pecah minyak.
  2. Masukkan daun kesum dan diikuti ikan. (tambah air jika perlu)
  3. Masukkan garam dan gula secukup rasa dan masak hingga mendidih.
  4. Masukkan belimbing dan biarkan belimbing lembut dengan mereneh guna api sederhana hingga kuah pekat dan kemerahan.
  5. Tutup api dan hidangkan.

14 comments:

Sheila Shafea said...

Asssalammualaikum k.Ummi pehhh lauk Fv keluarga ni asam pedas..nak nya yg pekat2 cam ni mmg le terangkat...kecur negok akk letak belimbing buluh tu...lapar balik perut ni hehehhe

izahdaut said...

kak ummi..cantik la cap jempol tu..lawa lawa...terus naik seri pengantin kat gambo tu..hehehe

Wattie said...

Assalamualaikum... Bestnya asam pedas, nak rasa sikit yang dalam piring tu boleh...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyaa...
kak.. belimbing buluh ada byk tu.. bolehlah buat sambal hitam pahang tu.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

a'ahla.. chop jempol baru cun melecunn...

Ezadlieza said...

salam jumaat k.ummi...sedapnya asam pedas tu...nampaknya lieza kena cari juga buah keras nih...belum pernah umur lieza masak guna buah keras ni...mesti ada kelainan ni..pssttt kak ummi lieza dah try ler maggie goreng hijau pedas tu...sedap la kak..sukerrrr...thanks yer kak..

kakchik@ella said...

ikan bawal boleh buat asam pedas ye kak ummi? nnt ella nak cubalah. tak penah try lagi ni.

K.Nor said...

wahhh cop jempol baru.. cantik :)

tun_telani said...

assalamulaikum k'ummi.. ikan bawal wat asam pedas? menarik.. biasa wat sweet sour je. cik abg suka benor asam pedas, nnti nk try lah =)

Yatie said...

Assalam K.Ummi,
Kalau lauk asam pedas mmng kegemaranku...arini pun yatie msk asam pedas, kalau seminggu tu mesti dan wajib 3-4 kali masak asam pedas....hah3 kami sekeluarga mmng antu asam pedas...sedap sngt..lauk akak ni buat yatie terliur baliklah..yatie punya takde belimbing buluh...waduh terasa2 masam2nya...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Sedap lauk asam pedas Ummi lagi2 ada belimbing!!! kecur arghhh!!

Ayu said...

wah!!! kita pun kecur arhhh!!..rasa nak hirup2 kuahnya tu..nak cari belimbing buluh! nak cari belimbing buluh!!..

Mas said...

asam pedas....ni peberet mas gak..selalu buat kuah lebih sebab suka hirup kuah tu...
sedappnya..
kak ummi buat mas terliur jer tengok asam pedas tu...

hana said...

akakkkkkkkkk.... si JELITA ku nan ayu dah ada blommm? klu xde tolak satu tea cup tanpa piring! wakakakakaa... kakk...belimbing buluh ngan belimbing besi sama tak kak erk?? ader nak kene lepuk! cabooottt kekekeke