Monday, March 21, 2011

Kurma Telor Pengantin

Salam....apa khabar? Hehee..musim orang kawin jek cuti sekolah baru ni kan...so jangan gelak n timbul kontroversi sudah la kat title menu tu eh...hehehee....Dulu Mat Gebu penah letak satu entry lauk telor pengantin jugak...lepas tu komainnn komen yg masuk...dah timbul macam-macam cerita la pulak kan...hahahahhahaha...sabauuu je laaa....So ini pun sebab banyak sangat dapat telor kenduri tu...xda orang nak makan....so akak balun jek wat masak kurma nih...ha, licin pun...hehehee...Resepi pun sempoi2 jek...x letak kerisek, x letak lada hitam pun...ya laa, biasa masak kurma mmg x pedas pun kan..hehehe


KURMA TELOR PENGANTIN
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 5 biji telor yang telah direbus dan dikupas.
  • 4 ulas bawang merah *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 2 cm halia * (bahan * ditumbuk kasar)
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • 2 biji buah pelaga
  • 3 sudu besar rempah kurma #
  • 1 cawan santan pekat # (bahan # dibancuh sebati)
  • 2 cawan santan cair
  • 2 tangkai cili merah & hijau - dibelah
  • 2 biji kentang - kupas dan belah 4
  • 2 biji bawang besar - belah 4 atau 6
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menumis
Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak dalam periuk/caserol, tumiskan rempah 4 sekawan (kayu manis, lawang, cengkih & pelaga) dan masukkan bahan tumbuk. Kacau hingga naik bau.
  2. Masukkan bancuhan santan dan rempah kurma. Perlahankan api dan masak hingga pecah minyak.
  3. Masukkan kentang dan gaul rata. Masak sebentar.
  4. Masukkan pula telor dan masak sekejap dalam bahan rempah.
  5. Kemudian masukkan pula santan cair, dan garam. Masak/reneh hingga nampak berminyak dan kuah agak pekat.
  6. Masukkan bawang besar dan cili.
  7. Seimbangkan rasa dan pastikan ubi kentang lembut. Tutup api.

15 comments:

tun_telani said...

assalamualaikum kak ummi..
tun ingatkn telur kurma ni menu santapan pengantin. pelik gak, sbb x penah tgk pulak menu ni kt meja pengantin.. hihi..
apa2 pun, masak kurma mmg sedap ^^

Mama Hanim said...

sedap tu..seb baik bru lps makan..he2
(Gambar) Lagi Bayi Mati Tersedak Susu Di Taska

(Gambar) Miera Liyana Tak Sedar Baju Terlampau Seksi, Nmpk Sisi Payudara????

Watie Rose said...

lama dah tak masak kurma...

Wattie said...

Salam Ummi,
Kita ni yang sekali sekali berotak blue ni, gelak besaq jugak bila baca title ni....klu ikut loghat Penang tukaq or jadi oq lagi gamat satu rumah hahahahah.....sori eksss. Anyway.....kurma ni memang sedap

Bee said...

as salam kak ummi, kat rumah nih tak sempat nak kumpul telur pengantin kak..anak2 suma hantu telur rebus..:) sedap kurma telur nih...

MamaFaMi said...

Mi, kalau takut timbul kontroversi, kasi tukarlah itu title. Boh ler, Kurma Telur Kenduri Kahwin. Nak lagi panjang, kurma telur kenduri walimatulurus. Muahahaha...

Mi, kita pun gelak besau tadi... hahahaha...

Mas said...

lama dah tak buat kurma....
sedapppnya tengok kurma telur kak ummi ni.....
makan ngan sambal sedappkan kak...

Ayu said...

Assalam kak ummi,
wah memang glamour betul nama lauk korma telur ni!!..hehe..kita ingat ini salah satu menu yang dalam majalah tu..wakakaka....rupanya balance telur orang kahwin rupanya..hahahaa...yes..good idea kak!!!..

Yan said...

sedapnya..kitarang selalunya buat masak sambal atau kari.

Mat Gebu said...

Nangesss ok pengantin perempuann....erkkk...

fara dean said...

berkriuk2 perut saya..sedappnya makan ngan smbl belacan!

Yatie said...

sedapnya tngk kurma telur pengantin akak ni...laporlah tetiba...mmng sedap msk mcm ni..ada kentang tu yg lagi sedap...leh cuba ni...bingka kat bawah tu pun sedap sngt...mmng laku kuih2 mcm ni..nak cubalah resepi bingka Joayee tu..

Ummi said...

Tun_telani -
Wkmsalam..haha..alah kalau letak kat meja pengantin telor kurma ni..depa tau belasah jek..x makan nnt lapor..kan, kan..hehe

Mama Hanin -
Dah kenyang, x pa la tenung lama2 kan..

Watie Rose -
Tu la pasaiii..jom mengurma...hehe

Wattie -
Wkmsalam...hehee..mmg loghat Penang lg tekan la ayat telor tu eh..teloooqqqq..hahahaha

Bee -
Wkmsalam..owh kalau camtu..selamat la..xyah wat masak apa2 dah..anak2 suka telor rebus gitu je kan...nak buat kena rebus lain la ek..

Mama -
Waaa melawak la Mama nih..ya laa..nnt ummi tukar telor kurma walimatulurus...hehe

Mas -
Hehe..kalau dah lapor, makan dgn apa pun sodap..

Ayu -
Wkmsalam Ayu...waah tunggu menu majalah ke...ok nnt akak review secepat mungkin, maybe minggu nih..sabar eh..

Yan -
Aaah selalu akak pun masak camtu...tp masak camni bagus tuk bdk2 yg xnak pedas..

Mat Gebu -
Hahahahaa...kejiii ko..ada2 jek..suka la nak cetus kontroversi...tp kita punya posing bagus okaayyyyyy!!

Fara dean -
Yup, ada sambal lg best...sbb masak kurma ni x pedas kan..kena cari sambal..hehe

Yatie -
Aah, kalau ada anak2 yg x kuat pedas tuh..elok sgt masak camni..Kuih bakar Joayee tu mmg plg sedap yg akak penah try, Yatie cuba laa...

azila said...

k.ummi...zla copy paste ek.br mlm td dok ckp2 pasal masak kurma, kebetulan lauk telor jer stok kat umah buat masa skang..heheh

Ummi said...

Azila -
Waaaaaaaaaaaaaaaa..nak wat kurma telor eh...hehee...Ben makan ke masakan camni..bkn dia suka sambal telor jek ke..hehehhe