Tuesday, March 29, 2011

Asam Pedas Daging ala MamaFaMi

Salam....ok laaa tayang lauk asam pedas daging nih sebab terliur tengok MamaFaMi tayang kat dapur dia.....tp biasalah ada gak derhaka dan masak ikut bahan yg ada jek....mmg lg sedap kalau guna daging berlemak2 gitu....ni akak ada sume batang pinang jek...bantai je laaa....Cuma akak wat pekat2 sikit...Sedap sekali makan dengan nasi panas2 di musim mendung2 nih...Lawan pulak dengan ikan lampam goreng garing2 dan tabur bawang n cili hijau goreng ala cincuan gitu...hehee..Thanks ya Ma kerana menggoda tekak Ummi....hehee...C n P je laaa..malas nak translate...

ASAM PEDAS DAGING ala MAMAFAMI
Resepi: MamaFaMi

Ingredients :
  • 500g sirloin beef - slice thinly
  • 1 onion
  • 2 cloves garlic
  • 1 inch fresh ginger
  • 3 tablespoons chillie paste
  • 1/2 inch shrimp paste
  • 1 teaspoon kerisik
  • 1/2 inch fresh turmeric
  • enough tamarind juice
  • enough water
  • salt to taste
  • zeal ~ optional
  • tomato ~ quartered
  • oil for cooking

Method :

1. Boil the sliced beef till tender with a bit of salt. Set aside.
2. Place onion, garlic, ginger, fresh turmeric, chillie paste, shrimp paste, kerisik and a bit of water in a blender and blend to form paste.
3. Heat oil in a pot and add in the blended paste.
4. Fry till fragrant.
5. Pour in the tamarind juice and stir well.
6. Add in more water if necessary. Let it boil.
7. Add in the tender beef.
8. Add in salt, zeal and tomato. Let it simmer for a while.
9. Ready to serve.



mantopss tak? ganding dengan lampam goreng garing ala cincuan gitu...hehe

9 comments:

Diana @ Melley Mey said...

wah akak... diana dah makan tadi.. tp lapar balik lepas jenguk kat dapur akak nie... :)sedap tu akak...

izahdaut said...

wahhh kak ummiiiii... kuah nyer pekat tu saya sangat la berkenan menengoknya... waduhh sedap bangat deehh.
pss masa citer pasal wanita berkerjaya tu teringat kak ummi..hikhik..tabikk

MamaFaMi said...

Salam Ummi.. memang terserlah kepekatan kuah asam Ummi tu... kita tak suka tetel, tu yang masak guna batang pinang je selalunya.. Terima kasih Ummi sebab sudi cuba dan sudi derhaka ye...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

mmg sedap daging dimasak asam pedas gini... tambah2 bila pekat2 gitu.. alahaiii... k.ummi.. ikan lampam tu kalau disilap mata jd lampam pekasam lagi mari tu lwn dngan asam pedas... hehe...

ijan said...

Salam Kak Ummi,
Memang mantaps gabungan lauk akak tu. lagi mantap kalau akak ajak kami anak beranak makan tengahari ke, makan malam ke kat umah akak.hihihi

Mas said...

kak ummi...kau dapat kat mas..kering kuah tu mas hirupp....sedappnya..

Yan said...

Asam Pedas ni kak, masa apa pun buat hati saya terganggu.. sedapppp.. Saya tak pernah makan lampam..Sedap ke? tak hanyir? mcm keli ke?

Ayu said...

Assalam kak ummi,
kecur betul kita tengok asam pedas daging ni.....rasa nak hirup2 kuah yang sedia pekat tu....lepas tu ratah2 ikan garing sebeblah tu..uish..sedapnya..

thanks kak for the wishes tu ya..
mudah2han makbul doa2 auntie semua..

Nieza said...

perghhh tak thn nengok asam pedas akak ni...suka hirup kuah tu slurppp..hehe tapi menarikla asam pedas daging ni kak...saya tak pernah buat lagi ni..