Tuesday, March 8, 2011

Jelajah Blog Kategori Ibu

Assalamualaikum....Malam ni xda entry makan-makan la eh...nak perah otak kejap nak mengisi entry kali ini.....selalu perah santan gitu...senang jek..perah otak susah kan...hehehee...Okay lah, ni demi menyahut dan memberi sokongan kepada blogger terkenal Ben Ashaari yang terkenal dengan bermacam-macam segmen tu, sekarang telah membuka ruang pulak kepada kaum-kaum ibu untuk menyertai Segmen Jelajah Blog Ibu....So akak ambik peluang la jugak sebagai tanda sokongan dan memeriahkan segmen nih....K, jom layan....adeeh nak kena mengarang lak dah....lama x mengarang...hehe

Okay, antara syarat-syaratnya adalah:-

1. Sila letak BANNER ini
  • Okayyy....Mr Rapi....dah siap! hehe...
2. Tajuk JELAJAH BLOG KATEGORI IBU dan linkkan ke entri ini
  • Okaayyy....akak buat, akak buat nii...japgi akak linkkan eh.. tengok Sini eh..
3 Siapa yang layak masuk ? Blogger blogger yang sudah bergelar ibu.
  • Waaaahhh....nak lompat-lompat ala rebit laaa...kita layak dan terlebih layak...so kena masuk laaa...
4. Ceritakan secara ringkas mengenai diri anda.
  • Alahaii....Nama Ummi Zaihadi adalah tuan punya blog Home Sweet Home dan mula menapak dalam dunia cyber masak-masak ni pada hujung tahun 2007...lama dah eh, x sedar masa pantas berlalu. Berumur 45 tahun dah bulan Oktober nnt...Merupakan seorang ibu bekerja dan sejak dulu hingga sekarang akak dan suami sentiasa bekerja di jabatan yang sama walaupun berlainan Unit dan bidang..hehe, mempunyai suami yang penyayang dan begitu understanding dengan 4 orang zuriat yang berumur dari 22 - 13 tahun (2 lelaki, 2 perempuan). Merupakan anak ke 2 dari 12 orang adik beradik (ramai ke..? hehe) dan bersyukur kerana dengan ini, akak merupakan anak yang paling rapat dan sentiasa dekat dengan ibu...dan ibu adalah guru sekolah memasak paling hebat buat akak.
5. Apakah kenangan manis anda sewaktu bergelar ibu
  • Adeeii banyak sangat kot....x reti nak mula...tapi yang terindah mestilah bila kali pertama mendengar tangisan bayi sulung akak, memeluk erat di pangkuan dan bila suami mengucapkan tahniah kerana akak sudah bergelar ibu....selebihnya adalah membesarkan anak-anak comel hingga mereka menjadi dewasa dan berada di tahap sekarang....bersyukur sangat-sangat dan alhamdulillah kami sihat2 setakat ini...moga untuk sepanjang hayat.
6. Kenangan pahit anda ?
  • Kenangan pahit x banyak sangat kalau sebagai ibu....alhamdulillah, x banyak masalah dalam membesar dan mendidik mereka...hanya bila berjauhan, sudah pasti lah hati akan terasa benar sayunya...tak tergambar bila rumah ini dari tahun ke tahun sudah semakin sunyi bila anak2 duduk berjauhan....Itu mmg pahit lah bagi akak sebelum biasa dengan keadaan tersebut...siang malam tidur makan semua ingatkan anak-anak...tp itu semua mencekalkan hati akak sebagai ibu....x selamanya anak-anak akan berada di samping kita kan..
7. Kata kata khas buat si suami ...
  • Waaaaaaaaaaaaahhhh...ni nak kata2 best ke yang x best nih...hahaa..xpa xpa....suami akak semua best...betuiiiii! Hahhaa....Buat abang yang dikasihi lagi Ummi cintai...Ummi sangat berterima kasih kerana abang orang paling sabar dalam susah senang kita sebagai suami dan isteri, ibu dan bapa kepada anak-anak permata hati. kita..Terima kasih kerana sentiasa memahami, memberi bimbingan dan semoga hubungan ini berkekalan dan diredhai Allah swt hendaknya....Ummi cukup bersyukur punya suami seperti abang...xkan ada dua atau tiga....Ummi tau, abang sentiasa ingin berikan yang terbaik buat Ummi dan anak-anak kita setakat termampu...Dan lagu ini lah gambaran yg sesuai kot, "tiada kata, secantik bahasa, tiada lukisan nak ku tunjukkan perasaan"...eeemmm....jiwang ke...xlah...ikhlas ni...
8. Jika ada anak , apakah nasihat anda kepadanya dan juga buat anak anak
yang berada di luar sana ..
  • Buat anak-anak emak yang dikasihi, ini saja yang mak nak pesan....walau apa jua yang anak-anak mak nak lakukan, jauhilah segala perkara mungkar, ingatlah Allah swt. dan bawalah wajah kami ini ke mana-mana jua sebagai ingatan dan tanda kasih sayang anak-anak kepada emak dan abah.
9. Apakah harapan anda kepada anak anda.
  • Harapan emak, semoga anak-anak semua beroleh kejayaan dan kecemerlangan di dunia dan akhirat dan jadikan solat sebagai tiang dan pendinding mu...
10. Nasihat buat si gadis di luar sana
  • Tiada apa yang lebih berharga selain dirimu sekarang ini, jagalah aurat mu sementelah kamu belum menyesali akan perkara-perkara buruk jika menimpa dirimu. Kelak menyesal tiada sudahnya...jadilah anak gadis yang baik-baik.

Waaaaaaaaaaaaaaaaaahh...panjangnya homework Ben ni tauuu...mengah dan semput dibuatnya..tp akak puashati...thanks atas segmen menarik ni Ben...!!

18 comments:

Sheery Dream Cakes said...

wah.. ummi dah join dah.. suka baca entri akak nie.. Diana pun dari pagi asyik jeling2 entri Ben nie.. n ngah buat pun.. tapiii segan pula diana nak post kan.. hehehhee...

Ummi said...

Alahaii Diana..postkan jek..biar terjuling biji mata Ben baca...dr hati yg luhur kita sebagai ibu kan..kan..hehe...jgn malu Diana, postkan eh..

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Waa sangat panjang. Rasanya dlm banyak2 tu saya punya je kut yang paling kontot. Hehehe cam best le plak. Ye la asyik2 duk buat homework makanan je. Sekali sekala uat homework cam gini boleh hilang tensen. Huahhh banyak nya lagi h/work tak siap.

Misz-ella said...

Salam kak ummi. Rasanya kita ni sama spesis la kak. Bila disuruh bercakap .. tu dia .. berjela2. kalo tak caya akak baca ella punya. Tak pon ella lagi over dari akak kot?? Alahai .. malu!! Hihi ..

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

bagus effort ben nih..merapatkan ibu2 semalaysia kan..

Anonymous said...

Salam kak umie..sayu n sebak plak baca coretan kak umie tu..tp mmg bes baca walau berjeler2..sila tulis lg ye hehehe

Yatie said...

Assalammualaikum K.Ummi,
Seronok baca citer akak...best juga sesekali kita tulis karangan kan...

Zuwairi Aiman said...

Pengalaman menarik dikongsi bersama boleh jd kn cerita yg menarik ni.. silap2 leh buat filem hehehe

zaza@mamaHanin said...

aduhai kakkk.. tersentuh hati ini membaca ayat-ayat akak.. u're superb mommy kak.. muah! mmg layak jadi sifu zaza nih.. bukan setakat masak2 sifu alam keibu bapaan jugak nih.,. huhuhu..

kak.. semoga terus menjadi yang terbaikkk.. :)

psst: mcm nk join ajer jelajah blog 1 m'sia en Ben kita nih.. :)

c-tea said...

datang dari blog saudara ben.k..jemput datang ke blog ct...

dan jangan lupa untuk vote blog ct k..jom baca sini

http://illustrasiaku.blogspot.com/2011/03/jom-ramai-ramai-vote-untuk-blog-ct.html

apislerr said...

salam,
mengunjungi rakan2 jelajah blog;)
dtg dr blog abg ben;D
blog apisv2

Prince said...

entry yg sgt bagus...
thniah ye...:)

sy ni newbiee lagi...
jom bce info mnarik tentang petua orang2 tua untuk jga kecntikan tubuh badan...laki n pmpn..:)x

! Diari-Selebriti-Mama ! said...

singgah dari segmen BA.
slmt bknalan.nice blog!dah follow^^
sayu baca kolum kenangan pahit kak ummi..mesti sunyi kan..buat apapun pasti teringatkan anak-anak.bak pepatah all birds leave their nest.
jemput ziarah blog http://mamaglamdiva.blogspot.com/2011/03/jelajah-blog-kategori-ibu.html

Rosmawani♥ said...

salam pkenalan.. datang dari blog abg ben :)
jom follow sy jgak, untuk smangat berblog n kongsi info ttg mommy..hehehe..
rizaros.blogspot.com

Lulu Caldina said...

Tahniah kerana menjadi seorang ibu...
semoga memiliki anak yang soleh dan berjaya...

Ummi said...

SALAM KENAL KEPADA YANG BARU MASUK SINI DAN TERIMA KASIH JUA ATAS KOMEN ADIK-ADIK SEMUA TERHADAP SEGMEN NI...X SANGKA PULAK RAMAI YANG SEDIH EH...TP ITULAH NALURI SEORANG IBU...BERKATA DARI HATI...MUDAH TERSENTUH BILA MENJADI IBU...PERASAAN SEORANG IBU TIADA PERNAH MENIPU KAN...KEPADA SEMUA WANITA, IBU DAN BAKAL IBU, BERSYUKURLAH KERANA KITA DIPILIH UNTUK MENJADI SEORANG IBU...

tim_fs said...

slam knal,jenguk geng jelajah blog ibu,nnti bleh godek resepi ummi..jom jrnguk blog n folo saya..

Lizan said...

salam akak ummi yang jelita lagi tersohor..(waaa bodek..), sudi tak tukar2 link dgn saya, seronok dapat ikut blog ni..dpt try resepi, tahniah resepi masuk majalah ya :) jemputla singgah blog saya ..