Wednesday, March 9, 2011

Kacang Panjang Goreng Dengan Tempe

Salam semua...jom makan tempe....sebut 3x "saya suka tempe, saya suka tempe, saya suka tempe"...hehee...Menurut kata Dato' Fadzillah Kamsah, dia jadi bijak sebab terlebih sudah makan tempe...maknya hari-hari masak tempe....adussss...lama2 muka mau cam tempe., tp tempe mmg sedap lah kan....lainlah Dato' Fadzillah tu, kira muka encem2 manis gitu...tp jangan salahkan tempe lak...muka manis sebab kita ceria, banyak senyum, sedekahkan senyuman, dalam otak x serabut nak pkir hutang keliling pinggang ke, hutang orang kita x bayar ke, atau hal yang bukan-bukan...haaa...baru lancar perjalanan darah kan..kan...Haha...saja2 bebelsss lebih lak...macam pakar motibasi...adeehh..Jom la layan sayur kacang goreng dengan tempe nih...sempoi habis!

KACANG PANJANG GORENG DENGAN TEMPE

Bahan:-
  • 1 paket tempe - dipotong kecil dan nipis-nipis
  • 10 urat kacang panjang - potong serong
  • *3 biji cili merah
  • *4 ulas bawang merah
  • *2 ulas bawang putih
  • *sedikit belacan yg dibakar (bahan * ditumbuk)
  • 2 sudu besar kicap cair
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak untuk goreng tempe dan tumis
Cara Memasak:-
  1. Goreng tempe hingga kelihatan rangup, angkat dan ketepikan/toskan.
  2. Panaskan sedikit minyak dan tumis cili, bawang merah dan bawang putih. Kacau hingga naik minyak.
  3. Masukkan kacang panjang dan kicap cair, kacau sekejap sahaja.
  4. Masukkan tempe yang telah digoreng tadi.
  5. Masukkan garam dan gula secukup rasa. gaul rata dan seimbangkan rasa dan jgn biarkan kacang layu sangat.
  6. Tutup api dan hidangkan.

15 comments:

Zaliedana said...

Assalam kak ummi,
Akak msak pa pun semua nmpak sodap la,ngee..Akak nak g cuti2 mesia kat mna kak,maile peneng,hehe..

kakchik@ella said...

Salam kak ummi, cedapnya kacang dn tempe tu. favorite ella tu kak tp jrg buat sbb segan nak beli kcg pjg takat 5 urat. hihi ...

sesekali akak brmotibasi kelass gak eh. hihi ..

Nur Ede said...

Assalam Ummi...
Pertama nye akak nak ucapkan trima kasih bebanyak kat ummi kerana sudi menjengok keblog akak yang serba kekurangan tu... akak suke sesangat bila seorang sifu.. popular lak tu.. sudi singgah blog akak... thanks yer ummi..

CAHİDE said...

Herşey çok güzel ellerine sağlık gülüm..

Mas said...

mas suka kacang panjang ngan tempe...sedapppp...

Uncle Lee said...

Hi Ummie, luckily we get these kachang panjang here. Must ask my first wife to cook this, ha ha.
I love kachang panjang since young....that explains my height....
Ada lagi? Ini da tentu lebeh kuang tiga pinggan nasi.
Ha ha.
Have a nice day.
Lee.

tun_telani said...

Assalamualaikum kak ummi.. xyah xckp byk2 kali, sy mmg suka mkn tempe.. lagi2 kalau goreng garing2. sedapnyer!

Sre Shaziela said...

tempeeeeee. ari2 mkn tempe mesti muka berseri mcm khir toyo kan kan. hehehehhee

Diana @ Melley Mey said...

salam akak..
diana tgk tempe + kacang nie memang terliur tgk... Pasti sedap nie kan akak kan.. :)

Yatie said...

K.Ummi, kalau tempe dngn kcng panjang ni mmng kawan akrab....masaklah apa2 mmng sedap klau di gandingkan...mmng sedap lauk simple mcm ni...

eddi said...

resepi yang menarik dan sedap tempe....nak cuba lah.

cik cek said...

Ummi....kacang ngan tempe memang serasi sgt...fav. kak cek ni...makan gitu je tak yah makan ngan nasi pun sedap kan.... :-)

AdyBudika said...

saya suka tempe, saya suka tempe, saya suka tempe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ni menu kegemaran.. asal ada tempe jer mesti suka!

sYaFiQa said...

salam...mcm sedap ajer...