Wednesday, March 9, 2011

Ikan Masak Kicap Lada Hitam

Salam....masak apa tengahari nih....mesti dah tengah bersantap dah tu kan....ya laa time2 camni mmg perut kuat tul keroncong kan...nak-nak cuaca sejuk jek...kat Kuantan dah 2 malam hujan dr tengah malam sampai ke pagi akak nak pergi kerja pun x stop lagik...habis basah baju masa nak kunci pagar...aiihh...tp suka cuaca sejuk camni...x stress sangat kan..hehe....Okay just nak tayang lauk dinner malam tadi laaa...malas tul nak masak....tinggal berdua jek nih...hb outstation jap....sekadar nak habiskan stok barang-barang basah gak dlm peti es tuh....minggu ni dah nak pi holiday la kan..konon2nya...hahahahaa...okaay layaannn je la dulu Ikan Masak Kicap Lada Hitam nih...kita campak apa2 yang ada je k...janji Aiman makan nasi bertambah...huh, budak nih..hehe

IKAN MASAK KICAP LADA HITAM
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 2 keping ikan tenggiri
  • *5 ulas bawang merah - ditumbuk/hiris
  • *3 ulas bawang putih - ditumbuk/hiris
  • *2 cm halia - ditumbuk/hiris halus
  • *1 batang kulit kayu manis
  • *2 kuntum bunga lawang
  • *3 kuntum bunga cengkih (bahan * untuk ditumis)
  • 2 sudu teh lada hitam biji yg telah dikisar
  • 1/2 biji lada benggala hijau & merah - dihiris memanjang
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • 5 sudu besar kicap pekat ABC
  • 3 sudu besar kicap cair
  • sedikit air
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak untuk menumis
  • sedikit tomato ceri
  • 3 - 4 tangkai cili padi merah
Cara-Cara:-
  1. Ikan dibersihkan dan dilumur dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng 3/4 masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Dalam kuali yang sama, tinggalkan 4 sudu besar minyak dan tumis bahan-bahan tumis. Kacau hingga naik bau.
  3. Masukkan lada hitam, kicap pekat, kicap cair dan air asam jawa. Masukkan air sedikit. Biar mendidih.
  4. Masukkan ikan, garam dan gula secukup rasa dan biarkan mereneh sebentar dalam kicap tersebut, balik-balikkan juga.
  5. Bila kuah telah mendidih, masukkan lada benggala dan masak sebentar. Tutup api.
  6. Terus tabur cili padi dan tomato ceri. Kacau balik dalam ikan (untuk mengelakkan toamato ceri layu, masukkan setelah api ditutup).
  7. Hidangkan.

18 comments:

kakchik@ella said...

Wah .. feveret anak ella ni kak.

Nieza said...

kak ummi kalau msk campak apa pun sodap..)

Diana @ Melley Mey said...

salam akak... ooo kat sana musim hujan lagi yer akak.. kat labuan panas hari nie.. cuaca cerah sepanjang hari...
ermm.. kalau makan ngan nasi putih panas nie memang best nie kan akak... sedaaaapppp... :)

Mas said...

anak2 mas suka ikan masak kicap gini..he..he..

tun_telani said...

wahh.. sedapnyer ikan masak kicap kak ummi.. mesti lg wangi letak rempah kasar. sy biasa tumis bawang ngan halia je.. hihi.. nnti sy nk try letak rempah2 jugak.

Wattie said...

Salam Ummi,
Kat Ptg Pauh ni pun hujan gak dari mlm membawa ke pagi, bila tidur rasa cam tak mau bangun....... Ikan masak kicap cam ni kegemaran anak kecik saya, meh tukar dengan telur masak kicap....

TopsyTurvyMum said...

salam kak ummi..memang favourite saya lah nehh..kalau masak ni, mmg 3 kali tambah lahh!

Ummi said...

KakChik -
Aah kan...akak pun suka sesekali pekena...sempoi jek kan..

Nieza -
Hahhaa..belum tentu gak Nieza...ada masa x sedap, salah campak la tuh..pastu campak msuk tong sampah..hahaha

Diana -
Wkmsalam..x jugak musim..ntah tetiba jek ujan 2 hari ni..hehe..mmg sedap makan lauk gini dgn nasi panas2...

Mas -
Semua budak suka kan...

Tun_telani -
Xtau la..ikut tekak akak sedap je la..kena try kalau nak tau...hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedap ni kak... saya dlm minggu lepas asyik msk ikan jer jugak.. entah kenapa selera pd ikan pulak.. hehe..

Ummi said...

Wattie -
Wkmsalam..waaa Wattie duk Permatang Pauh eh...kampung mak akak tuh...sedara mara ada lgk situ rasanya...mak akak asal Kubang Semang. Kalau blk selalu pegi Penanti n Permatang Pauh gak..hehe

Tim -
Waah 3x tambah..besar perut Tim..tgk orangnya kecik jek..hehee

Ummi said...

Madiha -
Xpa la kan...elok byk makan ikan..akak pun suka kalau anak2 lebihkan makan ikan dr ayam or daging tu...

Umm Mymoonah said...

Looks so delicious and very tempting.

Ruziawati Bukhari said...

ye, sokong komen blogger kat atas.. ummi masak apa pun semua pasti menjadi dan sedap.. tahniah dpt masuk majalah jelita bersama mat gebu!

DJ Dayang said...

salam akakkkk,

cam janji lak kte ari ni masak ikan tenggiri kicap tapi lain stail...haha.

selalu jer sehati sejiwa kan kak...hehe...i likeee!

esok janji ape lak ekk??...telepati..empati...intipati...haha

cikmanggis said...

mmg kegemaran seisi rumah ni:)eh hujan ke kat Kuantan?

Jay said...

wow...such a mouthwatery picture...sooooooo inviting dear..
Tasty appetite

VersedAnggerik said...

Wahhhhh! Nampak sedap! Nanti I try kat umah!

eina said...

eiii kalau lauk cam gini kan kak..kena pulak ngan sambal belacan..peghh..makan x hengat..berpeluh2..hihihi..