Saturday, December 26, 2009

Ayam Madu ala Rinn

Emmm...bakar2 ayam je lerrr...wat meratah anak2 ni haa...diaorg suh akak wat ayam goreng KFC, tp malehnya nk menggoreng...tukar la wat ayam madu bakar nih...weeehhhh...licinnnn... Resepi asal Rinnchan tp amik dari dapur Mamaera...tak rugi buat, anak2 request lagi pulak..hehe...Ada adjust sikit bahan n cara-cara tu...Thanks to both of you...sempoi dan sedap..
Bahan:-
  • 1/2 ekor ayam - dicuci bersih (akak kelar2 sikit pd isinya)
  • 1 sudu teh serbuk ketumbar (akak tumbuk sikit biji ketumbar)
  • 2 sudu makan madu
  • 2 sudu makan kicap masin (kalau guna kicap manis, sila tambah sedikit garam)
  • 2 biji bawang putih - ditumbuk halus
  • Perahan 1 biji lemon/limau kasturi

Cara-Cara:-

  1. Lumurkan ayam bersama2 bahan2 lain kesemuanya dan perap selama satu jam atau lebih.
  2. Letakkan dalam bekas tahan panas dan Microwave @ HIGH selama 3 minit. Kalau taknak microwave pun xpe..kukus selama 10 minit. Kalau malas gak, bakar je terus...
  3. Bakar selama 30 - 40 minit pada suhu 200 C hingga garing...jangan terhangus dah..hehe (Sesekali siramkan lagi lebihan bahan perap ke atas sekiranya ayam kelihatan kering. Akak balikkan ayam dan siram dgn lebihan bahan perap, pada 10 minit terakhir akak on api atas n bawah)

2 comments:

blogresipi.com said...

Wah kalau dapat ratah kite pon boleh habiskan ni kak ummi... cedappnye nampak. asik terliur je tgk ayam kt rumah org. kite ayam lak takde sekarang.huhuhu

MamaFaMi said...

Hmmm senang aje resepinya ye.. Oh ya tak ye, ini kan rumah Ummi Kuantan. Rumah di mana kita boleh gali resepi sempoi sempoi sampai sempot nak cuba semua! Hahaha...