Tuesday, June 30, 2009

Kek Marie Batik - Favourite Anak-Anak

Ni entry ulangtayang jek..dah beberapa kali buat...Baru ni buat untuk bekal abanglong ke U dan Najiha kat hostel tu..Resepi akak turun-temurun dah buat, dari anak2 kecil dan sekolah lagi sampai skrg ni...favourite diaorang..kalau akak beli jek kek marie batik kat orang lain, memang diaorang x layan pun, kalau makan diaorang cakap lain je rasa...agaknya dah kena air tangan akak dengan resepi ni dan ngam dengan tekak diaorang la kan..x tau la sedap ke x kat tekak orang lain..apapun kalau nak try, akak tepek resepi semula kat sini eh...

Bahan-bahan:
  • 500 gm biskut marie - patah 4
  • 250 gm butter
  • 4 biji telor gred A - pukul sikit
  • 3/4 tin kecil susu pekat manis**(bole juga 1/2 cwn susu + 1/4 cwn gula)
  • (boleh rasa dan agak2 ikut tekak masing-masing bila campur sume)
  • 1/4 cawan serbuk koko
  • 1/4 cawan air
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 sudu kecil nescafe
Cara Membuat:-
  1. Campurkan sume bahan kecuali biskut ke dalam kuali. Masak atas api perlahan hingga sikit pekat dan berkilat. Tutup api.
  2. Cepat-cepat masukkan biskut. Gaul rata-rata.
  3. Tekan dalam loyang yang telah digriskan dengan sedikit butter terlebih dahulu.
  4. Masukkan dalam fridge. Bila nak makan keluarkan lebihkurang 1/2 jam, baru dipotong.

7 comments:

ain said...

kek marie batik lagi ye kak..mintak sikit.

shima said...

salam ummi...
lama x jenguk dapur ummi...sekali masuk tu diaaaa berderet2 gambar makanan kuar! ikshhh plg ku berkenan kt kek batik ni..rasanya lama sungguh x wat ni..mcm diseru2lak smlm gi supermarket ku angkut setin susu pekat manis ngan sekut meri padahal xtau lg nk bikin apa...hik3

blogresipi said...

Kek batik nie kalau letak kacang goreng hancur pun sedap juga kak Ummi :)

Khadijah Mohamed said...

saya kerap juga buat kek batik biskut marrie ni..anak semua suka..kami panggil batik kerong..

gee said...

alamak sedaplah plk tgk akak punya kek batik ni..2,3 hari dh tingin nk buat..mlm nie klu rajin nk buatlh jga..tiru resepi yer kak..

kakyong said...

resepi akak ni special la.. siap letak nescafe sket ya.. len kali leh try la.. ade letak air jugak yer....
patutlah yg saya punya tu.. keras je biskut meri nya, bila dipadat2kan.. tak mau padat.... len kali leh cuba resepi akak plak...

mazelin meseron said...

Alhamdulilah dah cuba resepi akak ni....sedap...tak keras macam yg pernah saya buat....tak sampai sehari...habis satu loyang..terima kasih kak ...diatas pengkongsian ni...