Thursday, April 22, 2010

Roti Saj

Pernah dengar tak nama Roti Saj ni...hehe..akak pun x penah dgr, x penah tgk, x penah makan...nama ala-ala hindustan jek...rasa ala-ala roti arab gitu...bau ala-ala capati jek...hehe..apapun mmg sedap dimakan dengan kari ayam....Ni dinner malam kelmarin sebenornya...malam tadi x masak...hubby belanja makan kat luarr..heheee...kebetulan ada nak cari barang sikit...Makan seketul rasa kenyang belahaakkk uuuuu...heheee...Memang bagus untuk orang yg nak diet (*mcm akak la konon2) hehee...Bersilat tunggang langgang menguli doh dan memasak kari ayam kelmarin, kebetulan nak menghabiskan sebahagian ayam lebih wat BBQ tu....Okaayy nak ucap terima kasih kedua-duanya kepada MaDiHaA yang berkongsi resepi asal dari Kak Rusnah FP. Akak C n P pulak share kat sini ya...muaahh!!


ROTI SAJ

Bahan:
  • 1 sb yis mauripan
  • 1 sb gula (kak rus ganti ngan susu pekat kacau dalam air suam ~ akak pun ikut sama)
  • 1 1/2 cwn air suam
  • 3 1/2 cwn tepung
  • 1/2 st garam
  • sedikit minyak

Cara membuatnya:

  1. 1.Campurkan yis, gula, air suam dan garam sebatikan lalu masukkan tepung dan diuli.
  2. Selesai diuli, ketepikan 1 jam...tutup kejap dgn plastik.
  3. Uli lagi dan ketul-ketulkan kpd 7- 8 bahagian (Akak bahagikan kepada 10/11 ketul)...dibulat-bulatkan dan disalut minyak/tepung. (Akak salut minyak spt gambar kat bwh).
  4. Pastu terus je ambil seketul (*tak perlu tunggu roti naik dah yea) dan ditekan-tekan dlm pinggan bulat bagi elok bulatnya dan digoreng tohor mcm goreng capati.......bila masak angkat.... (MaDiHaA masak lebih kurang 3 ~ 4 minit bagi setiap belah roti saj & terbalikkan masak lagi) mmmm makan ngan kuah....sedap dan kenyang....

Nota MaDiHaA : Semasa menggoreng gunakan api yang perlahan. Minyak hanya gunakan beberapa titis jer semasa menggoreng. Tutup kuali dengan penutup pengukus supaya wap panas tak keluar & roti saj cepat masak.


setelah dibulat-bulatkan dan disapu minyak, pasni tekan leper2 sikit, goreng mcm capati or roti arab tu...

12 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

dah menjadi pun roti saj akak.. hehehe.. betul tu kak.. mkn sebiji pun dah kenyang.. agaknya dlm perut tu dia mengembang bila dah kena kari or dhal.. hehehehehe.. jimat belanja mkn benda ni kan kan?

izahdaut said...

assalamualaikum kak ummi
tak pernah dengar tak pernah rasa, tapi senanag je gak nye nak buat, ni agak2 nya roti shahruk khan makan tu kot..tu nama saj tu.hikhik..dah siap copi dah resepi nye...thanks.copy sokmo, buat entoh le bile

MamaFaMi said...

Namaste...

Dah makan ala-ala India ni, kenalah cakap hindustan pulak..hihi..

nadz said...

Salam,
Mama akan cuba resepi ni, agaknya kalau dimakan dengan sambal sardin anak-anak mama lagi gemar ni..

shima27 said...

salam ummi...
sedapnya dah 2 kali terserempak ngan roti saj ni ritu jumpa kt dapur kak madiha..now dapur ummi lak! ermm cam memanggil2 lak tau2 jek ada balance kuah kari smlm kt dapur nun huhuuu sodap ni wat bekfast :D

Watierman, rmanbkr said...

He..hehe..hee...MamaFami siap namaste...macam dia yang makan roti tu...kita nak nyanyilah Ummi....Dum maredum...Kisijaiye Hum....Ummi sila sambung.....(kita dah lupa lirik!)

hanieliza's cooking said...

nak buat..nak buatt..nak buattt..
api bilaaaa laaa agaknyaaa....

nampak senang dan sedap la...
mmg kena buat...
jangan buat tak tahu udah lerr...

Ummi said...

Madiha -
Hehe..thanks Madiha kongsi resepi yg senang tp sedap n ala-ala diet gitu..waaaaahhh konon laaa nk diet nih! Hehe..

Izahdaut -
Xpa x penah dgr, now dh tgk kan, cuma belum rasa lgk..so pi uli cepat..Memang sedap n senang..hehe

MamaFaMi -
Hehee..Namaste Mama..(*aih apa ke makna) x faham satu habuk pun..hehee...Naheeee, kabi naheeee..wakakaa

Nadz -
Emm kalau wat sambal or kari sardin lg best tuh!

Shima -
Hehe..kalau dah 2 kali terserempak resepi ni, kena wat la maknanya tuh..jgn sampai kali ke3 terserempak wat tak tau gak kan,kan..hehee

Watie -
Hahaa...x tau lak Watie pandai nyanyi hindustan..uiihh best gak noo kalau letak kat list lagu tuh..hehe..sat nak sambung..emmm..
"Yadooonnn kibaraaatt.." dah x tau dah..wakakaa rosak lgu jadinya..

Hanieliza -
Hehe..k.Liza cam sudah tukar jek..selalu tu org cakap, nak cari kayu, nak cari kayu, nak cari kayu...jadi kak Liza, pi la buat, pi la buat, pi la buat..senang la sangaaatttt..hehee

E-na Zarina said...

E-na makan yang frozen je k.ummi...he he nnti bila dah abis stok bolehlah menguli pulak!

my little family said...

kak ummi, mcm yg MA bt gaks tp kami panggil Dodai..resipi lebih kurang :-)

sedap di mkn ngn sardin gak..

Sakinah Omar said...

Salam,
Saya telah cuba buat tadi.Tapi kenapa dia tak naik sama rata ya?
Berbenjol-benjol jadi kurang cantik.
Rasa OK kot

ma'chiks said...

salam, saya dah buat copy resepi ni jgk,mmg senang n ringkas,sedapp lagi..sorry baru say tima kasih.