Sunday, April 4, 2010

Potato Fritters (Jemput-Jemput Kentang) Lagiii...

Petang semalam balik dari Temerloh sebenornya dah kekenyangan....hehee..so malam tadi just wat jemput kentang jek....no rice...ngeeeee...xpalah sesekali...makan kenyang sama jek....Dah selalu buat dah...nak kena letak resepi gak ke, xpa lah akak letak...xyah selongkar belakang dapur tu dah..

POTATO FRITTERS

Bahan:
  • 5 - 6 biji kentang (kupas dan basuh bersih)
  • 4 sudu besar tepung jagung (sukatan boleh adjust secukupnya)
  • 3 sudu besar tepung gandum
  • 1 biji telor - dipukul sedikit
  • sedikit lada sulah
  • garam secukup rasa

Cara-Cara:-

  1. Kentang diparut hingga habis dalam penapis. Sambil tu, biarkan airnya keluar sekejap sambil ditekan2 sikit parutan. Buangkan airnya.
  2. Masukkan parutan kentang dalam mangkuk sesuai. Tambah tepung jagung, tepung gandum, lada sulah dan garam secukup rasa.
  3. Masukkan telor dan gaul sebati kesemuanya. (Adunan mmg berair sedikit)
  4. Panaskan minyak dalam kuali secukupnya untuk goreng terendam. Sudukan adunan dan goreng hingga kuning keemasan atau garing lagi sedap. (Balik-balikkan selalu ya, agar rangup)
  5. Angkat dan toskan. Hidangkan dengan sos kegemaran.

3 comments:

MamaFaMi said...

Alaaaaa men parut parut ni yang malas ni.... Ummi cari resepi lain yang senang lagi, ada tak? Tapi kan, bak kata Mat.. nak lagi senang, gi beli je! Muahahaha... sebelum orang ngutuk ma, ma kutuk sendiri la... hahaha...

fabulousmommy said...

nak buat petang ni...thank you for the recipe ;-)

visit my blog www.fabulousmummy.blogspot.com

Masli Azman said...

Sy bru je wat ni.ptg2 bes plak mkn.tq ye ummi. Tp kite tuka ngn karot kes nye potato dh bis stok kt umah.jd la karot fritters. Hehe